Megmutatják, hogyan lehet élni a megmaradt a lehetőségekkel, illetve fellépni a korlátozásokkal szemben.
Útmutatót készített a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) azoknak a szülőknek, akik szeretnének az Áder János által csütörtökön aláírt köznevelési törvény ellenére szabadon dönteni gyermekük taníttatásáról. A jogvédő szervezet szerint a jogszabály sok esetben nem fogalmaz egyértelműen, de a hiányosságok egyben lehetőséget is jelentenek a pozitív jogértelmezésre.
A TASZ útmutatójában összegyűjtötte, hogyan lehet egyrészt élni a még megmaradt lehetőségekkel, másrészt fellépni az egyes korlátozásokkal szemben.
„A köznevelési törvény 2019 nyári módosítása a maradék szabadságot is igyekszik kiszorítani a rendszerből – gyakorlatilag államosítják a gyerekeket. Ez nem csak egy szűk réteg problémája: ez a közoktatási ámokfutás mindenkit érint” – mondta Asbóth Márton, a TASZ jogásza.
A köznevelésről szóló törvénycsomagot múlt hét pénteken fogadta el az Országgyűlés. A jogszabályváltoztatások érintik a magántanulóság intézményét, az óvoda- és iskolakezdés korhatárát, az alternatív iskolák működését és az igazgatók megválasztását, elmozdítását – emlékeztetnek a közleményben.
A szervezet útmutatójában számos lehetőséget kínál azoknak a szülőknek, akik gyermekük fejlődésének érdekében más taníttatási utat választanának, mint amit a törvény előír. Emellett azt is bemutatja, milyen lehetőségei vannak azoknak a szülőknek, akik nem szeretnék már 4 éves korában óvodába adni gyermeküket, és azoknak is, akiknek már elmúlt 4 éves a gyermeke, de fel szeretnék menteni az óvodába járás kötelezettsége alól. De választ kaphatnak kérdéseikre azok is, akiknek gyermeke iskolakezdés előtt áll, de valamilyen okból kifolyólag nem szeretnék 6 éves korában iskolába adni, ahogy ezt az új törvény előírja. Az útmutatóból a TASZ szerint a legtöbb kritikával illetett változtatásról, a magántanulóság megszüntetéséről, és az egyéni munkarend nehezen átlátható rendszeréről is tájékozódhatnak a szülők.