Itthon hvg.hu 2019. június. 11. 14:45

Véget ért a Hableány kiemelése, uszályon viszik Csepelre a hajót

Több mint hat óra után ért véget a Hableány-művelet, a szerencsétlenül járt hajót úgy tudták kiemelni a Dunából, hogy nem roncsolódott tovább.

Nagyon lassan, centiméterről centiméterre emelte fel a Clark Ádám úszódaru a Hableányt a víz felszínéről, és helyezte át az erre a célra a helyszínre érkezett uszály fedélzetére. A Hableány ekkor még hosszú percekig függött a darun, hogy a szakembereknek legyen idejük párnafákat elhelyezni alatta, amelyekkel kitámasztották a hajótestet, hogy egyik irányba se dőlhessen meg.

Reviczky Zsolt

Ezzel a művelettel zárult a május 29-én elsüllyedt turistahajó kiemelése; több mit hat órán át zajlott a mentés.

A hajót nem sokkal reggel hét óra előtt kezdték felemelni az aljzatról, miután az előző napokban több hevedert fűztek át alatta.

Az emelés során elsőként a kapitányi híd teteje bukkant elő, a helyiségben megtalálták a hajó kapitányának holttestét.

Fazekas István

Ebben a szakaszban megkezdték a víz kiszivattyúzását a hajótestből, majd fokozatosan feljebb emelték a roncsot, amelynek belsejéből további három holttestet hoztak fel a búvárok. Ezzel a baleset halálos áldozatainak száma 24-re emelkedett. Négy embert továbbra is eltűntként tartanak nyilván.

A kiemelés egy pontján újabb két hevedert kellett áthúzni a hajó alatt, mert a szakemberek sérülést vettek észre a testén. Ebben az időszakban érkezett meg a helyszínre Pintér Sándor belügyminiszter is, aki néhány percet töltött a pontonon, majd ugyanazzal a rendőrségi hajóval, amellyel érkezett, távozott is.

Megrendítő képen tisztelegnek a Hableány egyik áldozatának holtteste előtt

A mentésben résztvevők megálltak egy percre, hogy fejet hajtsanak.

Tíz óra előtt a kiemelési műveletben részt vevő, nagyjából ötszáz fős csapat egyik tagja a Dunába zuhant, amikor a Terrorelhárító Központ egyik csónakjáról fel akart mászni az úszódaruval összekötött pontonra. A férfinak előbb a Szent Flórián tűzoltóhajó legénysége próbált segíteni, végül a TEK munkatársai húzták vissza a gumicsónakjukba.

A mentést végző szakemberek ezután hosszan szivattyúzták a vizet a 27 méter hosszú hajóból, mire kiürült annyira, hogy teljesen elemelhessék a vízfelszínről.

A művelet végeztével az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője arról beszélt, hogy már a kiemelés kezdetén megkezdődött a Hableány rendőrségi szemléje. Azért kellett már a kezdetektől vizsgálni a roncsot, hogy el tudják különíteni azokat a sérüléseket, amelyeket az ütközés és az elsüllyedés során szenvedett el a hajó, illetve azokat, amelyeket később, például a kiemelés során.

A műveletről mindent elolvashat percről percre tudósításunkban.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.