Joó Hajnalka
Szerzőnk Joó Hajnalka

Újabb jelöletlen plakátok lepték el hétfő hajnalra Simicska Lajos plakátcégének felületeit. Éppen azokat, amelyekre három hete a rejtélyes "A nép nem betiltható, de a kormány leváltható"-üzenetek kerültek. Az új hirdetések a Jobbik béruniós kezdeményezését népszerűsítik, de az ellenzéki pártnak állítása szerint megint semmi köze a plakáttörvény meghekkeléséhez. Örülni azért örül neki.

Három héttel a plakáttörvénynek fricskát mutató, megrendelő nélküli plakátok után újabb, feladó nélküli hirdetések borították be a Mahír hirdetőoszlopait és plakáthelyeit. Míg azonban a júliusban kikerült "A nép nem betiltható, de a kormány leváltható"-feliratokról csak gyanítani lehetett, hogy a Jobbik megbízásából kerültek az utcára, a mostani béruniót sürgető hirdetésekről ez sokkal egyértelműbb, hiszen a bérunió ötletét a Jobbik dobta be még múlt év végén, és több jel utalt rá, hogy a párt erre, illetve a kezdeményezéshez kötődő aláírásgyűjtésre fűzi majd fel 2018-as kampányát. Vona Gábor, a Jobbik elnöke egy hete jelentette be, hogy a párt augusztus 20-án aláírásgyűjtésbe kezd az "egyenlő munkáért egyenlő bért" elvének kiharcolásáért.

 

 

A Jobbik ugyanakkor – csakúgy mint a három hete kikerült plakátok esetében – tagadja, hogy a szervezet állna az akció mögött. Szabó Gábor pártigazgató a hvg.hu-nak újra azt mondta: a Jobbiknak a plakáttörvény július 15-i hatálybalépésével minden szerződéses viszonya megszűnt a Mahírral, a hirdetéseknek tehát nem a párt a megrendelője, de

"nagy örömmel konstatálták a megjelenésüket".

A pártigazgató magyarázata szerint a bérunió egyébként sem pártügy, hanem magánszemélyek által indított európai polgári kezdeményezés. Ez tényszerűen így is van, hiszen az európai népszavazásként is emlegetett procedúrát hét különböző uniós tagállam állampolgárainak összefogásával lehet elindítani, illetve így is indította el a Jobbik tavaly decemberben horvát, bolgár, szlovák, lett, észt, román és lengyel támogatással. A kezdeményezést tavasszal hagyta jóvá az Európai Bizottság, az európai bérszínvonal kiegyenlítését zászlajukra tűzőknek pedig 2018 júniusáig kell egymillió aláírást összegyűjteniük ahhoz, hogy a bizottság napirendre tűzze a témát.

A plakátok kihelyezőiként – csakúgy mint a múltkor – ismét szóba jöhet persze maga a Jobbikkal bevallottan szimpatizáló Simicska Lajos, illetve a vállalkozó plakátcége is, amelyet nyár elején – hogy, hogy nem – épp a kormányt irritáló jobbikos kampány közepén kezdtek vegzálni a NAV ellenőrei. Puskár Anett a Mahír tanácsadója a hvg.hu megkeresésére azonban a három héttel ezelőtti akcióhoz hasonlóan ismét azt mondta, hogy egy

"magánmegrendelő megbízásából közzétett társadalmi célú üzenetről"

van szó, amelynek nem a Jobbik és nem is Simicska Lajos a megrendelője.

hvg.hu

A parlamenten júniusban áterőltetett és botrányosan megszavazott, mellesleg a Jobbik kormányellenes kampányát kettévágó plakáttörvényről egyébként valószínűleg maga a kormány sem gondolta, hogy milyen könnyű kijátszani. A közpénzből finanszírozott szervezetek hirdetési tevékenységét korlátozó jogszabály ugyanis könnyűszerrel megkerülhető, ha a párt egy magánszemély vagy magáncég közbeiktatásával teszi közzé az üzeneteit. A plakátok jelöletlensége pedig további adu a megrendelő kezében, a törvény szerint ugyanis csak az tekinthető politikai hirdetésnek, ami egy konkrét jelölőszervezet vagy jelölt támogatására ösztönöz, a most, illetve három hete megjelent szövegekről ez azonban nem mondható el, így nem is vonatkoznak rájuk a politikai hirdetések szabályai.

Afelől persze kevés kétségünk lehet, hogy a Fidesz, illetve a kormány előbb-utóbb megint megtalálja majd a módját, hogy hogyan tüntesse el az utcákról a számára kellemetlen üzeneteket, a hatályos szabályok alapján egyelőre azonban nemigen tudott beléjük kötni.

Az atv.hu három hete ugyan arról írt, hogy Orbán Viktor dühös a plakáttörvény kijátszása miatt és már vizsgálják, hogy hogyan lehetne bezárni a törvényben maradt "kiskapukat", a portál ugyanezen írásában magas rangú kormányzati források tagadták az újabb módosítás szándékát.

Hirdetés