Itthon hvg.hu 2017. július. 03. 07:27

E-jegy: 180 centi magasak lesznek a kapuk, az elsőt a Deákra telepítik

Úgy tűnik, idén valóban lesznek látható jelei annak, hogy több év csúszás után végre elkezdik kiépíteni Budapesten az elektronikus jegyrendszer alapjait. Többféle verzió volt már az indulásról, a hétfői Világgazdaság 2018-as, fokozatos startról ír.

A nyár végén telepítik a Deák Ferenc téri metróállomáson, a Sütő utcánál az első beléptetőkapukat, valamint az érvényesítő készülékeket a H6-os HÉV Közvágóhíd végállomásán. Itt teszteli majd éles környezetben a BKK a beléptetőkapuk működését és az eszközök háttérrendszerekkel való kommunikációját – olvasható a Világgazdaságban.

180 centiméter magas, csúszószárnyas kapukat telepítenek, amelyek megakadályozzák a jegy nélküli belépést, és kamerarendszerrel is igyekeznek kiszűrni a csalásokat. A többi járművön, az autóbuszokon, trolikon és villamosokon jegyérvényesítő készülékek lesznek, a HÉV esetében az állomásokon helyezik el ezeket, a hajókon pedig kézi készülékeket alkalmaznak majd.

A teszt ideje alatt az utazók nyitott kapukkal találkoznak majd. A rendszer indulása 2018 elejétől fokozatosan várható.

Az elektronikus jegyrendszerben a papírbérleteket és -jegyeket felváltja majd egy műanyag BKK-kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják majd az utasok. A kártyát az ügyfélközpontokban lehet majd megszemélyesíttetni, az anonim kártyákhoz pedig akár az automatáknál is hozzá lehet jutni.

A kártyákra különböző módon lehet majd feltölteni a pénzt, amely aztán leutazható lesz. A tervek szerint az elektronikus személyi igazolványhoz is lehet majd bérletet társítani, és azt használni az utazáshoz. A papírjegyek az utazási kártya egy ideig forgalomban maradnak, ezért a hagyományos jegyérvényesítő készülékek is ott maradnak még a járműveken.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euróval finanszírozza, emellett a Fővárosi Önkormányzat 5,3 milliárd forintot bocsát a BKK rendelkezésére. A Budapesti Közlekedési Központ június cáfolta, hogy drágulna az elektronikus jegyrendszer. A közlekedési cég szerint a bevezetés keretösszege nem változott, az üzemeltetési költségei csaknem 2 milliárd forinttal, míg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) által nyújtott hitel lehívásához kapcsolódó költségek 100 millió forinttal csökkennek – közölték.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?