Több mint egy évtizede nem sikerül kijavítani a hibás födémszigeteléseket a Baross téri aluljáróban, a kivitelező Strabag a megrendelő szerint válaszra sem méltatja őket.
A napokban a szokásos egy-két vödör helyett öt került ki a Keleti pályaudvar beázó aluljárójába. A Festetics utcai kijárat felé vezető szakaszon évek óta problémát jelent a beszivárgó víz, megtudakoltuk, mikor fogják a problémát egy kicsit szakszerűbb módon kezelni az illetékesek.
A Budapesti Közlekedési Központnak küldött levelünkre a DBR Metró Projektigazgatóság válaszolt. Emlékeztettek, hogy a Baross tér aluljárórendszere – az M4-es metróberuházás részeként – két ütemben újult meg, s a jelentősebb esőzéseket követően mind a régi, mind az új aluljárórészben tapasztalható volt nedvesedés.
A mélyépítési tevékenységek velejárói a konszolidációs (lecsillapodási) időszak során az illesztéseknél tapasztalható kisebb szerkezeti elmozdulások (dilatációs mozgások), illetve a hőmérséklet változása is hatással van az egyes szerkezetek mozgására. Ilyen esetekben az ezekből adódó hibákat – pl. a szigetelések esetleges hibáit – a vállalkozók vagy a garanciális időszak, vagy a kötelező alkalmassági (szavatossági) időszak keretében kijavítják – nyugtattak meg.
Annak a gyalogos folyosónak a nedvesedését, amelynek elején rendszeresen vödrökkel fogják fel a lecsöpögő vizet, 2004 és 2006 között zajlott szerkezetépítési munkái során kialakított, csapadékvíz elleni födémszigetelésének hibája okozza.
Ezzel kapcsolatban Igazgatóságunk a mérnök bevonásával több helyszíni szemlét is tartott korábban, illetve több alkalommal is utasította a mérnökön keresztül a vállalkozót a hiba kijavítására, a Strabag azonban válaszra sem méltatta Igazgatóságunkat.
Hozzátették, hogy a szerkezetekre vonatkozó kötelező 10 éves alkalmassági (szavatossági) időszak tavaly október 31-én letelt, ettől függetlenül azonban – mivel a hiba bejelentése ezen időszakon belül megtörtént – a DBR továbbra is érvényesíteni kívánja és fogja is az igényét.
Mindemellett az üzemeltető Budapest Közút Zrt.-nek is lehetősége van arra – amennyiben a Strabag továbbra sem hajlandó lépéseket tenni az ügyben –, hogy a hibát esetleg más vállalkozóval kijavíttassa, majd ennek a – jelenleg még nem látható – költségeit jogi úton a kivitelezőre hárítsa, ez azonban még további egyeztetéseket igényel – jegyezték meg.
Tehát maradnak a vödrök.