Jelentős különbségekkel beszél ugyanarról a témáról, a migrációs válságról a patinás magazin amerikai és magyar kiadásának címlapja. A lap vezető szerkesztője elmondta a hvg.hu-nak, miért döntött amellett, hogy módosítja az amerikaiak által javasolt címlapot, és mit gondol minderről.
Sokan még mindig abban a hitben élnek, hogy a "pártpolitika" univerzumán kívül maradva a dolgok a maguk saját rendje és szabályai szerint mennek. Most megint találtunk egy példát, ami arra utal, hogy ez nem így van. Kijött az októberi National Geographic, központi témája a migráció, a népvándorlás. Az amerikai kiadás címlapján keleties, arabos külsejű, ruházatú embereket láthatunk "az új európaiak" felirattal. A lap minden országban az adott helyre reflektálva, az adott hely szerkesztősége anyagainak beépítésével készül, így lesz különlegesebb, helyibb. A magyar kiadás ezt úgy oldotta meg, hogy hátulról mutat bevándorlónak tűnő embereket (erre leginkább a család nő tagjának kendője utal), a felirat pedig arra módosul: "Jönnek. Mennek? Újak Európában".
A különbség és felfogás szemmel látható: a velünk szembenéző, aggodalmat, bizakodást tükröző arcok, mint az új európaiak arca inkább hat pozitív üzenetnek, míg a hátulról mutatott alakok – ez inkább a távozásra, átmenetiségre utal – a cím- és a szövegmódosulás már inkább a gondokra és a különbségekre világít rá.
Ebben van logika, de nehéz nem arra gondolni, hogy a kvótaőrület tenyerelt bele a magazinkiadás szakmai közegébe. A migránsügyben ugyancsak érintett, de kevésbé hiszterizált Romániában például ugyanúgy az amerikai borító és az amerikai szöveg jött le. A német kiadás pedig teljesen más témát helyezett fókuszba, a német természeti környezetet.
A lap netes oldala szerint egy, a régóta itt élő bevándorlókról készült, valamint az eredeti amerikai szerkesztőségi cikk is olvasható a NG-ban. Az amerikai, migrációról szóló cikk áttekintést ad a németországi bevándorlókról a korábban ideköltözött török vendégmunkásokról és családjától a 2015-ben érkezettekig, felvillantva beilleszkedésük kérdéseit, beszámolva mindennapi életükről.
Elértük ifj. Vitray Tamás vezető szerkesztőt, akitől megkérdeztük, miért a háttal álló menekültek képe került a magyar kiadás címlapjára. Vitray elmondta, a lap a kvótanépszavazás előtt került nyomdába, és utána az utcára. "Határhelyzetben voltunk", ezért a vezető szerkesztő egy olyan címlapot akart csinálni, amely több értelmezést is lehetővé tesz. A hátat fordító bevándorlók kinek üldözötteket, kinek pedig sértődötten elforduló embereket jelentenek, a megoldás utólag tökéletesen igazolta Vitray elgondolását: amolyan figurális Rorschach-teszt lett: mindenki az alapbeállítódásának megfelelően értelmezi.
Vitray hozzáteszi, az amerikai National Geographic nem a menekültekről szóló anyagot tette meg címlapsztorinak, az ő címlapverziójuk csupán javaslat volt a partnerkiadások számára. Ám a kép és a szöveg (Az új európaiak) együtt jelen helyzetben biztosan erős indulatokat szított volna nálunk.
Vitray szerint nagyon szomorú, hogy egy tudományos-ismeretterjesztő lap címlapja ilyen politikai-közéleti megfontolásokat figyelembe véve kell, hogy elkészüljön. Mindazonáltal beszédes jelnek tartja, hogy a lap tizenhárom éves története során ez az első alkalom, amikor címlapcsere miatt sajtómegkeresést kapott.