A főváros, a BKV és a Metróért Egyesület is cáfolta, hogy a felújításra kiküldött metrószerelvény helyett egy teljes újat küldtek vissza prototípusként az orosz Metrowagonmashtól. A Metróért Egyesület szerint eleve a felvetés értelmetlen, mivel felújításkor a szerelvény minden elhasználódott elemét kicserélik – és ez a 3-as metró esetében majdnem az egész jármű is lehet.
A különböző fórumok mellett a csütörtöki Népszabadság írt arról, hogy a budapesti 3-as metróvonalra nem az innen kiküldött, lerobbant kocsikat küldik vissza felújítva, hanem helyettük raktáron lévő újak jönnek.
Tarlós István az Origo.hu-nak azt mondta: ha felújított helyett mégis új szerelvényt kaptunk volna, azzal Budapest csak jól járna. Ebben az esetben azonban a tender kijátszásáról lenne szó, mivel a győztes orosz Metrowagnomash a járművek felújítására tett ajánlatot nyerte meg, egy új jármű gyártására kiírt tenderen pedig kis eséllyel tudott volna labdába rúgni.
Mint a Metróért Egyesülettől megtudtuk: a 81-717/714, azaz az eredetileg nekünk is gyártott metrószerelvények több generációjából Moszkvában már csaknem ezer közlekedik, ezek közül sokat építettek át vagy újjá a gyártó Metrowagonmashnál. Többen felvetették, hogy ennyi idő alatt nem lehet olyan rossz állapotú szerelvényeket felújítani, mint a budapesti 3-as vonal kocsijai. Az egyesület szerint azonban a Metrovagonmashnál végzett komoly sorozatgyártás után ez nem megoldhatatlan.
A Budapestre érkezett vonat prototípus, ami azt jelenti, hogy jellemzően kész elemek felhasználásával került kialakításra a kért műszaki tartalom. A Metróért Egyesület szerint egyébként nem is az a lényeges, hogy valójában új vagy felújított metrót kaptunk-e vissza, mert mint mondták: alaposabb felújításkor a szerelvényt úgyis apró darabokra szedik, és minden elhasználódott részt kicserélnek.
A kritizálók azzal is érveltek, hogy a metró oldalán lévő bordák számából ugyancsak látszik, új szerelvényről van szó. A Metróért Egyesült szerint viszont ez szintén lényegtelen tényező, mert a korrodált oldalfalakat is bizonyára kicserélték.
A Metróért Egyesület egyébként maximális elégedett az új metrószerelvénnyel kapcsolatosan, szerintük a vártnál műszakilag és szerelési minőségben sokkal jobb vonatot kaptunk, melyben az orosz Metrovagonmas mellett további nagy gyártók terméke is benne van – ilyen például a CAF-hajtómű, vagy a Knorr- és Hitachi-alkatrészek.
Úgy látják, egy jól összerakott, jó konstrukcióról van szó. A szerelvény nem teljes hosszában átjárható ugyan, és légkondi sincs benne, csak a tapasztalatok szerint kellően hatékony és csendes szellőztetőrendszer, ennek ellenére szerintük mindenképpen versenyképesek ezek a megoldások, akár egy újonnan épített típushoz viszonyítva is.
Megkeresésünkre a főpolgármesteri hivatalban és a BKV-nál is cáfolták a Népszabadság állításait. A közlekedési társaság szerint az első szerelvényt magas színvonalon újították fel, valamint a vállalt élettartamot a gyártó az előzetesen ígért 25-ről 30 évre emelte. Valójában arról van szó, milyen mértékben cserélik ki a kiküldött szerelvényben a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy az minimum 20 évig üzemeltethető legyen. Vagyis akár visszaküldhetnek egy minden elemében új szerelvényt is, lényegében ez történt most, és ezzel senki nem jár rosszul – magyarázták.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.