Itthon MTI 2016. március. 21. 16:28

Masiniszták már vannak, de még nem dudál Orbán falujának kisvasútja – fotó

Egyelőre sem az indulás napjáról, sem a jegyárakról, sem a menetrendről nincs hír, pedig technikailag hetek óta készen áll a Felcsút-Alcsútdoboz kisvasút pályája. A szerelőcsarnokban áll a vonal két mozdonya, amelyet a megszüntetett nyíregyházi kisvasútról szállítottak át. Három vonatvezetőt már felvettek – derül ki az Index helyszíni riportjából.

Ha melegszik az idő, a Puskás Akadémia vezetői eldöntik, mikor tartják meg az 5,7 kilométer hosszú, három megállós, egyvágányú vasút hivatalos átadóünnepségét. Az egyik végállomást a miniszterelnök felcsúti házától alig néhány száz méterre alakították ki. A keskeny nyomtávú technikailag készen áll: lefektették a síneket, kialakították a megállókat, kint vannak a táblák, elkészült a közvilágítás – írja az Index.

A cikkben emlékeztetnek, hogy a kisvasút legalább 857 millió forintba került. Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és milliárdos alapítványa, a fociakadémiát üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítvány tavaly nyáron nyert 600 millió forint uniós támogatást, amihez a kormány adott még 257 milliót.

A vonat szezonálisan üzemel majd, és azt ígérték az EU-nak, hogy napi több ezer utas használja majd.

A vonal délkeleti végét az alcsútdobozi arborétum melletti külterületre telepítették. A megállót a faluközponttól körülbelül két kilométerre, a természetvédelmi terület távolabbi oldalára építették. A vonat kedvéért áthelyezték az arborétum főbejáratát is. A végállomáshoz legközelebb eső vendéglátóhely a Puskás Akadémiához tartozó Sport Hotel, ahonnan vonattal mehetnének át a vendégek Felcsútra.

Index / Ajpek Orsi

Az arborétum kerítésétől alig néhány méterre, a vonal utolsó fél kilométerén kettévágtak egy dombot, hogy a megállót közelebb vigyék a főbejárathoz – itt végezték a legnagyobb mértékű természetalakítást a vonalon. A szétvágott domb két oldalát híddal kötötték össze.

Az 5,7 kilométeres pálya felénél, Felcsút déli faluvégén található egy állomásépület, amelyet 2011-ben felújítottak már. Akkor még fogadónak rendezték be. A beszámoló szerint most semmilyen felirat sem jelzi, milyen funkciót szánnak neki. Bolt, kocsma nincs a közelében, parkolót is csak néhány autónak építettek.

Az állomás mellé építettek egy új szerelőcsarnokot, abban parkol a vonal két mozdonya, amelyeket a nyíregyházi kisvasútról szállítottak ide.

Takács Bence Ervin, a Puskás Akadémia kommunikációs igazgatója szerint most arra várnak, hogy melegebbre forduljon az időjárás, és beinduljon a turistaszezon. Három mozdonyvezetőt már felvettek. Azt még nem tudni, milyen lesz a menetrend, és mennyit kell fizetni majd a jegyekért.

A felcsúti szakaszon néhány házhoz mindössze 10-12 méter távolságra fektették le a síneket. Az építés előtt a hatósági engedélyek ellen valaki fellebbezett, a panaszokat azonban elutasította a hatóság. A pályához közeli Rákóczi utcában sok helyen megcsúszott a föld, több ház fala repedezik.

Orbán Viktor miniszterelnök már korábban bejelentette, hogy tervezik a kisvasút meghosszabbítását.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?