Itthon hvg.hu 2015. június. 04. 10:02

Még mindig tele van kérdőjelekkel a metrókocsitender

A Népszabadság meg nem erősített információi szerint a BKV fontolgatja az észtek metrófelújítási pályázatának érvénytelenítését, mert abban túl alacsony ár szerepel. A másik pályázatban, az oroszokéban az észtekénél 10 százalékkal magasabb ár szerepel. A Figyelő közben azt írja, hogy a becsült költségek alapján elgondolkodtató, miért nem hirdettek egy tendert a 3-as metró kocsijainak felújítására, és egyet új járművek beszerzésére.

A 3-as metró kocsijainak felújítására két végső ajánlat érkezett be: az eredeti gyártó Metrowagonmash mellett az észt Skinest Rail jelentkezett. Az észtek ajánlata csaknem 9 milliárddal olcsóbb az oroszokénál.

A Népszabadság úgy értesült, hogy a BKV fontolgatja az észt pályázat érvénytelenítését, mert abban kirívóan olcsó árat jelöltek meg. Az oroszok valószínűleg Dunakeszin végeznék el a felújítást, az észteknek pedig legalább Ukrajnáig kellene szállítaniuk a kocsikat, legutóbb Kijevben végeztek ilyen munkát. De másba nehéz lesz belekötni – fogalmaznak a cikkben.

Fülöp Máté

A BKV-nál legkorábban június végén hirdethetnek eredményt, de valószínű, hogy a vesztes megtámadja majd azt. Július elején így biztosan nem várható szerződéskötés, és a 2017-es befejezés is kérdéses. A pályázati kiírás szerint a győztesnek 39 hónapja lesz a kocsik felújítására, vagyis több mint 3 éve.

A Népszabadság információi szerint két korábbi jelentkező, a cseh Skoda és a spanyol CAF a túlságosan szoros határidő miatt lépett vissza.

A metrókocsik felújítására 60 milliárd forintnyi kölcsönt vesz fel a főváros, a hitel költsége 15 milliárd forint.

Máshol ennyiből már új szerelvényeket vettek

A Figyelő szerint a főváros a hosszú távon drágább megoldást választotta. A tervezett 60 milliárd forintból más városok metróbeszerzései alapján új szerelvényekre is futhatná.

A lap felveti, miért nem hirdettek Budapesten egy tender a felújításra, és egyet új kocsik beszerzésére.

A felújított szovjet metrókocsik a kiírás szerint 20 évig futnának még, az új szerelvények viszont legalább 30 évig használhatóak lennének. Utóbbiak beszerzése körülbelül 90 milliárd forint lehetne, de hosszú távon ez az ár jobban megtérülne.

A képet tovább árnyalja, hogy a felújított kocsik gyakorlatilag forgalomképtelenek, vagyis állami garancia nélkül nem lehet hitel szerezni a rekonstrukciójukhoz. Egy új metróflotta viszont fedezetként szolgálhatna: ezeket a kocsikat eladhatnák, ha nagy baj lenne. 

Hirdetés