Itthon hvg.hu 2015. június. 04. 10:02

Még mindig tele van kérdőjelekkel a metrókocsitender

A Népszabadság meg nem erősített információi szerint a BKV fontolgatja az észtek metrófelújítási pályázatának érvénytelenítését, mert abban túl alacsony ár szerepel. A másik pályázatban, az oroszokéban az észtekénél 10 százalékkal magasabb ár szerepel. A Figyelő közben azt írja, hogy a becsült költségek alapján elgondolkodtató, miért nem hirdettek egy tendert a 3-as metró kocsijainak felújítására, és egyet új járművek beszerzésére.

A 3-as metró kocsijainak felújítására két végső ajánlat érkezett be: az eredeti gyártó Metrowagonmash mellett az észt Skinest Rail jelentkezett. Az észtek ajánlata csaknem 9 milliárddal olcsóbb az oroszokénál.

A Népszabadság úgy értesült, hogy a BKV fontolgatja az észt pályázat érvénytelenítését, mert abban kirívóan olcsó árat jelöltek meg. Az oroszok valószínűleg Dunakeszin végeznék el a felújítást, az észteknek pedig legalább Ukrajnáig kellene szállítaniuk a kocsikat, legutóbb Kijevben végeztek ilyen munkát. De másba nehéz lesz belekötni – fogalmaznak a cikkben.

Fülöp Máté

A BKV-nál legkorábban június végén hirdethetnek eredményt, de valószínű, hogy a vesztes megtámadja majd azt. Július elején így biztosan nem várható szerződéskötés, és a 2017-es befejezés is kérdéses. A pályázati kiírás szerint a győztesnek 39 hónapja lesz a kocsik felújítására, vagyis több mint 3 éve.

A Népszabadság információi szerint két korábbi jelentkező, a cseh Skoda és a spanyol CAF a túlságosan szoros határidő miatt lépett vissza.

A metrókocsik felújítására 60 milliárd forintnyi kölcsönt vesz fel a főváros, a hitel költsége 15 milliárd forint.

Máshol ennyiből már új szerelvényeket vettek

A Figyelő szerint a főváros a hosszú távon drágább megoldást választotta. A tervezett 60 milliárd forintból más városok metróbeszerzései alapján új szerelvényekre is futhatná.

A lap felveti, miért nem hirdettek Budapesten egy tender a felújításra, és egyet új kocsik beszerzésére.

A felújított szovjet metrókocsik a kiírás szerint 20 évig futnának még, az új szerelvények viszont legalább 30 évig használhatóak lennének. Utóbbiak beszerzése körülbelül 90 milliárd forint lehetne, de hosszú távon ez az ár jobban megtérülne.

A képet tovább árnyalja, hogy a felújított kocsik gyakorlatilag forgalomképtelenek, vagyis állami garancia nélkül nem lehet hitel szerezni a rekonstrukciójukhoz. Egy új metróflotta viszont fedezetként szolgálhatna: ezeket a kocsikat eladhatnák, ha nagy baj lenne. 

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.