Itthon MTI 2015. február. 16. 17:56

Szakértők: Nem erózió, hanem suvadás okozta a Déli pályaudvar vesztét

Elkészült a végleges szakértői jelentés a Déli pályaudvari alagút állapotáról és a rézsűcsúszás okairól. A műegyetemi jelentés szerint a Gellért-hegyre hullott csapadékból származó rétegvíz okozta az alagút feletti rézsű megcsúszását. Az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek – írták a szakértők, akik sürgették a helyreállítási munkálatok elkezdését, mert a késlekedés a suvadás terjedését okozhatja. A jelentés szerint a károkért nem a XI. kerületi önkormányzat, hanem a MÁV a felelős.

A végleges szakértői jelentés szerint a Déli pályaudvari alagút kelenföldi oldalán a rétegvíz okozta a rézsűcsúszást és az alagút kapuzatának sérülését. A helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie, a megfelelő intézkedések után a vasúti közlekedés néhány héten belül újraindulhat – áll a jelentésben, amelyet az újbudai önkormányzat hozott nyilvánosságra hétfőn.

Nem erózió, hanem suvadás

A műszaki jelentést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) út- és vasútépítési tanszékének szakértői készítették az önkormányzat felkérésére. Az összegzés szerint nem erózió, hanem suvadás történt a Déli pályaudvar felé vezető vasúti alagút feletti rézsű felső rétegében. Ennek oka pedig nem az önkormányzat kezelésében lévő Csukló utcára hulló csapadékvíz, hanem a Gellért-hegyre mint vízgyűjtő területre hullott csapadékból származó rétegvíz. A suvadás mechanikai oka a talaj nyírószilárdságának kimerülése; a talajtömeg belsejében íves csúszólap alakult ki, amely felett a talaj elmozdult – áll a műszaki szakértői véleményben.

Azóta is üresen áll a Déli
MTI / Lakatos Péter

A szakemberek azt is megállapították, hogy az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek. A szakértők sürgették a helyreállítási munkálatok elkezdését, hiszen "a késlekedés a suvadás felfelé történő továbbterjedését okozhatja, amely veszélyezteti a terület közműveit és a környékbeli ingatlanok megközelítését". A környékbeli épületeket azonban ilyen okból veszély nem fenyegeti – tették hozzá.

A szakvélemény szerint az alagút szerkezete a rézsűcsúszás hatására valószínűleg nem sérült meg, és ha a bejárat védelme megoldódik – például a mellvédfal ideiglenes elbontásával és a föld további lecsúszásának meggátolásával –, a vasúti közlekedés néhány héten belül helyreállhat.

A szakértők szerint a történtekért a MÁV, és nem a XI. kerületi önkormányzat felel

A jelentés szerint az újbudai önkormányzat mulasztása nem állapítható meg a Déli pályaudvar forgalmának leállításához vezető rézsűcsúszásért. A szükséges veszélyelhárító és helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie – írták a szakértők.

A MÁV közölte: folyamatban vannak a vasúttársaság belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását is. Ezzel párhuzamosan a MÁV folytatja a kárhelyreállítással kapcsolatos előkészületeket, egyeztetéseket annak érdekében, hogy mielőbb újraindulhasson a vonatforgalom az alagútban és a Déli pályaudvaron.

Január 25-én támfalkövek hullottak a sínekre a Déli pályaudvari vasúti alagút kelenföldi oldalán, másnap pedig a támfal is megcsúszott. Az első vizsgálati eredmények szerint – amelyekkel ellentétes következtetésre jutottak most a BME szakértői – ezt az okozta, hogy a Csukló utcánál felgyülemlett a csapadékvíz, emiatt megcsúszott az ottani földút, és a víz alámosta a támfalat is. Január 31-én újabb kövek estek le a vágányra, és tovább csúszott a támfal földje a Déli és a Kelenföldi pályaudvar közötti alagútnál.

A MÁV Zrt. a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart.

Hirdetés