Az államhoz lojális, konzervatív, abortuszellenes nézeteiről ismert, ombudsmanként kevésbé "aktivista" jogtudós, Lenkovics Barnabás került az Alkotmánybíróság élére, egyelőre csak másfél évre. Aztán majd meglátják, hogy hosszabbíthat-e, vagy csak átmeneti megoldásnak bizonyul.
„A nincstelen, tulajdon nélküli ember másoknak kiszolgáltatott, függő helyzetben van, nem tekinthető szabad embernek. Ha egy társadalom többsége ilyen, az nem szabad, abban nem működhet megfelelően a demokrácia sem.” Lenkovics Barnabás (1950), a polgári jog, közelebbről a tulajdonjog szakértője, egyetemi tanár, volt ombudsman és jelenlegi alkotmánybíró ezzel az elméleti felfogással lesz az Alkotmánybíróság elnöke egy olyan időszakban, amikor az állam épp a legkreatívabban fogja fel a magántulajdon kérdését.
Hogy eshet akkor épp rá a Fidesz választása? A válaszhoz segítséget nyújthat két másik vélemény Lenkovicsról 2003-ból, ombudsmani hivatali idejéről. Halmai Gábor szerint például „a legfőbb baj nem azzal van, amit csinál, hanem azzal, amit nem". Máshol egy neve elhallgatását kérő szakértő úgy fogalmazott: „Lenkovics olyan jogász, akiben nincs meg az eredendő bizalmatlanság az állammal szemben”.
Sokszor említik, hogy alkotmánybíróként Lenkovics így vélekedett az Ab jogkörének szűkítéséről: „A körülmények változásával (az Ab-nak – a szerk.) lépést kell tartania. Ugyanazon mércéket, melyeket stabil vagy legalábbis annak vélt körülmények között az Alkotmánybíróság kidolgozott és a jogalkotóval szemben alkalmazott, a jelentősen megváltozott történelmi körülmények között változatlanul alkalmazni nem lehet. Ez bizonyos mércék dogmává merevedését eredményezné, a törvényhozás, a kormányzás, sőt a jogállam működését bénítaná meg, ami lehetetlenné tenné a válság kezelését.” Illetve: „Az Alkotmánybíróságnak is tudomásul kell vennie, ha lényegesen megváltoznak a körülmények, megváltozik az a közeg, amiben az Alaptörvény is létezik, a jogállam is működik, vagy nem ugyanúgy működik. Felszínre kerülnek a hiányosságai, visszásságai, és az új körülmények között az új kérdésekre új válaszokat kell keresni.”
Lépcsőről lépcsőre
Lenkovics paraszti családból származik, nagyszülei háromszor élték meg, ahogy az országon átvonuló megszállók, kommunista kormányok kisemmizik őket – nagyanyja emiatt lett öngyilkos. A tulajdonjog kérdései tehát érzelmileg is megalapozottan foglalkoztatták a gyerekként hittant tanuló, tehetséges jogászhallgatót.
Az ELTE Állam és Jogtudományi Karán 1974-ben végzett summa cum laude minősítéssel, szakdolgozata A gazdasági verseny jogi kérdései címet viselte. Lépésről lépésre halad az egyetemi oktatói ranglétrán („Egész tudományos pályafutásomat tudatosan építettem fel. Ez is a szülői ház hatása. Apámék is lépcsőről lépcsőre építették fel az életüket, célokat tűztek ki maguk elé.”) 1982-ig tanársegéd, 2000-től egyetemi tanár az ELTE ÁJK polgári jogi tanszékén. 1991-ben védi meg kandidátusi disszertációját Tulajdonjogi rendszerváltozás címmel, 1998-tól négy évre elnyerte a Széchenyi Professzori Ösztöndíjat. 1999. március 22-én tartotta habilitációs előadását A tulajdon társadalmasítása és magánosítása címmel.
Az ombudsman
2001. július 1-től 2007. április 20-ig volt az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Gönczöl Katalin után került a posztra, aki médiaérzékennyé tette az ombudsmani hivatalt, aktivista módon járt elöl a jogtudatosság elterjesztésében és a különböző problémás területek helyzetének nyilvánosság előtti bemutatásában. Lenkovics és helyettese, Takács Albert átpolitizált időszakban kerültek az ombudsmani székbe, az akkori kétpárti rendszer szokásai szerint vélhető volt, hogy Lenkovics a Fideszhez áll közelebb, Takács pedig az MSZP-hez. Lenkovics mindenesetre tévékamerák előtt is kifejezte örömét Orbánnak, hogy a kormánya alatt dolgozhat. Az állampolgári jogok biztosaként nem a Gönczöl-féle aktivista irányt folytatta, hanem a beérkező panaszokra koncentrált, az ügyhátralékot próbálta ledolgozni. Ugyanakkor bevezette a panaszok előszűrésének rendszerét, s míg 2000-ben, Gönczöl alatt 7826 befejezett panaszra még 1394 ilyen vizsgálat jutott (17,8 %), 2002-ben 5153-ra már csak 488 (9,5 %). Az előszűrés rendszerében a panaszok nagy részét hatáskör hiányában utasította el a hivatal.
Ez azonban nem akadályozta meg, hogy több kifejezetten átpolitizált, olykor nem kifejezetten ombudsmani hatáskörbe illő ügyben véleményt mondjon: ilyen volt pl. a biztosítások felmondásának ügye. 2003-ban a biztosítótársaságok az árvízveszély miatt felmondták a Tisza-menti érintettekkel kötött szerződéseket, s ekkor Lenkovics is megszólalt. Úgy érvelt, a biztosítóknak nem volt joguk felmondani a szerződéseket, mert a biztosítás célja „hogy az általa nyújtható biztonság megteremtésével védje a kiemelkedően fontos alapjogok közül az élethez (a testi épséghez) és a tulajdonhoz való jogot” – többen ezt vitatták, mondván, így az államnak mindenkivel biztosítást kéne kötni, s a biztosítás amúgy is a károk kockázatának átvállalása. Ezt az ajánlását nem is fogadta el sem a PSZÁF, sem az Igazságügyi Minisztérium (az ombudsman állásfoglalásai nem köteleznek, ajánlások, és csak a biztos személye, ismertsége, karizmája, személyes tőkéje szerez nekik érvényt, vagy nem).
Egy Lenkovicshoz kapcsolt tipikus ügy volt a köztisztviselői esküszövegé. 2001-ben az eskü szövegébe választhatóvá vált az „Isten engem úgy segéljen” mondat, ami az MSZP szerint sértette a személyes adatok védelméhez fűződő jogokat, mert a belső meggyőződésre lehet abból következtetni, ha valaki mondja vagy elhagyja. Lenkovics szerint ez nincs így, „mivel a tradicionális szöveg választását vagy nem választását motiválhatja vallási, jogi, etikai, filozófiai, hivatali-hivatásbeli, tradicionális vagy bármely más személyes meggyőződés, illetőleg ezek közül több is, egyik megoldás sem érinti az állam és az egyház – mint két nagy társadalmi intézményrendszer – egymástól való elválasztását, a személyes (szubjektív, legbensőbb) döntés sem egyikkel, sem a másikkal direkt kapcsolatba nem hozható.”
A hivatal továbbfejlesztése kapcsán Lenkovics úgy vélte, más területekre is ki lehetne terjeszteni az ombudsmani jogkört (pl. a sajtó és a kiadók jogtalanságokat követnek el büntetlenül), és az ajánlásokat kötelező érvényűvé kellene tenni (fellebezhetően), azaz hatósággá kellene válnia a hivatalnak.
Az alkotmánybíró
2007 áprilisa óta alkotmánybíró, bírói döntései közül kiemelkedik az előzetes választási regisztráció elmeszelése, a családok védelméről szóló törvény, mely hátrányosan érinti az élettársi viszonyban élőket, és a hajléktalanokat kriminalizáló törvényi intézkedésekkel sem értett egyet. Ellenezte viszont a 2011 végi alkotmánytoldalék törlését, és a törvényes bíróhoz való jogot sértő rendelkezések megsemmisítését.
Elnökségével egy erős állami szerepvállalást hirdető, konzervatív jogtudós kaphat szerepet, akinek nem a sajtószabadság lesz vélhetőleg a legfontosabb prioritás, és nyíltan abortuszellenes nézeteket vall. Az Ab jogkörének szűküléséről és szerepének változó felfogásáról így vall: „A 'szociális jogállam' objektív és szubjektív, belső és külső kényszerek hatására – visszavonulóban van. Mindezt sokan Európa-szerte, így nálunk is a 'demokratikus jogállam' és az alkotmányosság válságaként élik meg.” Kérdéses, hogy az államhoz lojális, kevésbé aktivista, nem éppen konfrontatív stílusáról híres Lenkovics elnöksége alatt az Ab képes lesz-e olyan döntések meghozatalára, mint az előzetes választási regisztráció vagy a három dobás törvényének elmeszelése, vagy a bírák tömeges és rajtaütésszerű nyugdíjazásának és az egyetemi hallgatók 8–12 éves röghöz kötésének megakadályozása volt Paczolay Péter alatt.
Az sem mellékes, hogy 2016-ban lejár az alkotmánybírósági mandátuma, az Országgyűlésben pedig kétharmados döntésre van szükség, hogy hosszabbíthasson. Addig elválik, hogy kormánypárti szemszögből jól végezte-e munkáját.