A Velencei Bizottsághoz és az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezethez fordult a Társaság a Szabadságjogokért, a Magyar Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet, mert szerintük az alkotmányosság elveivel és a nemzetközi normákkal összeegyeztethetetlen a fővárosi önkormányzati képviseleti rendszer átrajzolása, ezért pedig megkérdőjelezhető az őszi önkormányzati választás legitimitása is.
Mint arról beszámoltunk: az Országgyűlés kedden sürgős eljárásban fogadta el a főváros önkormányzati választási rendszerének átrajzolását, mindössze négy hónappal a választások előtt, az ellenzéki erők egyhangú ellenállásával szemben.
A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), a Magyar Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet az alkotmányosság elveivel és a nemzetközi normákkal összeegyeztethetetlennek tartja a fővárosi önkormányzati képviseleti rendszer átrajzolását, a törvényt kozmetikázó újabb javaslatokkal együtt is. Szerintük megkérdőjelezhető az őszi önkormányzati választás legitimitása is, amit a most megszavazott szabályok alapján bonyolítanak majd le.
A három szervezet részletes állásfoglalását eljuttatta a Velencei Bizottsághoz és az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezethez (EBESZ) is.
Közleményükben azt írják, ugyan 2013-ban már lehetett tudni, hogy 2014 októberében lesznek az önkormányzati választások, az önkormányzati törvény módosítása miatt a pártok, jelöltek alig valamivel a választás előtt tudhatják meg, pontosan milyen feltételek között kell versenyezniük, és hogyan készüljenek. Az európai alkotmányosság elveinek betartására ügyelő Velencei Bizottság ajánlása alapján a választási rendszert legkésőbb a választások előtt egy évvel lehet csak megváltoztatni. Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) álláspontja szerint sem alakítható át a választási rendszer olyan későn, hogy az megakadályozza a választásokon való felkészült részvételt – hívják fel a figyelmet.
A szervezetek "megalapozottan feltételezik", hogy a rendszer átalakítása az EP-választások eredményének ismeretében történt, és pontosan ezen eredményekhez igazítja az önkormányzati választási rendszert a jogalkotást uraló kormánypárti erők győzelmének biztosítása érdekében. "Ezt a feltevést erősíti az a tény, hogy az Országgyűlés egyetlen olyan indokkal sem tudta alátámasztani az átalakítás szükségességét – pl. a fővárosi választási rendszer átláthatósága, illetve a közgyűlés működésének hatékonysága –, amely indokoknak ne lett volna tudatában jóval a 2014-es EP-választás előtt is" – írják.
Szintén aláássa szerintük a választási rendszer átszabásának alkotmányosságát, hogy a változtatást a kormánytöbbségen kívül egyetlen ellenzéki párt vagy független ellenzéki képviselő sem támogatta. "Nem tekinthető tisztességesnek az a politikai verseny, amelynek feltételei nem minden fél számára elfogadható módon, kiterjedt és nyilvános vita eredményeképp alakulnak ki. Ennek a módosítás előkészítése és elfogadása során nyomát sem láthattuk, holott a Velencei Bizottság és az EBESZ már egy 2011-es közös véleményben figyelmeztette Magyarországot: a választási törvények mögött széles körű konszenzus kell álljon, és nyílt, átlátható, minden érdekelt fél részvételével zajló vita kell megelőzze elfogadásukat" – teszik hozzá.
Az elfogadott fővárosi választási rendszer az utolsó módosítások ellenére is súlyosan sérti a választójog egyenlőségét: a választópolgárok szavazata attól függően érhet többet vagy kevesebbet, hogy melyik kerületben van a lakóhelyük. A Fővárosi Közgyűlés tagjainak többségét ugyanis a fővárosi kerületek polgármesterei teszik majd ki, akik lélekszámukban óriási eltéréseket mutató kerületeket képviselnek – olvasható közleményükben.
"A szabályozás ellentmondásosságát mutatja, hogy a lakosság többségét képviselő közgyűlés-tagok javaslatait a törvény legújabb módosításai szerint is megvétózhatják a Közgyűlés tagjainak többségét kitevő, ám a főváros lakosságának csupán a töredékét képviselő polgármesterek" – írják.
A TASZ, a Magyar Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet eljuttatta állásfoglalását a Velencei Bizottsághoz és az EBESZ-hez is. Reményeink szerint az alkotmányosság alapvető európai értékeit képviselő nemzetközi szervezetek felhívják az Országgyűlés figyelmét arra, hogy a választási verseny önkényes és alkotmányos elvekkel ellentétes átalakítása megkérdőjelezi az összes további, az új szabályok szerint megválasztott Fővárosi Közgyűlés felhatalmazását.