40 éve szálltak fel a magyar Ancsák, eljutottak a sarkkörön túlra is
Negyven éve, 1974-ben állították hadrendbe a magyar légierőben az An-26-os típusú szállítórepülőket, amelyek azóta a Kanári-szigetektől Mazari-Sarifig, az Északi-sarkkörtől Bagdadig számos helyen megfordultak, fedélzetükön vittek állam- és kormányfőket, sportolókat is. Az egyik gép a közelmúltban érte el a tizenkétezer repült órát.
A katonák körében Ancsának nevezett repülő az elmúlt négy évtizedben egyedülálló kihívásoknak tett eleget a magyar légierőben – közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM).
A szállítórepülő század a balkáni háború első napjaitól a viszonylagos fegyvernyugvásig szállított segélyeket a területre, és dolgozott együtt az akkor igen aktív NATO-légtérellenőrzőkkel. A repülős század több mint száz bevetést teljesített Bagdadba. Ennek során az egyik An-26-os hozta Magyarországra a Vöröskereszt által segített iraki kisfiút is, aki aknasérülése utáni műtétre és rehabilitációra érkezett.
A század Afganisztánban is több feladatot hajtott végre, Svédországban pedig az egyik gép az Északi-sarkkört is átrepülte. A 407-es oldalszámú An-26-os szállítórepülő áprilisban – egy prágai repülési feladat végrehajtása során – elérte a tizenkétezer repült órát.
Az Ancsákkal öt-öt magyar állam- és kormányfő is utazott: Göncz Árpád, Mádl Ferenc, Sólyom László, Schmitt Pál, Áder János, illetve Antall József, Orbán Viktor, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon.
A Magyar Honvédség (MH) 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata "bármit, bármikor, bárhová". Ennek alapján az elmúlt negyven évben mindent szállítottak, ami a rakterükbe befért.
Ezek között voltak légvédelmi-rakéták, légiharc-rakéták, kézifegyverek, lőszerek, gránátok, olajfúró berendezések, de naposcsibék és Mercedes terepjárók is. Ciprusi, koszovói, bosznia-hercegovinai, afganisztáni missziókból sajnos halottakat is többször kellett szállítaniuk a gépeknek, katonákat és civileket egyaránt. A 2011-ben történt hurghadai buszbaleset áldozatait is az An-26-osokkal hozták Magyarországra.
A HM azt írta, az An-26-os repülőgép megbízható konstrukció, nagyobb meghibásodások, balesetek csak ritkán fordulnak elő. A típussal egy katasztrófa történt, 1982 decemberében a 210-es oldalszámú gép jegesedés miatt zuhant le. A gépen tartózkodó öt emberből négy életét vesztette.