Olvasóink konkrét ígéreteket tartalmazó pártprogramokat és miniszterelnök-jelölti vitát szeretnének látni, ezért valószínűleg nagyot kell majd csalódjanak az idei választási kampányba. Nem reprezentatív felmérésünk szerint a magyarokat nem érdekli a rezsicsökkentés, ellenben az oktatásról és a munkahelyteremtésről szívesen hallanának többet.
A felkínált lehetőségek közül az oktatást tartják leginkább fontos kampánytémának, a legkevésbé pedig a rezsicsökkentés hozza lázba a hvg.hu olvasóit – derül ki a múlt csütörtökön publikált kérdőívünkre adott válaszokból. A kérdőívet közel 1800 olvasó töltötte ki hiánytalanul, de természetesen a felmérés nem reprezentatív: a válaszadók többsége városlakó, politikailag aktív (az április 6-i választáson a részvételét biztosra ígérő) férfi, akiknek határozott elképzelései vannak az ideális kampányról.
Ennek ellenére a válaszadók negyede nemmel válaszolt arra a kérdésre, hogy feltűnt-e neki a napokban a kampány. A döntő többségnek a választási plakátok (a válaszadók 75 százaléka) és a postaládákba dobott szórólapok (68 százalék) tűntek fel, aktivistákkal csak 58 százalék, személyesen egy jelölttel csak kevesebb, mint tíz százalék futott össze. Tévés vagy rádiós hirdetést csak a válaszadók 17 százaléka látott vagy hallott, öt százalékát viszont teljesen elkerülte a politika, ők semmilyen kampányeszközzel nem találkoztak.
Olvasóink a válaszok alapján nagyon hiányolják a kampányból a konkrét ígéreteket tartalmazó pártprogramokat (74,4 százalékuk 5-ös, vagyis legfontosabb értéket jelölt meg ezzel kapcsolatban) és a listavezetők, miniszterelnök-jelöltek tévévitáját (71,4 százalék adott erre 5-ös értéket). Meglepően sokan (70,5 százalék) szeretnének nagyon a pártok zsebében kotorászni, vagyis tartanák kiemelten fontosnak a nyilvános kampányszámlákat. Leginkább még a szakpolitikai viták hiányát viseli el a magyar, de erre is 5-ös értéket adott a válaszadók 63 százaléka.
A kérdőívet kitöltő olvasóink láthatóan nem aggódnak a gázszámla miatt, vagy legalábbis elegük van abból, hogy a csapból is a rezsicsökkentés folyik: 57,2 százalékuk a legalacsonyabb, 1-es értéket jelölte meg, mikor azt kérdeztük, szeretné-e, ha hangsúlyos téma lenne a kampányban ez a kérdés, és csak 13,6 százalék tartaná fontosnak (4-es vagy 5-ös érték). A legtöbben az oktatást (a válaszadók 77,5 százalék adott erre 5-öst, 15,4 százalék 4-est) és a munkahelyteremtést (75,9 százalék adott 5-ös értéket), az adó- és nyugdíjrendszert, illetve a szociális ellátásokat is fontosnak tartják a válaszadók, de nem ennyire kiemelten.