A rendőrség egyes kapitányságainak büdzséje dönti el, hogy téli felszereléssel, többek között téli abronccsal ellátják-e a járműveket – derült ki Pintér Sándor belügyminiszter Harangozó Tamás szocialista politikusnak, a rendészeti és honvédelmi bizottság tagjának adott írásos válaszából. Vagyis központilag nem biztosítják a forrást a téli gumihoz. Ez nem csak balesetveszélyes, de az olcsójánoskodás visszaüthet, mert a rendőrautók csak felelősségbiztosítással rendelkeznek, cascóval nem. A Belügyminisztérium megkeresésünkre cikkünk megjelenéséig nem reagált.
"Mindennapi bűnözőnket add meg nekünk ma, és add, hogy ne boruljunk" – ezzel a "szolgálati imával" ültek Suzukijukba az egyik fővárosi kapitányságon dolgozó nyomozók tavaly télen a nagy hóban, mivel az autón nyári gumi volt, téli garnitúrára nem volt ugyanis pénz.
A helyzet idén sem biztos, hogy más lesz, mert a járművek téli felkészítésére – így a téli gumira – nincs külön költségvetési forrás. Ez derült ki Pintér Sándor belügyminiszter Harangozó Tamás szocialista politikus írásbeli kérdéseire adott válaszából. Az országgyűlési képviselő "a rendőrség szolgálati gépjárműveinek beszerzésével kapcsolatban" többek között arra volt kíváncsi, hogy tavaly pontosan hány járművet vett a rendőrség, mennyiért, tényleg csak kötelező felelősségbiztosítás van-e rajtuk, illetve hogy a szervizszolgáltatásokra kiírt közbeszerzés magában foglalja-e majd a gépjárművek téli felkészítését is.
A belügyminiszter válasza szerint a tavaly vásárolt 2432 jármű mintegy 12 milliárd forintba került, s ez az összeg a rendőrség költségvetését terhelte. "Az új gépjárművekre, mint minden egyéb gépjárműre is csak a felelősségbiztosítási szerződés van megkötve" – közölte Pintér Sándor. A járművek garanciális karbantartására, javítására szóló, egymilliárd forintos közbeszerzés elnyerőjének a gyártók által előírt időszakos felülvizsgálatokat és az alkatrészcseréket kell elvégeznie. A pályázati kiírás szerint 1250 Opelről, 1055 Skodáról, illetve Volkswagenről és 127 Mercedesről van szó. "A járművek téli felkészítése – a gumiabroncs-szolgáltatás, illetve a folyadékok téli utántöltése" – a rendőri szervek feladata, erre a célra nem különítenek el költségvetési forrást.
Ha van pénz, jut téli abroncsra is
Ez lefordítva azt jelenti, hogy minden kapitányságnak magának kell megoldania – saját keretéből –, hogy az autókon az idő hidegre fordultával téli gumik legyenek, hogy a mínuszban az ablakmosó és a hűtőfolyadék ne fagyjon be. Erre rendőrök a hvg.hu-nak azt mondták, lesznek olyan kapitányságok, ahol ez nem lesz gond, máshol esetleg besegít az önkormányzat, de akad majd olyan kapitányság is, ahol nem cserélik le a járművek nyári abroncsait. Forrásunk szerint jellemzően itt is az ország hátrányos helyzetű régióiban, a kisvárosi kapitányságokon lehet probléma a gumicsere.
Egy rendőr szerint hiába vannak tisztában a balesetveszéllyel, nem tudnak mit tenni. "Amennyiben a gumicsere nem történik meg, és van egy kis esze a járőrnek, akkor nem megy olyan kocsival, amely abroncsa nem felel meg a téli időjárásnak. És ha ezt leírja, de ettől függetlenül kiküldik, akkor az már a parancsnok baja." Igaz, ettől még ő ül a balesetveszélyes autóban. Példaként rendőr forrásunk is annak a halálos balesetet szenvedett motoros rendőrnek a tragédiáját említette, akinek motorján kopott gumik voltak. (Lásd Halál kopott gumi miatt című keretes írásunkat)
Totálkár |
Bár a rendőrök által okozott balesetek száma nem túl jelentős, augusztus közepén egymást követően négy ilyen eset is történt egy hét leforgása alatt. Augusztus 17-én a IV. kerületben, az Óceánárok utca és a Megyeri út kereszteződésében egy – a hvg.hu szerint fáradt – és túlszolgálatban lévő egyenruhás okozott balesetet, totálkárosra törve az autót. A szerencsétlenséget követő napon, augusztus 18-án kigyulladt egy balesetnél helyszínelő rendőrautó az M5-ös autópályán. A szolgálati jármű megkülönböztető fényjelzést használva a külső forgalmi sávban állt meg. Ezt nem vette észre egy terepjáró sofőrje, és hátulról nekiütközött a rendőrségi autónak, amely kigyulladt. A balesetben senki nem sérült meg. Augusztus 22-én Kőbányán, a Jászberényi úton összeütközött egy rendőrautó és egy mentő. Egy héttel később pedig egy szolgálati jármű karambolozott az 50-es villamossal az Üllői úton a Beregszászi úti kereszteződésben. A balesetben a rendőrautót vezető egyenruhás megsérült. Három héttel később, szeptember 19-én pedig egy érdekes baleset történt Budapesten: egy rendőrautó beszorult két Combino villamos közé a Ferenc körúton. |
A rendőrség járműparkjában van önkormányzati tulajdonú, lízingelt és saját tulajdonú gépjármű. A lízingelt – ami már egyre kevesebb, hisz ennek kiváltására vásároltak járműveket – és önkormányzati autóknál a szerviz és járulékos költségek (kivéve benzin és biztosítás) a tulajdonost, azaz nem a rendőrséget terhelik. Ezeknél a járműveknél a gumicsere kérdése megoldott, míg a rendőrség saját tulajdonú autói esetében ez nem így van, mivel minden költség a rendőrséget terheli, márpedig a gumicsere a tapasztalatok szerint általában nem túl előkelő helyen szerepel a prioritás listán – mondta egy egyenruhás. "Vagy jut tehát a téli gumira vagy nem, de az autónak mennie kell minden esetben."
A bérelt autókra járt a téli felszerelés
Az egyébként sem kötelező, hogy a rendőrautók (nem csak a feliratos – azaz rendőri nyelven a matricás, vagy régebben csíkos – autók, hanem minden szolgálati jármű) téli gumival fussanak. A lízingelt járműparknak megvan a hátránya is: a kocsikkal nem lehetett akármennyit menni, ugyanis a szerződésekben előírták a maximális kilométerszámot. A 2006-ban lízingelt Skodáknál például a hároméves futamidő alatt egy autó kilencvenezer kilométert futhatott. A 2009-es, három évre szóló tender, amelyben 1500 közbiztonsági járőrautót, valamint ötszáz ügyintézői gépkocsit bérelt a testület, 6,5 milliárd forintot tett ki.
Halál kopott gumi miatt |
Szolgálatteljesítés közben szenvedett halálos balesetet Telegdi Zsolt motoros járőr 2010-ben az M1-es autópályán. Az elsődleges szakértői vizsgálat megállapította, hogy a rendőr nem lépte túl a megengedett sebességet, motorjának gumijai viszont rendkívül kopottak voltak, alacsony volt bennük a levegőnyomás, és a méretük sem volt megfelelő a járműre. Nem volt használatra alkalmas sem a rendőr bukósisakja, sem a ruházata. |
A lízingkonstrukció azonban mára előnytelenné vált – ezzel indokolta tavaly tavasszal az Országos Rendőr-főkapitányság azt, hogy miért állnak át a bérlésről a vásárlásra. A válság előtt a járművek bérlése a rendőrség számára kedvezőbbnek bizonyult a vásárlásnál, mivel az előnyös szerződéses feltételeknek köszönhetően a flottapiaci árakhoz képest kiemelkedően kedvezményes áron bérelhették a jó minőségű gépkocsikat – írta a rendőrség akkori közleményében. Az újabb ajánlatok a korábbi időszakhoz viszonyítva azonban közel nyolcvan százalékkal voltak magasabbak.
Felel a rendőr
Mivel az autókra a kötelezően előírt felelősségbiztosításon felül mást nem kötnek, ezért a testület tagjainak vigyázniuk kell a járművekre. A hvg.hu korábban írt arról, hogy elég egy karcolás a szolgálati autón, máris kemény elszámoltatásra számíthat a rendőr: rendszerint fegyelmi eljárás indul vele szemben, sőt az okozott kárt is meg kell térítenie.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) korábbi tájékoztatása alapján tavaly 14,5 millió forintot tett ki a javítási költség, idén eddig ez 7,7 milliójába került a testületnek – ennek egy jelentős részét a rendőrök fizették ki, a fizetésükből vonták le. Tavaly egyébként hat BRFK-s jármű lett totálkáros. 2011 első félévében Budapesten 265 olyan baleset történt, amelyben a BRFK járművei érintettek voltak. (Akkor a főkapitányságok között legnagyobbnak számító fővárosi testület 1225 gépjárművet üzemeltetett, amiből a saját személygépkocsik száma 535, a bérelteké pedig 441 volt.) Tavaly 379 közlekedési balesetnek volt részese – azaz okozója vagy elszenvedője – rendőrségi gépjármű, idén pedig eddig 223 esetet rögzítettek.
A téli gumikkal kapcsolatban természetesen megkerestük a Belügyminisztériumot, de cikkünk megjelenéséig nem reagáltak.