A szekszárdi trafikmutyik egy újabb fejezete sejlik fel egy facebookos szócsata mögött. A trafikügyet leleplező volt fideszes képviselőt a megyei iparkamara egyik tisztviselője árulónak minősítette, miközben kiderült, hogy ő maga is nyithatott két trafikot a városban. Csendestársa ráadásul az a vállalkozó, akit korábban az önkormányzat 200 millió forinttal segített ki, és akinek a polgármesterrel közös cége privatizált egy Volán-telephelyet.
„Szekszárdi trafikba eladót keresek. Jelentkezni az üzletben… köszi…” – írta ki a Facebook-oldalára múlt szerdán Beréti Zsolt, a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökségének tagja. Az ártalmatlannak látszó bejegyzéssel azonban olyan kommentháború vette kezdetét, amelynek végén Beréti törölte a posztot. Abban a rövid időben azonban, míg az „álláshirdetés” elérhető volt, felsejlett a szekszárdi trafikügyek egyik, idáig ismeretlen szála.
A bejegyzést ugyanis meglátta, és a saját oldalán megosztotta Hadházy Ákos szekszárdi önkormányzati képviselő, aki azzal szerzett országos hírnevet, hogy nyíltan beszélt arról: politikai döntések születtek a trafikpályázatok ügyében. A korábban fideszes, ma már független képviselő a hvg.hu-nak azt mondta: szarkazmusnak szánta a megosztást. Beréti vette a lapot, és úgy válaszolt: „Azt hittem önéletrajzot küld, mert végül is dohány ÁRULÓT keresek…”
Az „áruló” minősítés Beréti részéről annyiban értelmezhető, hogy tavaszi kiállásával Hadházy végül is az ő üzletét is veszélyeztette. Az önkormányzati képviselő ugyanis szekszárdi trafikpályázatok körüli visszásságokra hívta fel a figyelmet – emlékezetes, hogy a Fidesz frakcióülésén politikai szempontok szerint osztották a trafikjogokat – a bonyhádi illetőségű üzletember pedig történetesen két trafikot is nyithatott a tolnai megyeszékhelyen.
„Az a lényeg, elkötelezett jobboldalinak kell lenni” – adta meg annak idején a trafikpályázatok legfontosabb bírálati szempontját Horváth István, Szekszárd fideszes polgármestere a valószínűleg március végén lezajlott találkozón. A hvg.hu szerkesztőségéhez eljutott hangfelvételen egyébként nem hangzik el Beréti neve, a polgármester leginkább olyan pályázókra kérdez rá az önkormányzati képviselőktől, akiket nem ismer személyesen.
Beréti egyfelől kamarai tisztviselőként is ismerős lehetett a polgármesternek, de személyesen is tagja annak az üzleti körnek, amelynek Horváth István is. A két szekszárdi trafikot üzemeltető cég a Dohány Utca Bt., amelynek a beltagja Beréti Zsolt (ez a törvény szerint kötelező is, hiszen ő nyerte el a trafikjogot). A kültag egy Vega Kft. nevű cég, amelynek többségi tulajdonosa Beréti, de kisebbségi tulajdonosként ott szerepel a cégnyilvántartásban a Dunántúl egykor legjelentősebb Opel-kereskedőjének, Süveges Árpádnak, illetve feleségének a neve is.
Süveges egyáltalán nem ismeretlen a szekszárdi városházán, hiszen 2009-ben az önkormányzat 200 millió forint értékű biztosítékkal segítette ki a cégeit. Mint arról a hvg.hu korábban beszámolt, a Süveges-cégek nem tudták fizetni az óvadékkal biztosított bankhitelt, így a CIB Bank 2010. szeptember 7-én lehívott összesen 193,9 milliót, vagyis erősen leegyszerűsítve: a bank elvitte a város pénzét. A város vízműve némi huzavona után végük csak egy vitatott értékű pécsi telket és autómosót kapott cserébe a pénzért.
A cégcsoport mögött álló Süveges számos helyi forrásunk szerint szoros baráti és üzleti kapcsolatot ápol Horváth Istvánnal. Annak bizonyítékaként, hogy ez nem csak híresztelés, többen is a paksi Volán-telep ügyét hozták fel példaként. A Gemenc Volán 2009 végén adta el 180 millió forintért a 43 ezer négyzetméteres telephelyet a Permitto Kft.-nek. Ez a cég akkoriban a Süveges-csoporthoz tartozó Gemenc Autócentrum Kft., illetve a Horváth Sport Kft. tulajdonában volt, amelynek tulajdonosa ekkoriban még közvetlenül a polgármester volt.
Az adásvétel furcsaságai miatt 2010 szeptemberében egy helyi férfi feljelentést tett a rendőrségen, de a hatóság nem rendelt el nyomozást. A feljelentő többek közt azt kifogásolta, hogy a vételár első, 47 milliós részletét a vevő már a szerződés aláírása előtt átutalta a Volánnak, míg a fennmaradó 133 millióra egyéves fizetési határidőt szabott, miközben az állami vállalat azonnal átengedte a tulajdonjogot, a telephely egy kisebb részét azonnal visszabérelte. Horváth a Kossuth Rádiónak elismerte, hogy tulajdonosa volt a cégnek, de szerinte „nincsen ügy”. Amrein Károly, a Gemenc Volán vezérigazgatója azt állította: nem tudott arról, hogy a szekszárdi polgármester is a vevő tulajdonosai között van, annak ellenére sem, hogy az önkormányzat jegyzője történetesen épp a menye.
A hvg.hu természetesen megkereste Beréti Zsoltot is, de ő csak annyit mondott: a Facebookon már láthattuk a véleményét.