2013. május. 31. 08:14 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. május. 31. 08:07 Itthon

Kampánypénzek: "tiszta víz a pocsolyában" a Fidesz javaslata

Mintha egy pohár tiszta vizet öntenének a pocsolyába – így jellemezte a kampánypénzek szabályairól benyújtott kormánypárti törvényjavaslatot az atv.hu-nak László Róbert, a Political Capital választási szakértője.

A Political Capital választási szakértője az atv.hu-nak rámutatott arra, hogy az önkormányzatoknak, állami vállalatoknak, minisztériumoknak semmi nem tiltja, hogy a közpénzek milliárdjait költsék – "tájékoztató jelleggel" – a kormány eredményeinek kommunikálására. "Ezt a gyakorlatot minden eddigi kormány követte, és úgy tűnik, a jelenlegi sem kíván ezzel szakítani" – jegyezte meg a szakértő.

A Fidesz kommunikációja szerint a rendszer nem csak átláthatóbb lesz, hanem a kis pártoknak is könnyebb dolguk lesz, hiszen állami kampányforráshoz jutnak. Ez egybecseng a választási eljárási törvény hatásával is, miszerint minden eddiginél könnyebb lesz jelöltet állítani. László Róbert szerint ez nem feltétlenül baj, hiszen erősítheti a demokráciát, ugyanakkor ezzel a technikával a kormánypártok tovább aprózhatják a "rezsimváltást” megcélzó ellenzéket.

Érdekes momentum a hirdetésekre fordított kampánypénzek kérdése is. Az eljárási törvény alapján ugyanis a köztévében egyenlő esélyek mentén szerepelhetnek a pártok, a kereskedelmi tévékben és rádiókban azonban csak a listát nem állító kis pártok és független jelöltek jelenhetnének meg (ingyen). Ezt részben a választás olcsóbbá tételével indokolják a kormánypártok, ami azonban László Róbert szerint nevetséges érv, ugyanis ha a kereskedelmi tévék nem kérhetnek pénzt a politikai reklámért, akkor az a kampányköltségeket sem növelné.

"Inkább arról lehet szó, hogy a kormányoldal szeretné elkerülni, hogy a politikából kiábrándult tömegeket mozgósítani lehessen a kampány során. Márpedig ők többnyire a kereskedelmi csatornákat figyelik. Ennek a néhány százezer szavazónak az urnáktól való távoltartására szolgált volna az előzetes regisztráció is. Mindkét megoldás alkotmányellenesnek bizonyult, azonban csak az utóbbit engedte el a kormánytöbbség, az előbbit beleírták az alaptörvénybe” – magyarázta a szakértő.

Hozzátette: az hasznos szabály, hogy a nyomtatott és internetes sajtónak nyilvánosságra kell hoznia a politikai hirdetések tarifáit és ezektől egy párt esetében sem térhet el. Ugyanakkor a köztéri plakátokra nem vonatkozik sem korlátozás, sem átláthatósági előírás. (

Visszatérve a kampánypénzek forrására, László Róbert szerint kontraproduktív túlszabályozás, hogy az állami támogatáson kívül csak magánszemélyektől kaphatnak pénzt a kampányoló pártok. Ezzel ugyanis nem szűrhető ki az illegális kampánypénzek beáramlása, ezért szerinte a kimeneti oldal ellenőrzésére kellene nagyobb hangsúlyt tenni.

"A tervezet pont olyan, mintha a pohár kristálytiszta vizet beleöntenénk a pocsolyába: érdemben nem változtat a korrupt párt- és kampányfinanszírozáson" – fogalmazott végül a Political Capital elemzője.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.