Itthon Csikász Brigitta 2013. március. 26. 20:40

Újabb mutyigyanús sóbiznisz az FKF-nél?

Feleslegesen építene a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. új sótárolót a hvg.hu forrásai szerint. A mintegy 670 millió forintos kiadás azért lehet felesleges, mert a cégnél már így is van éppen elég tároló. A só szállítására szerződött cég ráadásul nagyobb arányban vesz igénybe alvállalkozókat, mint azt jelezte a tender során, így megsérthette a Közbeszerzési törvényt.

Öt éve tervezi a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. egy sótárolónak a megépítését, amelynek megvalósításához idén írtak ki közbeszerzést. A mintegy 175 millió forintból megvalósítandó tároló a XV. kerületi Károlyi Sándor utcában épülne meg, és tízezer tonna só raktározására lenne alkalmas. A nyertes, a székesfehérvári székhelyű FEHÉRÉP Kft. március 18-án kezdte el a beruházást, amelyet a tervek szerint szeptember 13-án fejez be. Az FKF ugyanakkor már jelenleg is 33 800 tonna „hintőanyagot” tud tárolni – jelezte szerkesztőségünknek a cég egyik korábbi vezetője. Mint kiderült, ez a kapacitás is bőven elégnek tűnik.

A fővárosi közterület-fenntartó ennek ellenére nemcsak a XV. kerületben építtet só tárolására alkalmas raktárt, hanem a Budafoki úti telephelyén is felhúzna egyet. A hvg.hu erre vonatkozó információit a BKV Holding megerősítette, mondván, a dél-budai körzetben is szeretnék a só tárolására lehetőségeit biztosítani. A 350 millió forintba kerülő Budafoki úti ingatlan megvásárlásával kapcsolatban „a döntést hatástanulmányok, megtérülési számítás előzték meg” – írták.

Járulékos költségek

A Budafoki úti beruházás teljes költségei azonban ennél lényegesen drágábbak: egy, a szerkesztőségünk birtokába került, Klug Lajos vezérigazgatónak írt levél szerint a telken lévő raktárak bontási költségét 93,6 millió forintra, az új tároló építését nettó 170 millióra becsülték, illetve számoltak még félmillió forintos telekalakítással és a telken található négy lakás kiváltásának mintegy 60 millió forintra rúgó kiadásával. Összesen tehát a dél-budai sótároló felhúzása mintegy 674 millió forintba kerülhet az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek. Az ingatlanon az FKF-nek osztoznia kellett a Fővárosi Csatornázási Művekkel (FCSM), később a telket meg is osztották.

MTI / Füzesi Ferenc

A hvg.hu korábban a cégnél dolgozó forrásai azt állították, a beruházást a társaságnál sem tartotta mindenki indokoltnak: a kritikusok úgy vélték, hogy a jelenlegi 30 ezer tonnás tárolási kapacitás elég, másrészt, túl drága a beruházás. A birtokunkba került levél szerint az FKF vezetése azzal indokolta a sótároló szükségességét, hogy már befejeződött a közbeszerzési eljárás a só, vagyis a „hintőanyag” beszerzésére. 1992 óta az Octopus Kft. fuvarozta az FKF raktáraiba a sót, de miután nyomozás indult a cég 2006 és 2010 közötti szállításaival kapcsolatban csalás gyanúja miatt, a közterület-fenntartó lecserélte a beszállítóját: 2011-ben a Transit Speed Kft.-től 35 ezer tonna sót rendelt meg.

Az FKF 2012-ben a Magyar Plastiroute Forgalomtechnikai Kft.-t választotta ki az 520 millió forint értékű közbeszerzési eljárásban. A megállapodás tudomásunk szerint 2014-ig szól. A Magyar Plastiroute (MP) alvállalkozóként foglalkoztatja a Transit Speedet Kft.-t. A hvg.hu-hoz került kimutatások alapján az MP-nél 2012. október 25. és 2013. február 15. között 118, 56 tonna só szerepel "számlázott és mérlegelt beszállításként", addig a Transit Speed Kft.-nél ugyanebben az időszakban 12 761,96 tonna található. Egyéb alvállalkozók, összesen öten, együttesen 11 920 tonna sót szállítottak még le. Ezen adatok alapján 2012. október 15. és 2013. február 15. között összesen 24 799,78 tonna sót szállítottak a cégnek.

Az FKF saját adatai szerint egyébként az utóbbi időben minden évben lényegesen alatta maradt a kiszórt sómennyiség a 33 800 tonnás tárolói kapacitásnak: 2008-ben 11 955 tonna sót használtak fel, egy évvel később 26 768 tonnát, 2011-ben csak 5425 tonnát, míg tavaly 21 054 tonna só került a főváros útjaira. Mint írták, "az idei évben rendkívüli mértékben megnőtt a síkos napok száma", így március 25-ig már kiszórtak összesen 37 458 tonna sót. A só szállítását elnyerő cég természetesen nem egy tömegben fuvarozza be az éves tervezett mennyiséget, hanem az FKF igényei szerint a rendelt mennyiségeket folyamatosan szállítja. A raktáron tárolt sómennyiség nagyságrendjét jelzi, hogy a hét elején az FKF közlése szerint 6252 tonnát raktároztak.

A tíz százalék feletti alvállalkozói teljesítést jelezni kell

Nem tűnik teljesen szabályosnak a Magyar Plastiroute-nál az alvállalkozók alkalmazása. A közbeszerzési eljárásokban is jártas Nyuzó Péter ügyvéd erről úgy vélekedett, hogy a tíz százalék feletti alvállalkozói igénybevételt a közbeszerzési anyagban a pályázónak jeleznie kell. „A közbeszerzés kiírójának kell figyelnie, hogy a nyertes társaság betartja-e a pályázati anyagban foglaltakat, vagyis, hogy ha nem jelentette be a jelentős alvállalkozói „segítséget”, akkor ne is vegye igénybe azt előírtak felett nagyobb mértékben” – közölte Nyuzó Péter.

Megjegyezte, hogy amennyiben a cég eltér az eljárásban ígértektől, és egyre-másra alvállalkozókat foglalkoztat, akkor a kiíró cég dönthet úgy, hogy nem kér tovább a vele szerződött társaság munkájából, vagy jelzi a Közbeszerzések Döntőtanácsának, hogy megsértették a közbeszerzési eljárást. Arra a kérdésre, hogy mi történik, ha az ajánlatkérő ezt nem teszi meg, Nyuzó Péter azt válaszolta, akkor nem lesz, aki megállapítja a törvénytelenséget. Elmondta, a történtek egyébként nem lepik meg, több üggyel kapcsolatban is megtapasztalta azt, hogy ilyen esetben semmit nem lépnek.

Hirdetés
Itthon Iványi Blanka 2024. november. 29. 10:27

A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe

A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország gondjai közül. Az akkumulátor gyárakat már égetőbb problémának látják a magyarok, mint az orosz befolyást vagy az LMBTQ ügyeket. A Policy Solutions felméréséből kiderül, mi aggasztotta leginkább a magyarokat 2024 őszén.