A közútkezelő - még a rendkívüli időjárás előtt - a gazdák kérésére beszedte a hófogó rácsok egy részét, többségük viszont még kint volt a közutak mellett. De azok sem jelentettek segítséget 100-120 kilométer/órás széllökéseknél - közölte Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője kedden az MTI megkeresésére.
A közleményben kifejtette: tavaly novemberben több száz kilométernyi útszakaszon helyeztek ki hófogó rácsokat azokra a területekre, amelyeken a tapasztalatok szerint hófúvásos szakaszok alakulhattak ki. Hozzátette: miután "az elmúlt hetekben a hosszú távú előrejelzésekben nem szerepelt, hogy ilyen rendkívüli időjárás várható", több gazda is "sürgette és nyomás alatt tartotta" a közútkezelőt, hogy szedje be a hófogó rácsokat, mivel akadályozzák a földmunkákat.
Néhány helyen eleget tettek ennek a kérésnek, de döntő többségében a napokban is kint voltak a hófogók - szögezte le a szóvivő, hozzátéve: amikor az előrejelzések szerint a hófúvásokra lehetett számítani, leállították a leszereléseket. Azt írta: a hófogó rácsok visszahelyezése sok időt, "szinte száz százalékban kétkezi munkát igényel", a közútkezelő dolgozóinak pedig a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés mellett már nem volt elég idejük arra, hogy visszaállítsák a hófogókat. Pécsi Norbert Sándor hozzáfűzte: sok helyen a fémlopások miatt nem voltak kint a hófogó rácsok.
Kiemelte, a hófúvások miatt olyan helyeken is kialakultak nehezen járható, illetve járhatatlan utak, ahol kint voltak a hófogók. Megjegyezte: a hófogók csupán az óránkénti 20-30 kilométeres erősségű széllökésekig jelenthetnek biztos védelmet. Ehhez képest a múlt héten sokszor 100-120 kilométeres széllökések voltak, amelyek "szétszaggatták és felborították a hófogó rácsokat, vagyis hiába voltak kint, nem tudták ellátni funkciójukat" - közölte.
A szóvivő cáfolta, hogy hóvédő erdősávokat vágtak volna ki, ellenkezőleg: csak Veszprém megyében, amelyet nagyban érintettek a hófúvások, 12 ezer facsemetét ültettek 2012 végén, amelyek jelentős része hóvédő erdősávként funkcionál majd. Pécsi Norbert Sándor közleménye szerint a múlt hét keddtől elrendelt rendkívüli munkavégzést március 25-éig meghosszabbították.
Szerda délután az összes médiumnak közleményt küldtek, amelyben felhívták a közlekedők figyelmét a hófúvásokra, ezen felül országos szintű átcsoportosításokat hajtottak végre gépparkjukban. Bár az autópályákat nem a közútkezelő üzemelteti, mégis több megyéből vezényeltek át nagyteljesítményű hómarókat, hogy segítsék az M1-es felszabadítását - írta a szóvivő.
A közlemény szerint "csak az úttartozékokban" több tízmillió forintos kár keletkezett, de végleges összesítés még nem készült minden megyére kiterjedően.
A csütörtökön kezdődött havazás és a viharos szél miatt kialakult hófúvás számos utat - közte autópályát is - járhatatlanná tett, autók és kamionok akadtak el, mintegy 14 ezer ember rekedt az utakon, a vasúti közlekedés több vonalon megbénult, számos településen megszakadt az áramszolgáltatás vezetékszakadások, oszlopdőlések miatt. Az ellenzék többször is kifogásolta, hogy az út menti hófogókat beszedték.