Évente milliárdos hasznot is hozhat egy-egy önkormányzatnak a jól működő vízmű, ezért aztán komoly érvágást jelenthet, ha a kormány rájuk erőszakolja a rezsicsökkentést. A víz- és csatornadíjak hatósági árszabása már 2011 óta napirenden van, de ez egyáltalán nem egyszerű feladat, hiszen óriási különbségek vannak a szolgáltatók közt, és a kijelölt állami hivatal sem kapkodja el a munkát.
„Nem egy olyan szolgáltatót ismerek, amelynél a középszintű vezetők is meglehetősen nagy értékű szolgálati autóval tudják ellátni a feladataikat. Nem biztos, hogy erre a jövőben lehetőség lesz” – mondta kedden, a kormánypártok gyulai frakcióülése előtt tartott sajtótájékoztatóján Rogán Antal. A Fidesz frakcióvezetője arra célzott, hogy szerinte a közszolgáltatók képesek lehetnek végrehajtani a kormány tervét a vízszolgáltatás és hulladékkezelés költségeinek lefaragásáról.
A kormány és a Fidesz már a 2014-es választásokra készül, aminek első és legbiztosabb jele volt, hogy rendeletileg 10 százalékos díjcsökkentésre kötelezték az áram- és gázszolgáltatókat. Ráadásul külön fel kell tüntetni a számlán, hogy mennyit köszönhet a fogyasztó a kormánynak. Ezzel azonban még nincs vége a rezsicsökkentésnek, Gyulán döntés született arról, hogy július elsejétől csökkentik a víz-, a szemét-, a csatornadíjakat, illetve a palackos gáz és a kéményseprési kiadásokat is.
Ezek a lépések azonban már nem váltottak ki egyöntetű lelkesedést a kormánypárti képviselők soraiban, hiszen e lépésekkel a kormány már az önkormányzatok zsebébe is belenyúl: a vízművek és a hulladékkezelő cégek jelentős része ugyanis önkormányzati tulajdon, és közülük több is jelentős bevételt hoz a helyhatóságoknak. Azt Rogán is elismerte, hogy hat órán keresztül vitatkoztak a rezsicsökkentésről, illetve arról, hogyan kompenzálják a kieső önkormányzati bevételeket
Önkormányzati fejőstehenek
A hvg.hu gyűjtése alapján a legnagyobb hasznot néhány nagyvárosi vízmű hajtja a tulajdonosoknak: a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. 2011-ben több mint ötmilliárd forint adózott eredményt ért el, míg a Fővárosi Vízművek Zrt. 1,4 milliárdot, amiből 4,2 és 1,1 milliárd osztalékot fizettek ki. Utóbbi cég részvényeinek negyedét a fővárosi önkormányzat épp tavaly vásárolta vissza a francia Suez Environnement S. A.-tól. Az ügylet fedezete a cég nyeresége, ami komolyan megnőhet, ha nem kell menedzserdíjat fizetni a franciáknak.
Néhány önkormányzati tulajdonú vízmű nyersége. Forrás: céges mérlegbeszámolók, hvg.hu gyűjtés
Szolgáltató cég | adózott eredmény 2010 (m Ft) | adózott eredmény 2011 (m Ft) | osztalék 2010 (m Ft) | osztalék 2011 (m Ft) |
Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. | 5 488 | 5 346 | 3 653 | 4 220 |
Fővárosi Vízművek Zrt. | 1 380 | 1 418 | 1 197 | 1 100 |
Debreceni Vízmű Zrt. | 990 | 1 319 | 990 | 1 300 |
Szegedi Vízmű Zrt. | 926 | 927 | 759 | 927 |
Tettye Forrásház Zrt. | 53 | 327 | 0 | 150 |
Pannon-Víz Zrt. | 243 | 180 | 220 | 0 |
Miskolci Vízmű Zrt. | 264 | 117 | 0 | 0 |
Fejérvíz Zrt. | 76 | 82 | 0 | 0 |
A vidéki szolgáltatók közül a legnyereségesebb a Debreceni Vízmű, ami 2011-ben több mint 1,3 milliárdos adózott nyereséget könyvelhetett el, amit majdnem teljes egészében ki is fizetett osztalékként a tulajdonosnak. A Szegedi Vízmű nyeresége tavalyelőtt 927 millió forint volt, és a teljes összeget kifizette osztalékként. A pécsi önkormányzat által 2009-ben – a korábbi cégben érdekelt Suez kizárása érdekében – létrehozott Tettye Forrásház Zrt. is termelt 327 millió forint hasznot, amiből 150 milliót ki is vettek.
A hvg.hu által megvizsgált cégek közül azok termeltek kevesebb nyereséget, amelyek nagyobb területet látnak el: a Győrben és környékén szolgáltató Pannon-Víz Zrt. és a Fejér megyei Fejérvíz Zrt. nyereséges volt ugyan, de 2011-ben nem fizetett osztalékot a tulajdonos önkormányzatoknak. A Miskolci Vízmű Zrt. különleges eset, hiszen a borsodi megyeszékhelyen az elmúlt években nagy beruházásokra volt szükség: a 2006-os tömeges fertőzés után például új víztisztítót kellett építeni.
Néhány önkormányzati tulajdonú vízmű bruttó árai. Forrás: céges honlapok, hvg.hu gyűjtés
Szolgáltató cég | alapdíj | vízdíj (Ft/m3) | csatorna alapdíj (Ft/hónap) | csatornadíj (Ft/m3)** |
Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. | 423,67 | |||
Fővárosi Vízművek Zrt. | 200,66 | 243,71 | ||
Debreceni Vízmű Zrt. | 130,30* | 311,02 | 130,30* | 255,52 |
Szegedi Vízmű Zrt. | 520,57 | 200,27 | 447,42 | |
Tettye Forrásház Zrt. (Pécs) | 480,32 | 357,29 | ||
Pannon-Víz Zrt. (Győr) | 337,82* | 244,85 | 493,64 | |
Miskolci Vízmű Zrt. | 351,50 | 270,40 | ||
Fejérvíz Zrt. (Székesfehérvár) | 408,99 | 312,02 |
*a legkisebb átmérőjű mérő esetén
**az áthárított vízterhelési díjjal együtt
A kormányzati parancsra végrehajtott rezsicsökkentés a vízszolgáltatásban jóval bonyolultabb lesz, mint az áram vagy a gáz esetében. Ezek ugyanis olyan termékek, amelyek a megfelelő infrastruktúra birtokában bárhová eljuttathatók egy jelentős regionális piacon, míg a vízszolgáltatás erősen függ a helyi adottságoktól: honnan és milyen minőségű vizet lehet nyerni, milyen messzire és milyen állapotú csővezetéken kell eljuttatni, milyen elterjedt a csatornázottság és a milyen technológiát használnak a szennyvíz tisztítására?
Ez meg is látszik a víz- és csatornadíjakon, amelyeket nehezen lehet összehasonlítani: Szegeden például csak bruttó 200 forint egy köbméter ivóvíz, de 520 forintos alapdíjat kell fizetni, és a csatornadíj is 447 forint. Pécsen 480 forint egy köbméter víz, viszont nincs alapdíj, és a csatornadíj is csak 357 forint. A csatornadíj Debrecenben a legalacsonyabb, de itt a szennyvízcsatorna használatáért is kell alapdíjat fizetni (a csatornadíjakba beleszámoltuk az állam által a szolgáltatóktól beszedett, de a fogyasztókra áthárított vízterhelési díj is).
Nem ma kezdték
A Fidesz és a kormány egyébként már régóta tervezi a központilag megszabott vízdíj bevezetését, de – valószínűleg a bonyolult árképzés miatt – egyelőre nem sikerült előrelépni a kérdésben. Pedig már a 2011-ben elfogadott víziközmű-törvényben felhatalmazták a vidékfejlesztési minisztert, hogy rendeletben állapítsa meg „a víziközmű-szolgáltatás díjait és azok alkalmazásának kezdőidőpontját”. 2011-ben megjelent ugyan egy rendelet, de ebben csak az állami tulajdonú, regionális vízművek árait szabályozták, az önkormányzati vízművekét nem.
A törvény ugyanakkor megkötötte az önkormányzati közműcégek kezét is, mert előírta, hogy 2012-ben legfeljebb 4,2 százalékkal emelhetik az áraikat. Ez alól is volt persze kivétel: ha a közművek fejlesztéséhez felvett hitel törlesztését be kellett építeniük az árba, akkor joguk volt a 4,2 százalékon felül is árat emelni. 2013-ra nincs külön rendelkezés, csak az az általános szabály, hogy a miniszternek a Magyar Energia Hivatal javaslatának figyelembevételével kellene meghatározni a hatósági díjat. A hivatalnak a törvény szerint első alkalommal idén szeptember 15-ig kell javaslatot tennie.
A Fidesz ugyanakkor már a nyár folyamán szeretne dönteni a rezsicsökkentésről, hogy ősszel már alacsonyabb összegről szóló számlákat postázzanak. A Magyar Víziközmű Szövetség (Mavíz) elébe menne a kormánydöntésnek, és a „birtokában lévő szakmai információkra” hivatkozva segítséget ajánlott az új tarifák kidolgozásához. A díjcsökkentés részleteit egy munkacsoportnak kell kidolgoznia, amelynek Fónagy János államtitkár, a fideszes Németh Szilárd és Kósa Lajos, Debrecen polgármestere lesz a tagja.