Most már szinte biztos, hogy az Audi logisztikai központja azon a területen épül majd meg, amelyhez a földtörvény kijátszásával jutott hozzá egy offshore-hátterű cég a fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédjének segítségével. Lehetséges helyszín volt még a Győr-Gönyű kikötő is, ami jelenlegi állapotában egy „döglött ló”: ha az állam nem éleszti fel, súlyos milliárdokat fizethetünk vissza Brüsszelnek.
Sem cáfolni, sem kommentálni nem akarta Tallosi Károly, az A-K Építőipari Kft. ügyvezető igazgatója a Kisalföld kérdésére azt, hogy az Audi logisztikai központja azon a győri ipari park mellett található ingatlanon lesz-e, amelyet előbb a fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédje, mad az offshore-hátterű SR Invest Logistic Kft. szerzett meg. A hvg.hu által feltárt telekügylet a finisébe érkezett, miután az Audi szeptember elején tudatta: az 50 ezer négyzetméteres logisztikai csarnok megépítésére kiírt beruházói tendert az A-K Építőipari Kft. nyerte el. Bár korábban a csarnok lehetséges helyszíneként Győr-Gönyű is felvetődött, a nyertes cég vezetője, Tallosi Károly a Kisalföldnek nyilatkozva egyértelművé tette, hogy a helyszín a győri ipari park mellett lesz. „Túl sok lehetőség nem állt rendelkezésre, mi gazdasági és üzleti megfontolásból a legkedvezőbbet választottuk, ami a győri ipari park fejlesztését jelenti" – mondta.
Így szerezték meg a titokzatos befektetők
Az ingatlan, ahol a csarnok épül majd, korábban magánszemélyek tulajdonában álló szántóföldekből állt. Ezeket a földeket vásárolta fel Rákosfalvy Zoltán, az önkormányzat ügyvédje. Az addigi szántót ezután összevonva átminősítettét, hogy ipari-kereskedelmi célra is hasznosítani lehessen a területet, ahol – egy földút miatt – közben kis hányadban az önkormányzat is tulajdonostárs lett. Ahogy az átminősítés megtörtént, Rákosfalvy tulajdonrésze átszállt az SR Invest Logistic Kft.-re, melynek ügyvezetője az önkormányzat ügyvédjének élettársa, tulajdonosa pedig a luxemburgi SR Group SA. Rákosfalvy mindezt azzal magyarázta, hogy a földeket az SR Group SA megbízásából vásárolta meg (azaz nem magának, hanem a cégnek), de azt nem tette hozzá, hogy cég nem vehetett volna földeket, ezért is kellett az ő közreműködése. A SR Group SA anonimitása mögé bújt vállalkozó(k) viszont jól járt(ak). Úgy tudjuk ugyanis, hogy a négyzetméterenként 3-5 euróért megszerzett földeket majd 25-35 euróért passzolhatják tovább, így akár közel egymilliárd forintot is szakíthatnak a telekügyleten.
Azt, hogy miért a győri ipari park melletti terület lett a befutó, Tallosi Károly a Kisalföldnek azzal is magyarázta, hogy az Audi kikötötte: olyan helyszínben kell gondolkodnia a lehetséges beruházónak, amely legfeljebb 30 perc távolságra van az új gyártól. Igaz, ennek a feltételnek a Győr-Gönyű kikötő is megfelel, s ezért a helyszínért lobbizott a Matolcsy György vezette gazdasági minisztérium is. Nem véletlenül, hiszen a kikötőben még a Gyurcsány-kormány alatt nagyrészt uniós, kisebb részt költségvetési pénzből tízmilliárd forintos fejlesztést végeztek, mára úgy tűnik, túlságosan optimistán. A fejlesztések ugyan megvalósultak, de a kikötő döglődik. „Nincsenek vállalkozások, hónapok óta csak vagonok parkolnak a kiépített vasúti pályaszakaszon. Van ugyan egy dán vasüzem, de a terület 90 százaléka kihasználatlan” – mondta a hvg.hu-nak Major Gábor, Gönyű polgármestere. Márpedig ha előbb-utóbb nem tudják rentábilissá tenni a kikötőt, az államnak vissza kell fizetnie az uniós támogatást.
Haladékot is kérhetünk
Azt, hogy mennyit fizethetünk majd vissza, esetleg kapunk-e haladékot, részben Brüsszel jóindulatától függ majd. Ami biztos, hogy a kikötő tényleges működését és üzemelését alátámasztó dokumentumokat szeptember 30-ig kell benyújtani az Európai Bizottságnak. Ebben tájékoztatni kell a Bizottságot arról, milyen intézkedést tett az állam a jobb kihasználtság érdekében, milyen további fejlesztések lesznek, ezek mikor kezdődnek meg. Ezután a Bizottság mérlegeli, hogy a kikötő működtetését és fejlesztését szolgáló tagállami intézkedések elegendőek-e, vagy pénzügyi szankciók alkalmazására lehet szükség. Az esetleg visszafizetendő összegről - a teljesítés mértékétől függően - ezután dönthetnek.
Információnk szerint a kormányzat most abban bízik, hogy Brüsszeltől haladékot kaphat. Könnyen lehet, hogy az állam a válság miatt visszaeső beruházásokra hivatkozva kér haladékot, ami nem lenne alaptalan: a fejlesztési pénzt még 2007-ben kapták, az ekkor beadott üzleti tervben nem kalkuláltak az egy évvel később beütő válsággal.
A kikötőt, mint helyszínt azután javasolta az Audinak az állam, hogy a győri önkormányzat és az autógyár között született egy szándéknyilatkozat, amelyben Borkaiék vállalták, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a városban legyen a beruházás. Gönyű csak márciusban került képbe, ekkor már Rákosfalvy Zoltán rég megszerezte a logisztikai központnak helyt adó területeket, ráadásul az összevont földek átminősítése idején született szakhatósági dokumentumokból világosan kiderült, hogy a városvezetés tervei szerint az offshore-hátterű cég tulajdonában álló területen épül majd fel a csarnok.