Dezső András
Szerzőnk Dezső András

A fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédje, rajta keresztül pedig egy hozzá több szálon kapcsolódó offshore-hátterű cég szerezte meg annak az ingatlannak a nagy részét, ahol várhatóan az Audi logisztikai központja épül majd - derítette ki a hvg.hu.

Igazi kincset érhetnek ma már a győri ipari parknál lévő földek, legalábbis az a részük, amelyeket tavaly ősszel még szántóföldként vásárolt fel akkori tulajdonosaiktól Borkai Zsolt polgármester közeli ismerőse, Rákosfalvy Zoltán. Az önkormányzatnak is dolgozó ügyvéd birtokába került ingatlanon - telekalakítás címén - tavaly év végén a város is társtulajdonos lett, bár utóbbi csak az időközben egy helyrajzi szám alá került ingatlan kisebb részét birtokolja. Rákosfalvy fideszes kapcsolata vitathatatlan: az ügyvéd nemcsak a Borkai-vezette önkormányzatnak dolgozik, de a Fidesz országgyűlési frakciójával is megbízási szerződésben állt. Egy, az atlatszo.hu-ra feltett kimutatás szerint Lázár János jelenlegi államtitkárnak, volt frakcióvezetőnek adott jogi tanácsokat több mint nyolcmillió forintért.

A győri ipari park szántóföldjei Rákosfalvy kezei alatt egy csapásra új értelmet nyertek. Idén márciusban, azaz néhány hónappal az követően, hogy a szántók már az ő és kisebb részben az önkormányzat tulajdonában voltak, a körzeti földhivatal engedélyezte a „termőföldrész más célú végleges hasznosítását ipari-kereskedelmi terület kialakítása céljából”. A földhivatal határozatában már az is szerepel, hogy az átminősített ingatlan „előreláthatólag a bővülő Audi gyár további sikeres működését hivatott kiszolgálni”. Így már érthető, miért lehettek ezek a szántóföldek olyan fontosak az ügyvéd számára, akit még az sem riasztott el, hogy az átminősítés után 17 millió forint földvédelmi járulékot kell fizetnie, igaz, csak akkor, ha a beruházás megkezdődik. Persze a tervezett milliárdos beruházáshoz, és az eladással járó haszonhoz képest ez az összeg aprópénz.

Offshore-lovagság a háttérben

Ám a történetnek még nincs vége. Az ingatlan nagy részét ugyanis csak rövid ideig birtokolta Rákosfalvy, tulajdona idén áprilisban az SR Invest Logistic Kft.-hez került. A tulajdon-átruházás részleteit egyelőre homály fedi, de annyi tudható, hogy a földhivatal „tulajdonjog-elismerése” jogcímen jegyezte be a változást. Ezt a jogcímet a lapunk által megkérdezett ügyvédek nem ismerik, így az is kérdés, adózott-e ezután az eladó. Ahogy az sem biztos, Rákosfalvy ténylegesen megvált-e az ingatlantól, pontosabban annak jövőbeni hasznától, vagy csak "látszólag", merthogy az SR Invest Logistic Kft és közte több kapcsolódási pontot is találtunk.

Válaszokra várva
A nem mindennapi ingatlanügylettel kapcsolatban kérdéseket intéztünk Borkai Zsolt polgármesterhez, de a városházán közölték, a nyári szabadságok miatt ezekre a városvezető csak az augusztus 27-i héten tud válaszolni. Rákosfalvy Zoltánt is megkerestük, ő azt mondta, jelenleg nyaralását tölti, de írásban feltett kérdéseinkre válaszol majd.

Mint azt a hvg.hu kiderítette, a nem is olyan régen, 2010 januárjában alakult társaság ügyvezetője Rákosfalvy Zoltán élettársa, Horváth Mónika. A cég székhelye megegyezik az ügyvédi iroda címével, sőt, az SR Invest társasági szerződésében szereplő elektronikus elérhetőség és Rákosfalvy e-mail címe ugyanaz. Nem mellékes körülmény az sem, hogy az önkormányzattal közös ingatlant birtokló SR Invest Logistic Kft. egyetlen tulajdonosa egy luxemburgi székhelyű offshore cég, az SR Group S.A. Bár az offshore társaságok nem arról híresek, hogy tagjaik a "kirakatban" vannak, ez esetben árulkodó, hogy a luxemburgi céget Rákosfalvy képviselte a magyar kft. megalapításakor. (Érdekesség, hogy az SR Invest Logistic Kft. alapításakor az SR Group S.A-t ugyanazon a luxemburgi címre jegyezték be, ahová az egykor balatoni beruházásairól ismert, jelenleg felszámolás alatt álló SCD-csoport luxemburgi anyacégét, az SCD Balaton Development S.A-t.)

Az ígéret földje

Az ipari parkon lévő terület nagy része már az offshore-hátterű SR Invest Logistic Kft. és az önkormányzat birtokában volt, amikor az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség májusi határozatában jelezte, az ingatlanon nem kell környezeti hatásvizsgálatot végezni. Ez a dokumentum is megerősíti, hogy a területen közel 17 hektáron a Győri Logisztikai Központ épül, amiből nagyjából 7 hektárt be is építenek. A tervezett létesítmény főként raktáraknak és beszállítói csarnokoknak ad majd otthont, méghozzá „gépjárműgyártáshoz szükséges autóalkatrészek tárolása, raktározása és továbbítása céljából”. Ez alapján egyértelmű, hogy az ingatlanon az Audi számára szeretnének logisztikai központot létrehozni, hiszen a német autógyáron kívül nincs más hasonló profilú vállalat a környéken.

Borkai Zsolt, Győr polgármestere
Fazekas István

Ám az önkormányzattal szerződésben álló Rákosfalvy nemcsak azért szerencsés ember, mert éppen ott vásárolt magának szántóföldeket, ahol – az önkormányzat tervei szerint - az Audi logisztikai központja lesz, hanem azért is, mert a helyi hivatalok nem gördítettek akadályt a projekt elé. Amikorra például a környezetvédelmisek asztalára került az akta, már több más szakhatóság is áldását adta a logisztikai központ létesítésére: a megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve, az építésügyi hivatal főépítésze, a város jegyzője is „feltétel nélkül” hozzájárult a zöldmezős beruházáshoz, de más szakhatóságok sem akadékoskodtak. Az engedélyeket meglehetősen rövid idő alatt sikerült megszerezni, ami – a hazai bürokráciát ismerve – majdhogynem kuriózum: a májusi határozat meghozatalának idején már hat szakhatóságtól, illetve hivataltól kapott zöld lámpát a beruházás. Persze ez annak tükrében nem meglepő, hogy Borkai Zsolt polgármester tavasszal hangoztatta, a város érdeke, hogy az Audi Győrben építse fel a logisztikai központját. Azonban az már kérdéseket vet fel, hogy ha az önkormányzatnak ez volt a szándéka, akkor miért nézte tétlenül, hogy a kiszemelt ingatlan nagy részét Rákosfalvyék szerezzék meg. Miért nem vásárolta fel az önkormányzat a területeket, vagy sajátította ki, egyedül hasznot húzva a leendő logisztikai központból? 

Ami bizonyos, hogy az önkormányzat a Rákosfalvy-féle ügyletet nem verte nagydobra. Nem volt nehéz dolguk, hiszen a logisztikai központ kapcsán a  meghívásos tendert kiíró Audi is elég hallgatag. Hivatalosan a mai napig nem tudni, hol épül majd fel a központ. Korábban Győr mellett szóba került Pozsony és Győr-Gönyű Országos Közforgalmi Kikötő is, utóbbival kapcsolatban az Audi ügyvezetésének elnöke, Thomas Faustmann még azt is mondta, hogy „nagyon jók az esélyei”. Gönyűnek azért is lett volna fontos a beruházás, mert az uniós pénzekből épített kikötő csak részben működik, a pályázatban vállalt feltételeket nem teljesíti, így akár az is előfordulhat, hogy az államnak vissza kell fizetnie az ötmilliárdos EU-támogatást.

Hirdetés