Mélyszegénységben élő, hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó iskolák működése lehetetlenülhet el szeptembertől, mert elestek az eddig kapott kiegészítő támogatástól. Bár a pénz nem lett kevesebb, megváltoztak az odaítélés szempontjai, így elit intézmények is kaphatnak a támogatásból.
"Lehetséges, hogy ősztől el kell küldenünk a hátrányos helyzetű gyerekeket, bár megteszünk minden tőlünk telhetőt, de nem tudom, hogyan fogjuk előteremteni a hiányzó pénzt. Valószínűleg tanárokat is el kell majd bocsátanunk" – mondta a hvg.hu-nak Ritók Nóra az Igazgyöngy Alapfokú Művészetoktatási Intézmény vezetője. Az Igazgyöngy is egyike ugyanis annak a több mint kétszáz alapítványi vagy egyesületi formában működő oktatási intézménynek, amelyik nem kapott kiegészítő támogatást a következő öt évre az Emberi Erőforrás Minisztériuma pályázatán.
A berettyóújfalui kistérségben több intézményt is működtető Igazgyöngy költségvetésében ez 30%-os hiányt jelent szeptembertől. Az intézményeknek összesen 670 tanulója van, 70 százalékuk nagyon szegény körülmények közül jön. Sokan halmozottan hátrányos helyzetűek, szüleik iskolai végzettsége 8 általános alatt van, előfordul, hogy bántalmazottak, vagy komfort nélküli lakásban élnek: nincsen villany vagy nehezen megoldható a vízellátás, az is megesik, hogy öten laknak egy szobában. A körülményeik miatt sokkal nehezebben tudnak megfelelni az alapszintű oktatás követelményeinek: sok esetben nem tudják megírni a házi feladatukat, gyakoriak a mulasztások, késések. A kistérségben egyáltalán nem számít szokatlannak, ha egy 15-16 éves lány gyereket szül. A nemzetközi hírű iskola fő feladatának az esélyteremtést tűzte ki, elsősorban a mélyszegénységben élő roma gyerekek felzárkóztatását. A fő problémát az jelenti, hogy kiegészítő támogatásból finanszírozzák a pedagógusok béreit és járulékait, így nem tudni, hogyan fogják kifizetni a tanárokat szeptembertől.
Szűkül a kör
Drasztikusan csökkent ugyanis azoknak az alapítványi intézményeknek a száma, amelyek a jövőben is kiegészítő támogatást kapnak az államtól. A 2012-es pályázat eredményei alapján 288 igénylőből 27 nyert, velük 5 évre köt közoktatási megállapodást az Emberi Erőforrás Minisztériuma (Emmi). Az előző, 2006-os pályázaton jóval több, 120 iskola nyert állami támogatást – tudtuk meg Varga Évától, az Emmi Oktatásért Felelős Államtitkárság munkatársától. Ráadásul megváltoztak az elbírálás szempontjai is: eddig kifejezetten a hátrányos helyzetű gyerekek felkarolása volt a legfőbb tényező a támogatások megítélésénél, idéntől ehhez jött a tehetséggondozás is. Horn György, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének (AME) elnöke szerint önmagában ezzel nem lenne gond, de így a nyertesek között több kifejezetten elitképzést folytató alapítványi iskola is van, melyek fenntartóinak nem okozna gondot hozzájárulást kérni a tehetős szülőktől. „A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek szüleitől nyilván nem lehet külön pénzt kérni, így ezek az intézmények ellehetetlenülhetnek” – mondta Horn György.
Bár a szétosztható pénz összege arányosan még nőtt is az előző ötéves időszakhoz képest, a bírálati rendszer miatt furcsa kettősség érvényesült az elosztásnál: a nyertes intézmények az egyházi kiegészítő normatíva összegét kapják ugyanis öt éven át, ennek összege pedig az elmúlt években 128 ezer forintról 230 ezerre nőtt. Vagyis a nyertesek jóval több forráshoz jutnak, de így értelemszerűen csak sokkal kevesebben kaphattak pénzt.
Olyan alapítványi szakiskolák is bajba kerülhetnek, ahol főként hátrányos helyzetű gyerekek tanulnak, és kitörési lehetőséget jelenthet számukra a szakma megszerzése. A szakiskolákat ugyanis kizárták a támogatottak köréből – ilyen például a Burratino Általános és Szakképző Iskola vagy a Zöld Kakas Líceum alapítványi szakközépiskola. A kormány ígérete szerint ezek az alapítványi iskolák egyéni szerződéssel fogják megkapni a támogatást – tudtuk meg az AME elnökétől.
Hátha kapnak
A Dr. Ámbédkar Iskolának eddig járt az egyházi normatíva, mivel a Derdák Tibor igazgató által alapított Dzsaj Bhím nevű buddhista egyház volt az intézmény bejegyzett fenntartója. Az állam 2012-ben megszüntette az egyházi státuszukat, így idén ők is kénytelenek voltak pályázni, ám nem kaptak pénzt. Az igazgató elmondta, hogy nem hivatalos forrásokból úgy értesült, hogy az oktatási államtitkár egyéni megállapodással fogja megadni a működésükhöz szükséges pénzt, mivel itt is folyik szakképzés. Az Ámbédkar iskolában is főként hátrányos helyzetű gyerekek oktatásával foglalkoznak. Az intézmény 5 telephellyel működik olyan településeken, ahol 1%-os az érettségivel rendelkező szülők aránya, 4 iskolájuk van a sajóvölgyi kistérségben és egy Baranya megyében. Az intézményben körülbelül 400 diák tanul, a legfontosabb cél az érettségi vagy legalább a 8 általános megszerzése.
Az intézmény családsegítő feladatokat is ellát: szociális tanácsadás, víz- vagy villanyellátás megoldása a lakásokban. A vallás nagyon fontos része az oktatásnak, mivel rengeteget segít a gyerekeknek és családjuknak abban, hogy feldolgozzák a társadalmi helyzetük megváltozását. „Egy olyan közösségben, ahol megszokott, hogy a lányok 15-16 éves korukban gyereket szülnek, a fiatalok nem dolgoznak, és nem tanulnak tovább, hatalmas változást okoz, ha más lehetőségekkel találkoznak” – mondta el Derdák Tibor. Azt is megtudtuk az igazgatótól, hogy ha nem kapják meg a kiegészítő támogatást, az 50%-os kiesést is jelenthet számukra, ami az iskola bezárását is jelenthetné.
Az érintett intézmények azt is sérelmezik, hogy tavasszal úgy írták ki a pályázatot, hogy nem vonták be az egyesületet sem a szakmai egyeztetésbe, annak ellenére, hogy Gloviczki Zoltán, a közoktatási helyettes államtitkár több alkalommal kifejtette, hogy szükség van az ilyen iskolákra. Ritók Nóra elmondta, hogy az egyesületnek küldött levelükben azt írták az Emmi oktatási államtitkárságáról, hogy sikernek tartják, hogy ennyi támogatást tudtak kiosztani, „ők nem érzékelik annyira a kiesők problémáját”.
Horn György szerint a támogatottak körének szűkülése azért is nagy gondot jelent, mivel az ilyen iskolákba évek óta nő a jelentkezők száma és várhatóan ez a folyamat csak erősödni fog. „Azáltal, hogy a 2013-as évtől államosítják az iskolákat, sokak a magániskolákhoz menekülnek, mivel szigorúbbak lesznek a szabályok és könnyebben lehet majd megbukni” – mondta az AME elnöke.
* * * Lakástámogatás meglévő és vállalt gyermekek után
A lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK). Az igénylők lakáscéljuk megvalósításához 600 ezer és 10 millió forint közötti összeget kaphatnak meglévő és vállalt gyermekük után. A Bankmonitor CSOK kalkulátorával a támogatási jogosultság könnyen ellenőrizhető, de azt is meg lehet tudni, hogy igényelhető-e a támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes CSOK-hitel