A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.
Hároméves futamidővel tudja a főváros megújtani azt a több tízmilliárdos hitelcsomagot, aminek törlesztési határideje márciusban, illetve április végén jár le - mondta Tarlós István főpolgármester. Mint a hvg.hu először megírta, a kormány szerdai ülésén - az utolsó pillanatban - végül mentőkezet nyújtott a csőd szélén álló közlekedési társaságnak azzal, hogy garanciát vállalt a hitel megújítására. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint ez volt a pénzt nyújtó nyolc bank minimumfeltétele ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak a hosszabbításról a fővárossal.
Tarlós István azt is elmondta, hamarosan ismét tárgyalóasztalhoz ül Varga Mihály miniszterelnökhelyettessel a BKV jövőbeni finanszírozásáról, ezeken szóba kerül a Századvég Alapítvány által készített szakmai koncepció is. Ez azért érdekes, mert egy tárgyalásokra rálátó forrásunk tegnap azt mondta, azért nem tárgyaltak a kormány-főváros találkozón az anyagról, mert az mindenki szerint egy "fércmunka". Tarlós István szerint a főváros minden olyan megoldást támogatni tud, ami nem közvetlenül az utazókat terheli, így a forrásmegosztás módosítását a főváros és a kerületek között, vagy az iparűzési adó átalakítását.
1+1=?
A Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztálya szerdán csak a szokásos általános választ adta a hvg.hu kérdéseire; eszerint „a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy biztosítsák a fővárosi közösségi közlekedés idei és hosszú távú fenntarthatóságát, de a végleges megoldás kialakításához vannak még kérdések, amelyeket tisztázni kell. A kormányzat kész segítséget adni a fővárosnak, hogy a főváros a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani, de ehhez minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást kell felmutatni, valamint a fővárosnak meg kell alkotni és mindkét félnek el kell fogadni a költségvetési törvényben előírt közlekedési koncepciót. Szintén szükséges, hogy a főváros és a BKV mindent megtegyen a közlekedési társaság adósságállománya rendezése érdekében, amelyhez a kormány szintén kész segítséget nyújtani. A megoldás részleteiről még nem született kormánydöntés”.
A kormány szerdai döntése, mely szerint készek az állami kezességvállalásra a hitelállomány átütemezése során, csupán rövid távon oldja meg a BKV problémáját.
Az idén a BKV-nak 58 milliárd forintnyi hitelt kell visszafizetnie, ebből az első félévben 41 milliárdot. Március 19-én 16 milliárd forintot kell törleszteni; ebből kétmilliárdot a KDB-nél, ötmilliárdot az Unicreditnél, 4,5-4,5 milliárdot a Budapest Banknál, illetve az MKB-nál. Áprilisban további négy hitel jár le, az összegük összesen több mint 14 milliárd forint.
Problémás a cég folyó finanszírozása is, az idei költségvetésből 66 milliárd forint hiányzik. Emellett az éves amortizáció értéke 16 milliárd forint, amit hosszú évek óta nem pótoltak vissza – mondta korábban a hvg.hu-nak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Normatív támogatásként 32 milliárd forint járt volna az idén is a BKV-nak, de az Országgyűlés ezt az összeget zárolta, és január óta nem folyósítja.
Emellett május elsejével új, EU-konform közszolgáltatási szerződésnek kellene életbe lépnie – ami viszont csak stabil, kiszámítható finanszírozás mellett lehetséges. Az utóbbi kell ahhoz is, hogy a hitelek refinanszírozhatóak legyenek és az új buszüzemeltetési modell is életképes lehessen – közölte Vitézy.
A tárgyalásokra rálátó forrásunk szerint arról is megállapodott a főváros és a kormány, hogy a 2012-2013-as normatív támogatásokról is mielőbb meg fognak egyezni, bár ennek információink szerint nincs konkrét határideje.