A kormány eddig nem jelezett vissza a fővárosnak a BKV finanszírozási tervéről. A hvg.hu úgy értesült: új elemeket a főváros nem vonultatott fel, csupán a régóta elhangzó javaslatokat gyűjtötte ismét össze. Új adó bevezetése és a buszüzemeltetés kiszervezése hozhatna megoldást. A kormány keze is meg van kötve, az IMF nem fogadná el a hitelek állami átvállalását.
Nem tartalmaz új elemeket az a BKV-koncepció, amelyet a főváros terjesztett be a kormánynak a BKV-finanszírozás rendezése érdekében – értesült a hvg.hu egy, a javaslatcsomagot jól ismerő forrástól. A koncepciót a főváros a Századvég Intézet közreműködésével készítette el.
A forrás szerint nem várhatók csodák: a kormány nem fogja átvállalni a BKV hitelállományát, mivel az IMF akkor nem kezdi meg a tárgyalásokat a készenléti hitelről. A hitelek átcsoportosítása viszont csak elodázza a véget: 2012-re ugyan megoldható a BKV finanszírozása, ám a későbbieket tekintve egyelőre kérdéses, sikerül-e megmenteni a közösségi közlekedést Budapesten vagy becsődöl a BKV.
Új adó segíthet
A megkérdezett szakember szerint a pénzügyi problémákat egy új adó bevezetésével lehetne orvosolni. A javaslat szerint ha az iparűzési adót fizetők köre egy százalékkal több adót fizetne, a különbözet a közösségi közlekedésre fordítandó adó formájában a BKV-t illethetné meg. Az adóterhek növelése ugyanakkor várhatóan nagy vitát válthat ki.
A többletadó ötlete már 2004-ben is felmerült. Atkári János, a főpolgármester volt pénzügyi tanácsadója a Magyar Narancsnak adott interjújában azt mondta: 2004-ben az akkori kormánnyal a főváros úgy állapodott meg, hogy a BKV kiadásainak harmadát az állam fedezné a normatív támogatással és a fogyasztói árkiegészítéssel, egyharmadot a tarifaemelésekkel az utasokra hárítanának, a harmadik harmadot pedig a főváros teremtené elő törvényben biztosított többletadókkal. A tarifaemeléssel és az adókkal kapcsolatban azonban a felek elgyávultak, a Gyurcsány-kormány pedig nem is terjesztette be az ehhez kapcsolódó törvényjavaslatot.
Felmerült az is – ezt a javaslatcsomag is tartalmazza –, hogy egységes parkolási díjat kellene bevezetni, amit szintén a BKV-ra fordítana a főváros. Ez a javaslat egyrészt a kerületek ellenállásába ütközött, másrészt a szakember szerint az összeg csak csepp lenne a tengerben, ezért nem érné meg a megvalósítása. Nagyobb bevételre csak adóemeléssel, új adó bevezetésével lehet szerinte számolni.
Működtetés kiszervezése
Uniós pénzeket gumikerekű járművekre nem lehet szerezni, csak villamosra, HÉV-re, elővárosi vonatokra. Ezek a keretek is kimerültek azonban, így új pályázati pénzekre csak a 2014-2020-as ciklusban lehet számítani.
A legrosszabb állapotban ugyanakkor a buszok vannak. A hvg.hu-nak nyilatkozó szakember szerint a főváros hosszú ideig képtelen lenne új járműveket beszerezni, így az egyetlen megoldás a buszüzemeltetés kiszervezése lehet szerinte. „Ezzel nem takarítunk meg pénzt, viszont új járműveket csak így tudunk bevonni” – közölte a neve elhallgatását kérő forrás.
Nagy a közegellenállás
A koncepciót ismerő forrás elismerte: a megoldást hátráltatja, hogy a kormány és a főváros, valamint a főváros és a kerületek között jelentős viták vannak, ráadásul az ügyet nehezíti, hogy az érintett szereplők egy párthoz tartoznak. Hasonlóképpen fogalmazott korábban Jávor Benedek, az LMP frakcióvezetője is. „A fővárosi közlekedési vállalat az elmúlt két évtizedben nem látott válságba került, a megoldáshoz pedig hiányzik a politikai akarat. Ez alapvetően egy Fideszen belüli politikai háború következménye, aminek oltárán feláldozzák a BKV-t” – közölte az ellenzéki politikus.
Tarlós István főpolgármester egy korábbi, a hvg.hu-nak adott interjújában úgy fogalmazott a vitákkal kapcsolatban: "a BKV gondjainak megoldásához nincs köze annak, hogy éppen melyik kerületi polgármester erősebb a másiknál, melyik parlamenti képviselőnek, milyen befolyása van a kormányra vagy a fővárosra. A BKV helyzetének rendezése kizárólag a fővárosi önkormányzatra és a kormányra tartozik. Én szinte minden mást félretettem most. Félretettem, hogy mi volt a korábbi koncepciókkal, hogy milyen vita ment a főváros és a kerületek, vagy Budapest és a vidék közötti forrásmegosztásról. Egyetlen dologra koncentráltam: hogy a kormánnyal összefogva megoldjuk a BKV problémáját. Azt ígértem a budapestieknek, hogy mindent megteszek annak érdekében, hogy a fővárosban rend legyen. Ebben a rendcsinálásban a legnehezebb kérdés a BKV. Ha kell, már előre elismerem, hogy a főváros vezetésén kívül a világon mindenkinek pozitív szerepe volt, van, lesz az ügy megoldásában, csak oldódjon már meg a közlekedési cég ügye."
Ötletbörze
A BKV megsegítésére szinte már minden párt és közösségi közlekedésben érintett szervezet tett saját javaslatot. Az LMP korábban törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek a fogyasztói árkiegészítések rendezésére, ami önmagában évi 10 milliárd forint pluszt jelentene a párt szerint a BKV-nak. A fővárosi frakció pedig a társaság finanszírozásának rendezésére tett javaslatot, amelyet szerdán leszavazott a Fővárosi Közgyűlés. Ennek része lett volna például a belvárosi behajtási díj bevezetése, a teherforgalmi behajtási díjak kihasználása, továbbá a parkolási bevételek rendezése.
A Jobbik fővárosi frakciója nyolc nagyberuházás felfüggesztésére, átütemezésére tett javaslatot. A párt számításai szerint ezzel több mint 67 milliárd forintot lehetne idén megtakarítani.
Egy 15 pontból álló javaslatcsomaggal állt elő a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is. Ők többek között a csúcsidőben is ingyen közlekedő nyugdíjasokon, a formaruhákon, a cégautókon és az Akácfa utcai székházon spórolnának.