A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.
Megkapja a BKV a március 19-én lejáró, még 2004-ben felvett hitelcsomag megújítására az állami garanciát, aminek fizetési határideje március 19-én jár le - értesült a hvg.hu. Az adósság átütemezéséhez állami kezességvállalásra van szükség, enélkül a közlekedési cég csődbe megy. A tárgyalásokra rálátó forrásunk szerint arról is megállapodott a főváros és a kormány, hogy a 2012-2013-as normatív támogatásokról is mielőbb meg fognak egyezni, bár ennek információink szerint nincs konkrét határideje.
Tarlós István főpolgármester korábban benyújtott egy javaslatcsomagot a kormánynak, amely, úgy tudjuk, lényeges új elemeket nem tartalmazott, inkább a korábbi javaslatokat foglalta össze. A tervezetet a Századvég Intézettel közösen készítette a városvezetés. Ez azonban egy lapunknak névtelenül nyilatkozó forrás szerint napirendre sem került, mert még az NGM sem találta megfelelő minőségűnek. Ez azért is érdekes, mert a dokumentumot a főváros közreműködésével állították össze, de mint megtudtuk, ez valójában annyit jelentett, hogy "a Századvég fejlécével ellátott papírokra került az anyag, miközben a főváros számos javaslathoz odaírta, hogy nem is támogatja, végül csak azért járultak hozzá a benyújtásához, mert úgy gondolták, őket már annyira nem fogadják el tárgyalópartnernek, hogy talán a Századvég nevével előrébb jutnak" - mondta forrásunk.
A hvg.hu információi szerint a tervezet javaslatot tett többek között a buszüzemeltetés kiszervezésére, a parkolás egységesítésére, egy új adófajta bevezetésére, valamint az áfa csökkentésére. A javaslat szerint ha az iparűzési adót fizetők köre egy százalékkal több adót fizetne, a különbözet a közösségi közlekedésre fordítandó adó formájában a BKV-t illethetné meg. Felmerült ugyanakkor egy olyan extraadó-féle is, amit azok a cégek fizetnének, amelyeknek a közmű- vagy kábelvezetékei a fővárosi tulajdonú földben futnak. Az adót forint/méterben állapítanák meg. Ennek érintettjei lehetnek a kábeltévés, informatikai vagy telekommunikációs cégek, valamint a vízművek, a csatornázási művek, az elektromos, vagy a gázművek. Ezt sem támogatja azonban a főváros, mint ahogy az áfa csökkentését sem.
Ötletbörze
A BKV megsegítésére szinte már minden párt és közösségi közlekedésben érintett szervezet tett saját javaslatot. Az LMP korábban törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek a fogyasztói árkiegészítések rendezésére, ami önmagában évi 10 milliárd forint pluszt jelentene a párt szerint a BKV-nak. A fővárosi frakció pedig a társaság finanszírozásának rendezésére tett javaslatot, amelyet szerdán leszavazott a Fővárosi Közgyűlés. Ennek része lett volna például a belvárosi behajtási díj bevezetése, a teherforgalmi behajtási díjak kihasználása, továbbá a parkolási bevételek rendezése.
A Jobbik fővárosi frakciója nyolc nagyberuházás felfüggesztésére, átütemezésére tett javaslatot. A párt számításai szerint ezzel több mint 67 milliárd forintot lehetne idén megtakarítani. Egy 15 pontból álló javaslatcsomaggal állt elő a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is. Ők többek között a csúcsidőben is ingyen közlekedő nyugdíjasokon, a formaruhákon, a cégautókon és az Akácfa utcai székházon spórolnának.
Az biztos, hogy a főváros már szeretné lezárni a történetet. "Hat-hét milliárdos, innen-onnan összekapart tételekkel semmire nem megyünk egy 88 milliárdos adósságtömeg mellett. Végre hosszú távú megoldást kellene találni" - mondta egy forrásunk.
A szándékot a kormányülésen deklarálták - nem először -, de határidő továbbra sincs.