Ne legyen érvényes a reggeli csúcsidőben a nyugdíjasok ingyenes utazási lehetősége - ezt vetette fel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A civil szervezet az évtizedekkel korábban már bevált lépcsőzetes munkakezdés egyik formáját állítaná vissza, így ugyanis szerintük kevesebb busz is elég lenne, járatritkítások helyett pénzt is spórolhatna a BKV, és a zsúfoltság is csökkenne.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) múlt pénteken nyilvánosságra hozott javaslatcsomagjában a járatritkítások helyett többek között azt javasolja a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezésére, hogy a BKV próbálja meg széthúzni a reggeli csúcsidőt, mert ebben az időszakban van szükség a legtöbb járműre, ha pedig elnyújtottabb lenne az időszak, akkor akár kevesebb forgalomba állított eszközzel is megoldható lenne a közlekedés.
A VEKE javaslatai szerint ennek egyik módja az lehetne, hogy a diákok – különösképpen a már önállóan utazni képes felső tagozatosok, középiskolások –, valamint a közalkalmazottak esetében a tanítási-munkakezdési időt fél-egy órával későbbre tolnák, ezzel pedig csökkentenék a csúcsterhelést a legfontosabb keresztmetszetekben. A járművek összteljesítménye nem változik, de kevesebb jármű hosszabb időszakon keresztüli csúcsidei üzemével biztosítható a széthúzott munkakezdéshez igazított kapacitásigény.
A civil szervezet másik javaslata arra vonatkozott, hogy az ingyenes utazási lehetőségek csak csúcsidőn kívül legyenek igénybe vehetők. Ez például azt jelentené, hogy a 65 év felettiek és más, törvény szerint erre jogosultak utazási kedvezménye megmaradna, de például reggel 6 és 9 óra között (a reggeli csúcsforgalom idején) nem lenne érvényes. Aki ebben az időpontban kívánna rendszeresen utazni, annak a számára lehetséges lenne külön csúcsidőre szóló jegy-, illetve bérletterméket létrehozni, akár a 65 éven felüliek számára is, kedvezményesen.
"A lépcsőzetes munkakezdéssel valóban lehetne csökkenteni a reggeli tumultust, de számottevő megtakarítás ettől nem várható" – közölte a Blikk megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóirodája. Álláspontjuk szerint a nyugdíjasok ingyenes utazásának korlátozása konfliktushoz vezetne, hiszen így azokat is többletkiadásokra kényszerítenék, akik orvoshoz mennek a reggeli órákban. A zsúfoltságot amúgy sem a nyugdíjasok okozzák.
Az elektronikus bérletek megjelenésével nem kizárt, hogy a kedvezményes utazások jelenlegi módja megváltozik, de a BKK jelenleg nem tervez ilyen alapvető átalakításokat – írja a Blikk.
A VEKE a csúcsidő átformálása mellett azt is javasolta, hogy hétvégente közlekedjenek a metrók, villamosok és akár a HÉV-ek is kevesebb kocsival, racionalizálják a hálózatot, valamint a BKV energiafelhasználását, a dolgozók használhassák a korábbi munkaruháikat és ne kelljen újakat csináltatni, valamint hogy a vállalat hagyja ott az Akácfa utcai székházát, mert túlméretezetté vált számára.
A VEKE kitért arra is, az államnak át kellene alakítania a közösségi közlekedés szabályozását, valamint el kellene fogadnia a személyszállítási törvényt, hogy végre tisztázódjon a vállalat jogi helyzete. A civil szervezet emellett javaslatcsomagjában felszólalt a BKV-s cégautók ellen is, mert szerintük "különösen a közösségi közlekedéssel foglalkozó szervezeteknél (BKV-BKK, de a MÁV is) nem megengedhető a személyes használatú cégautók ilyen tömegének alkalmazása".