Költségvetési forrásból kifizeti a kormány a MÁV Cargo eladásából a vasutasoknak járó privatizációs bevételt - jelentette be Orbán Viktor és Gaskó István, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke szerda reggel. Elhangzott, hogy 2013-ig összesen ötmilliárdot szán erre az állam, a kifizetés 30-35 ezer embert érinthet. A megállapodással a szakszervezet a "2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, egyidejűleg sztrájkfelhívását visszavonja".
A MÁV főtevékenységét 2005 májusa és 2007 decembere között önálló társaságokba szervezték, "az átalakítások sikere érdekében a vasutasok sokat dolgoztak, de az ígéretekkel ellentétben nem kapták meg az ezért járó juttatásaikat" - olvasható abban a nyilatkozatban, amelyet Orbán Viktor és Gaskó István szerdai megállapdása után adtak ki.
"A tisztességesen elvégzett munkáért járó dolgozói részesedést a vasutasok azóta követelték, amit a nemzeti ügyek kormánya jogosnak és reálisnak tartott. Ezért a kormány úgy döntött, hogy költségvetési forrásból biztosítja a vasutasok dolgozói részesedésének kifizetését" - írja a nyilatkozat.
A megállapodás bejelentésekor elhangzott, hogy az állam összesen ötmilliárdot fizet ki a dolgozóknak, három évre elosztva. Idén egymilliárdot, jövőre és 2013-ban pedig 2-2 milliárd forintot költ erre a kormány. Várhatóan 30-35 ezer embert érinthet a kifizetés. (Vagyis: ez annak a november 18-án a Magyar Közlönyben kormányrendelet fomájában megjelent jogszabályi pakknak a háttere, amiről a megjelenése óta nem lehetett biztosan megtudni, pontosan miért is kapta a MÁV.)
"A juttatásból azok a munkavállalók részesülnek, akik az átalakítás időszakában a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-Start Zrt.-nél, a MÁV-Gépészet Zrt.-nél vagy a MÁV-Trakció Zrt.-nél dolgoztak, és ezen társaságok valamelyikénél dolgoznak jelenleg is" - pontosít a nyilatkozat. A juttatás kifizetésének pontos részleteiről egy, a szakszervezet és a MÁV közötti megállapodásban kell rendelkezni - teszi hozzá a szöveg.
Orbán azt kérte a vasutasoktól, hogy ezentúl csak "nagyon kilátástalan helyzetben" nyúljanak a sztrájk eszközéhez. A megállapdással egyébként a VDSZSZ Szolidaritás "a 2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, egyidejűleg sztrájkfelhívását visszavonja" - olvasható a nyilatkozatban. A kormányfő viszont elmondta azt is, nincs illúziója, a Gaskó István vezette szakszervezet fog még sztrájkolni a mostani kormány ellen is, "ami az élet természetes része". Hozzátette, hogy 1988 óta együtt harcoltak azért, hogy a munkásoknak legyen lehetőségük véleményt mondani, és sztrájkolhassanak is.
A szakszervezet és a vasutasok korábban többször demonstráltak azért, hogy a vasúttársaság dolgozói is részesüljeneke a MÁV Cargo korábbi eladásából befolyt bevételekből. Gaskó István a hvg.hu-nak adott márciusi interjújában azt mondta, a MÁV Cargo eladása előtt munkájával minden vasutas hozzájárult ahhoz, hogy a privatizáció során az ÖBB-konszern a teherszállító céget a vártnál jóval kedvezőbb áron vehette meg. "Emiatt a bevételből is részesedniük kell" - tette hozzá akkor.
"Szakszervezetünk azonban minden megoldásra nyitott, így támogatnánk a cafetériarendszer keretében, több részletben, akár pár évre szétbontva történő kifizetést is. A többi között azért sem tudunk ettől eltekinteni, mivel a munkavállalók nem nehezítették meg a MÁV elmúlt években lezajlott átalakítását; elviselték az átszervezéssel járó nem kevés kellemetlenséget" - mondta Gaskó az interjúban.
A Liga Szakszervezetek elnökeként Gaskó István november közepén más témában, a Munka törvénykönyvének tervezett változtatásai miatt ígért demonstrációkat. A Klubrádióban azt mondta, a demonstrációt folytatólagosan tervezik, de még nem tudják, hogy negyven napnál hosszabb vagy rövidebb lesz. Gaskó István akkor kijelentette, azokra a kritikus pontokra tervezik az útlezárásokat, ahol az áruszállítás bonyolódik, példaként említette, hogy az M0-s, M1-es, M5-ös autópályák lezárása akár kétmilliárd forintos kárt is okozhat naponta az országnak.
Orbán Viktor a szerdai megállapodás aláírásakor azt mondta, súlyos nemzetstratégiai hiba volt, hogy az előző kormány eladta a MÁV Cargót, hiszen a vasúti teherszállítás jövedelmező üzletág. A miniszterelnök szerint előbb-utóbb a MÁV-nak ismét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni, hogyan lehet talpra állítani a nyakig eladósodott vállalatot.