Itthon MTI 2011. november. 30. 16:14

Közgyűlés: a BKV mondja fel a kollektív szerződéseket!

A BKV és a szakszervezetek jelenleg érvényes kollektív szerződésének felmondását javasolja a főváros a BKV vezetőségének.

Erről a képviselők a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén döntöttek, 21 igen és 11 nem szavazattal fogadták el az előterjesztést. Tarlós István főpolgármester még a héten találkozik Orbán Viktor miniszterelnökkel, majd fogadja a szakszervezetek képviselőit.

György István előterjesztésében a BKV nehéz gazdasági helyzetével indokolta a kollektív szerződés (ksz) felmondásának indítványozását, és azzal, hogy a cég kimutatásai szerint a munka törvénykönyvében foglaltakhoz képest a ksz-ben biztosított juttatások 7 milliárdos többletköltséget jelentenek. Hangsúlyozta, nem akarnak minden juttatást elvenni, de minél hamarabb újra szeretnék tárgyalni és reális alapokra szeretnék helyezni a ksz-t.

György István és Tarlós István egy korábbi közgyűlésen
Horváth Szabolcs

Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője a vitában azt mondta, az előző kormány és Demszky Gábor akkori főpolgármester 2009. decemberi megállapodása rendezte volna a BKV helyzetét. Ha azt a 23 milliárdos pluszjuttatást, amely a szerződésben szerepelt, megkapta volna a BKV, akkor most nem lennének ekkora bajban. Tarlós István erre úgy reagált: a Demszky Gábor és Bajnai Gordon megállapodása csak átmeneti mentőövet adott a BKV-nak.

A 2009. decemberi megállapodásban a Bajnai-kormány azt vállalta, hogy több részletben, összesen 23 milliárd forinttal segíti a BKV működését, ugyanakkor ezt feltételekhez kötötte, többi között az átláthatóság megteremtéséhez a közlekedési vállalat gazdálkodásában. Demszky Gábor akkori tájékoztatása szerint a kormány azt vállalta, hogy 2010 első felében 10 milliárd forinttal, az év második felében 8 milliárddal támogatja a közlekedési társaságot, valamint 5 milliárd forintnyi hitelgaranciát vállal.

Németh Zoltán, a Fidesz frakcióvezetője az hangsúlyozta, hogy "több lábon kell állnia" a megoldásnak, a bevételi és a kiadási oldalt is át kell tekinteni, ennek keretében további forrásokat kell bevonni, de a működés költségeit is csökkenteni kell. Az LMP-s Somfai Ágnes egyetértett abban, hogy tárgyalásokat kell kezdeményezni a szakszervezetekkel, de álláspontja szerint ehhez nem kellene felmondani a jelenleg hatályos kollektív szerződést. Losonczy Pál, a Jobbik képviselője azt hangsúlyozta, hogy kifizetőhelynek használták a BKV-t ahelyett, hogy megoldották volna a pénzügyi nehézségeket. Hozzátette, hogy ebben a szakszervezeteknek is szerepük volt. A közgyűlés döntése után ült össze a BKV igazgatósága, amely az MTI információi szerint egyhangúlag elfogadta a ksz felbontását, így azt december elsején, február 29-i hatállyal felmondják.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.