Bár az ellenzéki MSZP napok óta élesen bírálja a kormány legutóbbi autóbeszerzését, a párt elnöke és frakcióvezetője maga is egy felsőkategóriás gépkocsit használ a képviselőcsoport finanszírozásában.
Egy fekete Audi A6-os gépkocsival közlekedik Mesterházy Attila, az MSZP frakcióvezetője, melyet a képviselőcsoport, közvetve az Országgyűlés tart fenn.
A Fidesz és a legnagyobb ellenzéki párt hétfő óta vitatkozik a kormány legújabb gépkocsi-beszerzésén. A HVG Cégautó augusztus elején írt arról, hogy a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 97 új Skoda Superb szolgálati autót vásárolt a kormányzati vezetőknek.
A beszerzés azért került a figyelem középpontjába, mert a tavalyi kormányváltás után Orbán Viktor miniszterelnök költségstopot rendelt el a bútor-, telefon- és autóvásárlásra, amitől a kabinet 120 milliárdos megtakarítást remélt. Míg tavaly összesen 703 millió forintot költött a kormány az állami autóflotta fenntartására, most csak a beszerzésekre 600 milliót fordítanak – a költségstop felemásra sikeredett.
Az új autóbeszerzés hírére az MSZP közleményben reagált, melyben azt írták, „a kormány a nagy spórolás jegyében 600 millió forintért közel 100 luxusautót gördít le saját magának". A KEF szerint az új autókra azért volt szükség, mert az állami vezetőket már régi, több éves járművek szolgálták ki, amelyek sokszor lerobbantak, javíttatásuk pedig sokba került.
Kié a nagyobb?
Az MSZP kommünikéjére a Fidesz szerdán közleményben reagált, amiben azt kérdezték a szocialistáktól, hogy a párt parlamenti frakciója hány közpénzen vásárolt autót használ, továbbá, azt hogy Mesterházy Attila saját gépkocsijával jár-e munkába.
Sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarta Török Zsolt, az MSZP szóvivője, hogy a frakcióvezető a képviselőcsoport Audi A6-os autóját használja. Kérdésünkre úgy válaszolt, hogy Mesterházy ugyanazt a típust használja, mint Navracsics Tibor, amikor az ellenzéki Fidesz frakcióvezetője volt.
A MSZP frakcióigazgatója, Tóbiás József a hvg.hu-nak viszont azt mondta, a képviselőcsoport vezetője valóban egy Audit használ. Ezen felül a frakciónak még három autója van, ezek 2007-es beszerzésű Volkswagen Passatok – az egyiket a frakcióigazgató használja, a másik kettőt szolgálati célokra tartják fenn a képviselőknek.
Mesterházy év elején a vagyonnyilatkozatába beleírta az Audit. A parlament honlapján található nyilatkozat egyik táblázatában, amely a párttól, a frakciótól vagy a pártalapítványtól „ingyenesen használatra kapott dolgokat” tartalmazza, szerepel egy Audi A6-os, ami egy 7,5 milliós VW Passatot váltott 2009-ben. Mesterházy 2009-ben lett az MSZP-frakció vezetője. Az Audi A6-os ára a piacon – felszereltségtől függően – 12 és 17 millió között mozog, felextrázva elérheti a 35 milliót is.
Az Országgyűlés házszabálya szerint a frakció a működési "kerete terhére a képviselőcsoport vezetőjének rendelkezése alapján vállalhat kötelezettséget és teljesíthet kifizetést".
Frakciókocsik
A Jobbik képviselőcsoportja négy középkategóriás Skodát használ, hangsúlyozottan nem személyre, hanem feladatra szabottan – tudtuk meg Pál Gábortól, a Jobbik frakciójának sajtófőnökétől. Pál azt mondta, a képviselőcsoport ezeket az autókat béreli, és bárki használhatja őket szolgálati célokra.
Schiffer András, az LMP frakcióvezetője a hvg.hu-nak azt mondta, neki jogosítványa sincs, így nem használ szolgálati gépkocsit. Harrach Pétert, a KDNP képviselőcsoportjának vezetőjét cikkünk megjelenéséig nem értük utol.
A Blikk idén január elején számolt be arról, hogy a fideszes frakcióvezető, Lázár János bolti áron 30 milliós Audi S8 V10-es luxusgépkocsit használ – amire az RTL Klub felvétele szerint még a radart megtéveszteni képes lézert is szereltek. Mint kiderült, a kocsit a parlamenti képviselőcsoport Hódmezővásárhellyel közösen bérelte. Lázár először azzal indokolta a drága autó használatát, hogy sokat utazik, és nem akar folyton lerobbanni, de a botrány nyomán végül leadta az autót és helyette vásárolt egy kétéves Audi A6 allroad quattrót.