Nemrég kezdték meg a múlt hónapban, Görögországban balesetet szenvedett Malév-gép javítását, egyelőre azonban nem tudni, mikor repülhet újra a magyar légitársaság Boeingje. Bár a heraklioni nem tartozik a jobban felszerelt repülőterek közé, a Boeing javítóbázist telepít a reptérre, ahol a Malév gépét végleg helyrehozzák.
Egy hónapja érte baleset a Malév egyik Boeing 737-800 típusú repülőgépét. A Malév MA-906-os járata június 25-én, szombaton 15 óra 47 perckor landolt a görögországi Heraklion repülőterén, amikor a gép farka egy úgynevezett elpattanásos talajfogás után csapódott a kifutópályához. A gépet a Malév személyzete végül biztonságosan letette, majd a gép az utashídhoz gurult, a rajta tartózkodó 187 személy – az utasok és a személyzet – sértetlenül hagyta el a szerencsétlenül járt repülőt.
Különböző szaklapok már a balesetet követően jelezték: a HA-LOC lajstromjelű Boeing vélhetően komoly károkat szenvedett, a gép jelenleg is Heraklionban van. Róna Márta, a Malév kommunikációs vezetője a hvg.hu-val közölte: az elmúlt hetekben a Boeing szakemberei végrehajtották a sérült gép műszaki átvizsgálását. A vizsgálat során kiderült, hogy a repülőgép borításán kívül a törzs belső szerkezete – törzskeretek, hosszmerevítők – valamint két padlógerenda sérült.
A vizsgálat alapján a Boeing meghatározta a javítás technológiáját, a Malév pedig a napokban megrendelte a javítást. Jelenleg a logisztikai szervezés zajlik, így a gyártó várhatóan 1-2 héten belül meg tudja kezdeni a munkálatokat. Róna Márta szerint a repülőgépgyártó vállalat 27 napra vállalta a javítást, amely idő alatt két műszakban dolgoznak majd a szakemberek. A javítást a biztosító finanszírozza, a Malévet csak az önrész összege terheli.
Még használható
A gép jelenlegi állapotában nem tud repülni, ezért – információink szerint – a Boeing javítóbázist telepít Heraklionba, amely egyébként nem tartozik a legfelszereltebb repterek közé: a zárt hangárok és a repülőgép-emelő hiánya megnehezíti a jármű helyreállítását. Ennek ellenére a gépet a helyszínen végleg megjavítják.
A gép farokrésze annyira eltorzult, hogy az a nyílászárók normális záródását gátolja – írja az A Repülés című szakportál. A repülőgépet egyébként a magyar légitársaság csak lízingeli, nem a tulajdona.
A Boeing 737-800-as jelenleg a Malév legnagyobb gépe, mivel a légitársaság már nem közlekedteti B767-es típusú gépeit. A Malév 22 tagú flottájában 18 darab, újgenerációs Boeing 737-es repül, ebből öt darab a legnagyobb, 800-as típus. A most kiesett gép 8 éves; helyette a légitársaság nem bérel másikat. Mint közölték: gazdasági számításaik alapján némi átszervezéssel a társaság a jelenlegi flottával is tartani tudja a menetrendet.
Nem ritka, nem könnyű
Az egy hónappal ezelőtti esetet a görög hatóságok is vizsgálják, az a legvalószínűbb, hogy a balesetet a pilóták hibája okozta. Fehérváry Géza, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese az Indexnek elmondta: a vizsgálat legalább két hónapot, de akár egy évet is igénybe vehet. A leszálláskor a gépet a kapitány vezette, aki – csakúgy, mint a másodpilóta – tapasztaltnak számít. A két pilóta – az ilyenkor szokásos eljárásnak megfelelően – egyelőre nem repül, ám a vizsgálat idején is rendelkezésre állnak.
A szaklapok szerint a farokleütéses baleset (tail strike) nem ritka a repülésszakmában, jellemzően olyan, hosszú törzsű gépekkel szokott megtörténni, mint a Malév gépe. A szakértők abban ugyancsak egyetértenek, hogy a heraklioni repülőtér nem tartozik a könnyebbek közé. Az iho.hu cikke szerint a leszállást nehezíti, hogy a pályaküszöb közvetlenül a tengerparton van, a kelet-nyugati pályairányhoz képest olykor erős az északi szél, sőt, gyakori jelenség a "szélnyírás", vagyis a szél irányának és sebességének, a durva fel- és leáramlásoknak átmenet nélküli változása.
A heraklioni reptéren nincs automatikus műszeres leszállást segítő rendszer, viszont a látás utáni leszállást nehezíti, hogy a pálya nem lapos, hanem egy "púpot" hagytak benne az építők, emiatt nagyon nehéz érzékelni a gép magasságát a megközelítés utolsó fázisában – olvasható a szakportál írásában.