Budapestre viszonylag kevés turista érkezik, rövid ideig maradnak, keveset költenek, aztán ha elmentek, többet nem jönnek vissza – így foglalhatók össze a főváros idegenforgalmának problémái. Biztató jelek ugyan vannak, de komolyabb előrelépéshez hatékonyabb városmarketingre és persze sokkal több pénzre lenne szükség.
Elsősorban a turisztikai városmarketing hiánya és a külföldi promócióra költött pénz elenyésző volta miatt gyengék Budapest idegenforgalmi statisztikái. Míg Bécs évente 2,2 millió eurót költ ilyen célra, addig Budapest mindössze 200 millió forintot – mondta a hvg.hu-nak Molnár József, a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ Nonprofit Kft. (BTSZK) igazgatója.
Erre vezethető vissza az, hogy Budapestre viszonylag kevés turista érkezik, keveset költenek és hamar el is utaznak. Míg Prágát tavaly 20 millió turista kereste fel, a magyar főváros mindössze 2,3 millió utazó számára volt érdekes. A budapesti szállodák telítettsége 2010-ben 57 százalékos volt, ez az arány Bécsben 73 százalék, Prágában pedig 60 százalék volt.
Budapest ma az idegenforgalmi szakmában háromnapos városnak számít, a fővárosba érkező turisták átlagosan ennyi időt töltenek el nálunk, a BTSZK szándéka az, hogy 2014-re ez az arány öt nap legyen. Pedig nem kell tősgyökeres budapestinek lenni ahhoz, hogy tudjuk: a magyar főváros ennél lényegesen többet kínál. A BTSZK igazgatója szerint a gond az, hogy Budapest rosszul használja ki egyébként megkérdőjelezhetetlen adottságait.
Nincs egy hely
Budapestnek rengeteg olyan adottsága van, amelyeket már csak kommunikálni kell: ilyen a város látképe, építészete, kulturális sokszínűsége. Másokra viszont már költeni kellene: például a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér (legalábbis annak 2-es terminálja) kötött pályás közlekedéssel megközelíthetetlen, a lassan, de egyre biztosabban összeomló Várbazár a Duna-part szégyenfoltja stb.
Ugyancsak jót tenne az idegenforgalomnak, ha lenne Budapestnek olyan landmarkja, attrakciója, mint a brit fővárosban a London Eye, bár Molnár József szerint a tervezett Várkabin ilyen lehet.
Szükség lenne továbbá egy nagy befogadó képességű konferenciaközpontra, mert bár Budapest a megrendezett rendezvények száma alapján a világ kilencedik legvonzóbb városa, a számtalan nekibuzdulás ellenére máig sincs olyan hely Budapesten, ahol több ezer fős rendezvényeket is meg lehetne tartani. Utóbbi már csak azért is fontos lenne, mert a konferenciaturisták sokat költenek.
A főváros idegenforgalmi bevételeit ma gyakorlatilag lehetetlen kiszámítani, mivel az önkormányzati törvény egy tavalyi módosítása óta az idegenforgalmi adót már nem a Fővárosi Önkormányzat szedi be, hanem a kerületek. A turisztikai marketing feladata tehát a fővárosnál, illetve annak szakcégénél maradt, az ahhoz szükséges források azonban nem, a BTSZK emiatt idén 270 millió forinttal kevesebből gazdálkodik.
Molnár József elmondta: a gazdasági válság is érezteti még hatását, ez leginkább abban mutatkozik meg, hogy az ötcsillagos budapesti szállodák a négycsillagosnak megfelelő árakon tudják kiadni szobáikat, a négycsillagosok pedig háromcsillagos árakon dolgoznak.
Kocsmaturizmus
Reményre ad okot, hogy 2011-ben a január és május közötti időszakban a tavalyihoz képest 8 százalékkal nőtt a Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma, ez azonban elsősorban Magyarország európai uniós elnökségének köszönhető. Molnár József bízik abban, hogy az elnökség idején Budapestre érkezők később városlátogatóként visszatérnek.
Ez már csak azért is fontos lenne, mert Budapest jellemzően nem tudja megtartani turistáit, a fővárosnak nincsenek törzsvendégei. A BTSZK igazgatója szerint az üzenetek gyakran nem jutnak el a címzettekhez; jobban kellene ismerni a Budapestre látogatókat, folyamatosan tartani kellene velük a kapcsolatot, a közösségi média például alkalmas erre.
Budapestre leginkább német, brit, olasz és orosz turisták érkeznek, de egyre többen látogatnak el a magyar fővárosba Romániából, Bulgáriából és a balkáni országokból. Nagy-Britanniából elsősorban bulizni vágyó fiatalok érkeznek, az oroszokat viszont inkább a fesztiválok érdeklik, bár sok orosz turista jön Magyarországra vadászni.
Míg az egyéni utazások során alapvetően a fiatalok érkeznek Budapestre, a csoportos utazások a nyugdíjasok számára vonzók.
Jön fel a Karácsonyi Vásár
Budapest legtöbb turistát vonzó eseményei továbbra is a Sziget és a Forma-1 Magyar Nagydíj, de a Vörösmarty téri Karácsonyi Vásár is egyre népszerűbb: évek óta stabilan a világ legjobb karácsonyi vásáraként tartják számon. Molnár József szerint idővel a Nemzeti Vágta is kinőheti magát. Továbbra is vonzóak a budapesti gyógyfürdők, és nagy potenciál van az egészségügyi turizmusban is – tette hozzá az igazgató.
A cél egyértelműen a konferenciaturizmus fejlesztése, mert bár a romkocsmákat megtöltő külföldi fiatalok színesítik Budapest életét, a konferenciaturizmus nagyságrendekkel nagyobb bevételt jelentene a fővárosnak. A Magyar Turizmus Zrt. is az idegenforgalomnak ezt a formáját preferálja – mondta Molnár József.
Mivel az idén a BTSZK-nak nincs elegendő forrása, idén a promóció a Magyar Turizmus Zrt.-re marad; az állami cég most dolgozik egy nyolcéves stratégia kialakításán. Az igazgató ugyanakkor hangsúlyozta: sikeres kampányt a két turisztikai cég, és az idegenforgalmi piac szereplőinek együttműködése nélkül lehetetlen megvalósítani.