Népszabadság: pályázat nélkül kaptak engedélyt a ferihegyi török buszok
Magyar helyett török autóbuszok várják hazánk EU-elnökségének fél éve alatt a Ferihegyre érkezőket: a légikikötő és Budapest belvárosa között közlekedő járatok üzemeltetési engedélyét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázat nélkül állította ki a Weekendbus Zrt. nevére - írja a Népszabadság.
Repülőtéri Expressz Autóbuszjárat (REA) néven január elsején indította be új szolgáltatását a ferihegyi légikikötő, valamint Budapest belvárosa között a Weekendbus Zrt. - írja hétfői számában a Népszabadság. Nedeczky Tibor, a társaság ügyvezetője az Origónak korábban arról beszélt: buszjáratuk üzemeltetésére nem pályázati úton nyerték el a jogot. Beindítására, mint közszolgáltatásra a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) adott engedélyt. Méghozzá úgy, hogy a buszok viteldíjait is a fejlesztési tárca határozza meg. Az utasok öt euróért, vagy 1400 forintért buszozhatnak végig a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljától az 1-es terminál, a Népliget, a Stadionok, a Keleti Pályaudvar, a Blaha Lujza és az Erzsébet tér érintésével a Roosevelt térig.
A Weekendbus autóbuszai papírforma szerint a magyar EU-elnökség végéig szállítják a hazánkba érkező diplomatákat, és a nemzetközi sajtó munkatársait. De a cégnél elképzelhetőnek tartják azt is, hogy a BKV-val kötött megállapodás, és a Budapest Airport hozzájárulása mellett szolgálatba állított járatok beválnak, és eredeti mandátumuk lejárta után is tovább közlekedhetnek majd - teszi hozzá a lap. A magyar autóbuszgyártók körében a Weekendbus piacszerző lépése önmagában nem okozott volna meglepetést. Az viszont a Népszabadság szerint kiverte a biztosítékot, hogy az NFM úgy adta áldását a repülőtéri buszjáratra, hogy azok üzemeltetője magyar járművek helyett török buszokkal dolgozik. Méghozzá olyanokkal, amelyek árban éppen úgy nem különösebben versenyképesek a hazai modellekkel, mint minőségben.
Az előbbit támasztja alá a lap szerint, hogy a Weekendbus a hírek szerint összesen 200 millió forintot fizetett a Ferihegyet kiszolgáló négy Otokar Kent 290 LF típusú buszáért. Vagyis egyenként 50 millió forintot. Annyit, amennyiért a legdrágább magyar buszokat, köztük akár az Egyesült Államokban is bevált NABI gyártmányait is megvehette volna. Amit nem pusztán azért üdvözöltek volna, mert közvetlen megrendelést jelentene a kiválasztott magyar gyártónak.
Különös fintora az Otokar autóbuszok ügyének, hogy magyarországi megjelenésüket egy korábban éppen a hazai buszgyártásba belebukott vállalkozó személyével hozzák összefüggésbe - teszi hozzá a Népszabadság. A hírek szerint az Otokar autóbuszainak forgalmazására Mogyoróssy Tibor, a tavaly összeomlott székesfehérvári Alfa Busz Járműgyártó Kft. tulajdonosa kötött szerződést a török gyártóval - írja a lap. A vállalkozót lapzártáig nem érték utol, de úgy tudják: új partnere buszait hazánkban, Szlovákiában és Csehországban próbálja majd értékesíteni. Emellett a bennfentesek tudni vélik azt is, hogy Mogyoróssy letett a magyar buszgyártásról, és leszerződött az ukrán LAZ, illetve a fehérorosz MAZ busztípusok értékesítésére, végkiszerelésére, valamint vevőszolgálati feladatainak ellátására.