2011. január. 13. 14:57 MTI Utolsó frissítés: 2011. január. 13. 15:40 Itthon

Tarlós: többször figyelmeztették az Alstomot

Tarlós István főpolgármester csütörtökön azt mondta: a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2007-2008-ban négyszer hívta fel a metrószerelvényeket gyártó Alstom figyelmét, hogy ezek a szerelvények nem lesznek megfelelőek.

A főpolgármester közölte: a hatóság 2007 nyarán hozott egy határozatot, amelyet a metrószerelvények francia gyártójának is elküldött; ebben 126 kifogást fogalmazott meg a szerelvényekkel szemben, ebből 37 a fékekre vonatkozott. 

Tarlós István beszámolt arról is: a múlt héten tudta meg, hogy a BKV és a főváros 2008 januárjában "minden érzékelhető ok és indok" nélkül, önszántából felmondta a magyar bankkal kötött garanciaszerződést, és átvitte egy francia bankhoz, aminek következménye, hogy most francia bíróság elé került az ügy.

 "Én is kis híján leestem a székről, amikor olvastam" - jegyezte meg, hozzátéve, hogy "épeszű érv nem hozható fel, miért kellett átjátszani francia banknak a garanciaszerződést".  A főpolgármester elmondta: bekérte Kocsis István vezérigazgatótól a 4-es metró teljes iratanyagát, ami csaknem egy köbméter. Ezt az iratanyagot elemzik, dolgozzák fel a Budapesti Közlekedési Központ munkatársai Vitézy Dávid vezetésével. 

Emlékeztetett rá: a szerződés szerint 2009 májusában huszonkét, 2009 októberében további tizenöt szerelvénynek kellett volna megérkeznie Magyarországra, de jelenleg is mindössze három prototípus van Budapesten a metrókocsikból. 

Hangsúlyozta. az Alstom nem szállított, nem tudott hatósági engedélyt szerezni, "az Alstomnak kell kopogtatnia" a fővárosnál. Felidézte: október 17-én tárgyaltak a cég vezetőivel, és az Alstom képviselői azzal mentek el, hogy javaslattal fognak visszatérni, ám mostanáig ez nem történt meg.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a metrókocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. 

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta, és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a cég nem fér hozzá, mivel a nanterre-i bíróság december végén kihirdetett határozatában helybenhagyta az Alstom kérelmét, amelyben a cég azt indítványozta, hogy a hatóságok tiltsák meg a BKV-nak a bankgaranciák lehívását.

Hirdetés