2010. május. 03. 14:31 MTI Utolsó frissítés: 2010. május. 03. 14:07 Itthon

Rendben lezajlottak a magyar érettségik

Középszinten Szabó Magda, Gelléri Andor Endre vagy egy Kosztolányi Dezső mű és annak paródiájának összehasonlítása volt a feladat; emelt szinten egyebek mellett Babits vagy József Attila-vers elemzése.

Minden probléma nélkül lezajlottak a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgák hétfőn országszerte - közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM).

Középszinten Szabó Magda, Gelléri Andor Endre, valamint egy Kosztolányi Dezső- és egy Karinthy Frigyes-mű összehasonlítása közül választhattak az érettségizők magyar nyelv és irodalomból hétfőn; emelt szinten egyebek mellett egy-egy Babits Mihály- és József Attila-vers elemzése szerepelt a megoldandó feladatok között - tájékoztatott a tárca.

Mint írták, a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor egy frissen felfedezett Janus Pannonius-vers kutatójával készült interjúról tett föl kérdéseket.

Az alig kétoldalnyi szöveghez tíz feladat tartozott; ezek többek között a szövegben található adatok megértéséről szóltak. A szöveg globális felfogását mérte például tények és feltételezések elkülönítésére vonatkozó kérdésekkel. A második részben, 60 pontért (20 a tartalom, 20 a szerkesztés, 20 a nyelvi megformálás) három feladat közül egyet kell megoldaniuk a vizsgázóknak három órában.

Ezek közül az érvelési feladatban Szabó Magda egy beszélgetésrészletét alapul véve arról lehetett érvelni, hogy "a tér, a tárgyi környezet a műalkotásokban és a hétköznapi életben milyen jelentőséggel bír" - áll a közleményben. A műértelmezési feladat Gelléri Andor Endre Pármai likőr című rövid novellájáról szólt, ehhez kapcsolódóan a novellára vonatkozó kérdéseket tettek fel a vizsgázóknak.

Az összehasonlító elemzésben Kosztolányi Dezső A kis mécs és Karinthy Frigyes A kis edény című Kosztolányi-paródiájának összevetését várta el adott szempontok alapján. Az emelt szintű írásbeli érettségi a nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorának 11 feladata 40 pontért a Mint különös hírmondó című Babits-vers megértését követelte meg, valamint egyes részleteivel kapcsolatos nyelvtani (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (pl. szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el.

A műértelmezésben - konkrét kérdésekre válaszolandó - 25 pontért József Attila Holt vidék című verse szerepelt. A reflektálás egy jelenségre nevű 20 pontos feladat kiinduló szövege az átaludt időről szólt; egy MTI-híradás kapcsán kellett arról elgondolkodni, hogy miért kedvelt témájuk műalkotásoknak "a hős térben és/vagy időben való átléptetése".

A gyakorlati írásbeliség kategóriájában 15 pontért felszólalást kellett megírni egy fiktív találkozóra arról, hogy mozi vagy kávézó működjék-e egy bezárásra ítélt moziban.

Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehetett elérni. Ebből legfeljebb 15 pont veszíthető helyesírási hibákért. Helyesírási szótárt használhattak a maturálók. Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.


 

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.