"Korrupcióellenes szabadságharc kezd kibontakozni"
A kampányra fordított összegekről nem szívesen beszélnek a pártok, pedig már eddig is közel négyszázmilliót költöttek, s vélhetően idén is átlépik a jogszabályban meghatározott költési plafont. Egy honlap segítségével mostantól követhető lesz, melyik párt mennyit fordít a önmaga és jelöltjei népszerűsítésére.
Virtuális kampányszámlát vezet a pártok költéseiről három szervezet. A Transparency International (TI), a Freedom House (FH) és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet (EKI) által létrehozott kepmutatas.hu oldalon bárki nyomon követheti a pénzmozgásokat, vagyis azt: mire és mennyit költöttek a politikusok. A TI és az FH kampányfinanszírozást megreformáló törvényjavaslata egyelőre nem érte el a kívánt hatást, vagyis a pártok nem szavaztak a jelenlegi jogszabály módosításáról, így az idei kampány is annak a nyílt titoknak a jegyében zajlik miszerint a pártok a szervezetenként lehetséges 386 milliós költési plafont többszörösen túllépik majd.
A civilek javaslatában egyébként az szerepelt, hogy egy jelöltre költhető egymillió forint helyett ötöt költhessenek a pártok, az Állami Számvevőszék szerepe erősödjön, a pártok kampányszámlát vezessenek, s a magán és céges adományokat is korlátok közé szorítsák. A monitorozás – amelyre már 2006-ban is sor került – célja, hogy felhívják a jelenlegi szabályozás betarthatatlanságára a figyelmet – kezdte a honlapot bemutató sajtótájékoztatót Alexa Noémi, TI Magyarország ügyvezető igazgatója.
A törvénymódosításra vonatkozó javaslat tehát egyelőre parkolópályán, de a kepmutatas.hu elindult, s hat párt költése követhető rajta – bár egyelőre a februári adatokat még nem dolgozták fel. A Fidesz, Jobbik, MSZP, MDF, LMP és SZDSZ a becslések szerint eddig 398 millió forintot költött összesen. Ebből a legtöbbet az MSZP 158 millióval, míg a másik nagy párt, a Fidesz 102 millión áll. Vannak olyan pártok, amelyek igyekeznek valamilyen formában láthatóvá tenni, hogy mennyit költenek, egyelőre az LMP és az MDF jelezett ilyet a honlapján, de természetesen ezeket az adatokat is ellenőrizzük – mondta Molnár Bálint az FH igazgatója.
"Lehet azt mondani, hogy a piac velejárója a korrupció, de annak mértéke nem mindegy, ahogy az sem, miként reagál rá egy jogállam "– ezt már EKI elnöke Majtényi László hangsúlyozta. Azt mondta: amikor 2006-ban közölték az akkori kampányfigyelés kapcsán összesített adataikat a vélt költésekről, akkor azokat a pártok nem vitatták, de ezzel párhuzamosan azt is állították, hogy betartották a törvényi előírásokat. A számok azonban ellentmondtak egymásnak. „A politika drága dolog. De egyelőre nem is látjuk pontosan mennyire. Ahhoz, hogy az állampolgárok dönteni tudjanak arról, hogy mennyit is akarnának arra áldozni, hogy a pártok működjenek, kommunikáljanak, s üzeneteiket eljuttassák a szavazókhoz – mindehhez tudni kellene, hogy mennyibe is kerül pontosan” – mondta Majtényi László.
Most a 2010-es kampányban a három szervezet munkatársai, önkéntesei figyelik a médiamegjelenéseket, a rendezvényeket, lakossági fórumokat, szórólapokat, ajándéktárgyakat. A kampányhoz kapcsolódó elemeket pedig független szakemberekkel a piacon érvényes árak szerint beárazzák, s így kalkulálják a költött összegeket. A háttérinfrastruktúra vagy éppen egy sms-kampány költéségét a kampányidőszak végén tudják hozzáadni az elköltött összegekhez, de vannak olyan elemek, amelyeknek az árát becsülni sem tudják: ilyen a kreatívok javadalmazása, a tanácsadók megbízási díja vagy az álönkénteseknek kifizetett díjak. Ugyanakkor igyekeznek bekalkulálni azokat a kiadásokat is, amik eddig nemigen szerepeltek a pártok elszámolásaiban, mint például a feliratos öngyújtók vagy éppen a széldzseik.
Majténiy László – aki a kampányt tisztátalannak nevezte – a kezdeményezés mögé beálló önkéntes egyetemistákra is utalva azt mondta: „lassan korrupcióellenes szabadságharc kezd kibontakozni”. A civil szervezetek munkáját ugyanis önkéntes egyetemisták is segítik, akik a vidéki rendezvényeken részt vesznek, begyűjtik a szórólapokat, s a helyi aktivitásokról információt gyűjtenek. Amikor azt kérdeztük Molnár Bálinttól, ez vajon azt jelenti-e, hogy számolni tudnak például a szavazatvásárlás érdekében osztogatott sonkákkal is, azt mondta: ha egy-egy önkéntes konkrét bizonyítékot tud szolgáltatni, akkor igen, de ellenőrizetlen információkkal nem akarnak kalkulálni.
Arra a kérdésre, hogy van-e hasonló kezdeményezés másutt, azt mondta: néhány nappal ezelőtt egy lisszaboni konferencián számolt be a kepmas.hu-ról, s „úgy tűnik úttörő kezdeményezésről van szó a nemzetközi színtéren is”.