2009. október. 26. 18:23 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. október. 26. 18:16 Itthon

Megállapodtak a Volán szakszervezetek a kormánnyal

Keret megállapodást írtak alá a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról a Volán szakszervezetek a kormány képviselőjével, a dokumentumban az érdekképviseletek legalább 2010 végéig vállalják a munkabéke fenntartását - közölte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) és a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fóruma.

A dokumentumot a kormány nevében tárgyaló MNV vezérigazgatója, Kamarás Miklós, valamint a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumához tartozó Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU), a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ), Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ), a Liga Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetsége (LKSZSZ) képviselői látták el kézjegyükkel.
   
Kamarás Miklós, a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy több hétig folytak a tárgyalások, és mindvégig sikerült szakmai mederben tartani a megbeszéléseket, a kölcsönösen követett szempontok pedig politikamentesek voltak. Mint hangsúlyozta, olyan keret megállapodást kötöttek, amely folyamatos együttműködésre ad lehetőséget. Ezért  egy együttműködési fórum keretében a folyamatos kontaktus fenntartását határozták el. Mindkét fél arról biztosította a másikat, hogy az együttműködésre a jövőben is számítani fognak - hangsúlyozta Kamarás Miklós.
   
Az aláírók egyetértettek abban, hogy a helyközi közösségi közlekedés átalakítása során szükségessé váló racionalizálási lépések elsődlegesen a munkavállalók foglalkoztatását, munkakörülményeit nem érintő intézkedésekkel valósulnak meg.  A kormány azt vállalta, hogy a kormány még az idén meghosszabbítja  a helyközi közszolgáltatási szerződéseket 2016. december 31-ig a magyar és európai uniós előírásoknak megfelelően.     
   
A szerződések meghosszabbításáról a megállapodás szerint december 3-ig kell határozni. A kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy a közszolgáltatási szerződésekből a módosítás során törli az alvállalkozó bevonásának legalább 5 százalékos mértékű kötelezettségét.
   
A szakszervezetek képviselői a megállapodásban szereplő kormányzati vállalások maradéktalan teljesítése esetén vállalták a munkabéke fenntartását legalább 2010. december 31-ig. "Ezzel elhárult a sztrájkveszély" - olvasható a közleményben.
   
Egyetértettek az aláírók abban is, hogy közös céljuk a közösségi közlekedés egész rendszerének hosszú távú, finanszírozható és fejlesztési potenciált is tartalmazó működésének megteremtése. Rögzítették, hogy ezen közös célok elérésében együttműködnek, és az átszervezés idejére létrehozott konzultációs bizottságban egyeztetik a lépéseket.
   
A keret-megállapodásban szerepel, hogy az átalakítás során megmarad a Volán társaságokban a többségi állami tulajdonhányad, és az esetlegesen felmerülő reorganizációs költségeket az erre a célra elkülönített források biztosítják. Az aláírt dokumentum szerint a felek törekednek arra, hogy - például korkedvezményes nyugdíjjal és támogatással - segítsék az átalakítás során elbocsátott munkavállalókat. Arról is megállapodtak, hogy a 2009. és 2010. évi kereset- és jövedelemnövelésről szóló kétéves bérmegállapodást érvényesnek tekintik, és a megállapodást annak lejáratáig hatályban tartják.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.