Gyerekmodell-ajánlattal kopasztják meg a hiszékeny szülőket
Gyermekeknek szóló rendezvényeken modellajánlattal környékezi meg a szülőket egy magát modellügynökségnek nevező cég, majd arra buzdítja őket, hogy minél előbb készítessenek borsos árú fotóalbumot a gyerekről. A módszerek egy korábban többször átnevezett cég stiklijeire emlékeztetnek.
„Milyen aranyos a kislánya” – megszólításként ennyi is elég, hogy egy szülőben bizalmat ébresszenek azok a fiatal lányok, akikkel bevásárlóközpontokban, meg különféle, gyerekeknek szóló rendezvényeken találkozhatnak a szülők. Bemutatkozásul elmondják, hogy egy modellügynökség képviseletében keresnek gyerekeket fotózáshoz, s ha az anyukának nincs ellenére, felírnák a telefonszámukat.
Ekkor kezdődik az a procedúra, amely látszólag egy kisgyerek fotómodell-karrierjének első pár lépése, kiválasztással, „vizsgával”, fotózással. Valójában azonban olyan jól ismert s irritáló módszerekkel dolgozó behálózásról van szó, amelyet porszívóügynökök meg üdülési jogok értékesítői ismertethettek meg velünk. Célja, hogy a jól kiválasztott pillanatban ésszerűtlenül magas összeget fizessünk egy termékért, szolgáltatásért, amelyről egyébként nagyon keveset tudunk, s amelyre valószínűleg szükségünk sincsen. A módszer talán nem illegális, de aki bedől neki, az minden bizonnyal rosszul jár.
„A Gyerekszigeten szólítottak meg fiatal lányok, azzal, hogy gyerekeket keresnek reklámfotózáshoz. Vonzónak tűnt, úgyhogy megadtam a telefonszámomat, s abban maradtunk, hogy ők jelentkeznek” – meséli lapunknak egy anyuka. A Gyerekszigetről – a rendezvényt szervező Sziget Kft. közlése szerint – korábban már elküldték az ügynökség hoszteszeit, vagyis a „kérdezőbiztosok”, "címlistagyűjtők" engedély nélkül dolgoztak ott. „Mivel a modellügynökségek előtt eleve sorban állnak a jelentkezők, mindig legyen gyanús, ha egy cég az utcán szólít le embereket" – világosít fel egy modellügynökséget vezető forrásunk, hozzátéve: "én legfeljebb egy páratlan szépséget látva megyek oda valakihez, de sosem pici gyerekek esetében”. Zavarosban halászó cégre utal az is, ha gyorsan akar olyasmit lebonyolítani, ami az ügyfél (jelen esetben a szülő) számára nagy költséggel jár.
Valami hasonló történt a gyerekrendezvényen leszólított anyukával is: miután telefonon jelentkezett a cég, meghívták egy tájékoztatóra, amelyen a számtalan megjelenttel csak azt közölték, hogy katalógusfotózáshoz keresnek gyerekeket. Ehhez regisztrálnák előbb őket rendszerükbe, majd fotóportfoliót, s fotónévjegyet (úgynevezett set kártyát) készítenének a gyerekekről, persze csak azokról, akik a kívánalmaknak megfelelnek. Az ügynökség egyik munkatársa – az egyébként megnyerő helyszínen, egy Andrássy úti irodában – ezek után kikérdezte a gyerekeket, énekeltette őket, egyszóval vizsgáztatta őket. A fiatal szülők talán az egykori iskolai vizsgák drukkját élték át, amikor pár nappal később rájuk telefonált valaki a cégtől, hogy gyermekük szerencsésen a következő fordulóba ju
A név mire kötelez? |
A cikkünkben tárgyalt módszerek nem teljesen ismeretlenek, több vállalkozás már évek óta próbálkozik velük. Szellemiségükről sokat elárul, hogy valamely nagy nemzetközi modellügynökség-hálózathoz hasonló nevet vesznek föl, majd amikor forróvá válik a talaj a lábuk alatt, nevet változtatnak. Az egyik, mostanában hírbe hozott cégnek éppen az az offshore hátterű vállalkozás a tulajdonosa, mint a másfél millió forintos tandíjával a lapokba került médiaiskoláé. |
A hvg.hu-nak nyilatkozó anyuka szerint a behívott szülők alig tettek fel kérdéseket: érezhetően nem voltak még hasonló helyzetben, s elfogadták azt, amit mondtak nekik. És izgalomba jöttek, amikor a "casting manager" (neve ismeretlen) négyszemközt, tekintélyesen közölte, hogy kétéves szerződést tudna ajánlani a gyerekeknek.
Az ehhez szükséges fotóportfolió elkészítése azonban 180 ezer forintba kerül, s ha nem gond, akár neki is kezdhetnének elkészítésének azonnal, mert éppen "véletlenül" a helyszínen van a műtermi fotós – tért a lényegre a "casting manager". A 3-4-5 éves gyerekek szélsebesen felívelő modellkarrierjét látva a naivabbak máris azon kezdenek el gondolkodni, honnan teremtsék elő a mondott összeget, pedig aki ezt az ajánlatot elfogadja, az onnantól kezdve csúnyán át van verve.
Az említett ügynökség tételesen felsorolja ugyan, hogy a 180 ezer forint milyen részösszegekből áll, s szabályos szerződést rak a szülők elé, amellyel bizonyára meg is győzi őket. Igen ám, de még egy profi fotós által készített portfolió elkészítése is rendszerint csak töredéke a fenti összegnek. Ráadásul óvodás korú gyerekeknél erre semmi szükség, s nem is szokás készíteni; magára valamit adó cég nem ebből próbál meggazdagodni – erősítik meg forrásaink.
Aki egy Tesco-katalógusban fotóztatná gyermekét plüssmacival, vagy okvetlenül csokireklámokban indítaná el csemetéje előadói karrierjét, annak elég, ha potom összegért regisztráltatja őt egy casting-ügynökség adatbázisába. „A kisgyerekeknek semmi szükségük portfolióra, s aki óvodásokat hajt fel, az nem modellügynökség. A valódi modellügynökség ugyanis elsősorban pár tucat fős, kiemelt ügyfélkörét menedzseli úgy, hogy közben rendszeres kapcsolatot tart velük. A hírbe hozott cégeknél ilyesmiről szó sincs” – magyarázza egyik, casting-ügynökséget vezető forrásunk, aki egyébként óvodáskorú gyerekek regisztrálásáért egy fillért nem kér a szülőktől. Ráadásul a címlistagyűjtés helyett ő saját névjegyét osztogatja, így akkor jelentkezik a modelljelölt, amikor ő úgy gondolja.
Ezek a vállalkozások módszereikről ismerhetők fel, aktuális cégnevük másodlagos, s egyébként is gyakran változtatják (lásd keretes anyagunkat). Ismérveik közé sorolhatjuk még a részletfizetéses behúzást is. Ilyenkor felajánlják – az egyébként irreálisan magas összeg miatt – megszeppent szülőnek, hogy először csak pár tízezret fizessen, a többi ráér később.
Az efféle eszközökkel dolgozó társaságok sokkal inkább emlékeztetnek obskurus, telefonmarketingesek és ügynökök bevetésével dolgozó cégre vagy piramisjátékra, mint valódi tevékenységet végző tisztes vállalkozásra. Forrásaink szerint előfordul, hogy a modellnek behívott fiatalokat veszik rá arra, dolgozzanak le valamennyit a horribilis fotózási díjból: minden begyűjtött telefonszámért száz forintot kapnak, s belőlük lesznek a szülőket leszólítgató kamaszlányok. Más alkalmakkor a telefonmarketingesek által a castingra csalogatott fiatalokat (itt ugyebár már nem óvodásokról van szó) trükkösen úgy szelektálták (a társaság felét „kiszórták”, majd felhívták, hogy mégis továbbjutott), hogy senkinek ne tűnjön föl: valójában mindenkit megkörnyékeznek a méregdrága ajánlattal.
A kisgyermekes szülőknek különösen jólesik, ha gyereküket dicsérik, s ezért sokkal hiszékenyebbek is. Amíg pedig azok, addig ezek az „ügynökségek” meg fognak tollasodni – figyelmeztet a lapunknak nyilatkozó castingügynökség-vezető. Arról nem is beszélve, hogy a modellkarrierrel beoltott gyerek számára személyiségromboló hatású a hitegetés is, meg az is, ha fuccsba megy a szereplési lehetőség.