Eltérően ítéli meg a sztrájkot a MÁV és a szakszervezet
Eltérően ítéli meg a MÁV és a szakszervezet a vasutassztrájk támogatottságát és forgalmi hatásait, a vasúttársaság szerint alacsony a munkabeszüntetés támogatottsága és a vonatok 88 százaléka közlekedik, míg a VDSZSZ szerint Kelet-Magyarországon megbénult a vasúti forgalom.
Gaskó István, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke vasárnap délelőtt jelentette be, hogy a Kelet-Magyarországra korlátozott munkabeszüntetést vasárnap 18 órától az egész országra kiterjesztik.
A MÁV szerint alacsony, 3,7-18 százalék közötti a VDSZSZ sztrájkjának támogatottsága, így a vonatok 88 százaléka közlekedett a munkabeszüntetés első hét órájában. Ezzel szemben Gaskó István éppen a magas támogatottsággal indokolta a sztrájk kiterjesztését, illetve azzal, hogy többen kívánnak csatlakozni a munkabeszüntetéshez. A szakszervezet reméli, hogy a hétfői tárgyalás idejére akkora nyomást gyakorolhat, amely kimozdítja a MÁV-ot eddigi "merev álláspontjából", és érdemi tárgyalásra kerül sor.
A munkaadó szerint a kialakult bizonytalan helyzetért, a sztrájk miatti kiszámíthatatlan menetrendért a szakszervezetet terheli a felelősség. Hozzáteszik: a sztrájk azért is okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget az utasoknak, mert ezüstvasárnap általában 50 százalékkal növekszik a vasúton utazók száma, egy átlagos hétvégéhez képest.
A budapesti elővárosi közlekedés zavartalanul működik. A Budapestről Miskolcra induló vonatok Füzesabony térségéig közlekednek, ahonnan a vasúttársaság buszokkal próbálja továbbszállítani utasait.
A sztrájk szinte egyáltalán nem érinti a budapesti elővárosi közlekedést, a főváros közeli megállóhelyeken "apró megingásokkal" ugyan, de "zökkenőmentes" a forgalom. A VDSZSZ akciója a nemzetközi vonatforgalomban is érezhető, a Kassáról Budapestre tartó szerelvényt például vissza kellett fordítani a magyar határról Hidasnémetiből.
Barna István, a VDSZSZ területi vezetője szerint a vasutassztrájk miatt szinte áll a vonatforgalom Kelet-Magyarországon. A Debreceni állomásról, ahonnan, illetve ahová mintegy 55 szerelvénynek kellett volna indulnia, valamint érkeznie vasárnap délig, mindössze 6-7 vonat közlekedett.
Klupta István, a VDSZSZ nyíregyházi ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy Szabolcsban a jegy- és kocsivizsgálók szinte száz százalékosan csatlakoztak a sztrájkhoz, s csaknem megbénították a megyében a vonatforgalmat. Közölte, egy-egy Bz motorkocsi tud csak elindul a nyírségi nagyváros állomásáról, ahol vasárnap délben a pályaudvar utastájékoztatóján egyetlen vonat várható indulását sem tudták előre kiírni, teljesen üres volt a képernyő.
Bizonytalan a helyzet Szegeden is, ahol a MÁV szerint a reggeli műszakváltás után az állomás már indít és fogad vonatot. A szakszervezet szerint azonban ez nem teljesen fedi a valóságot, mivel két vonatot fogadott ugyan a szegedi Nagyállomás, de indítani továbbra sem indítanak.
A Tisza Volántól kért autóbusszal reggel óta viszik az utasokat a Szeged-Kiskundorozsmai állomásra, de a sztrájkolók ott is tartják magukat, és összesen két vonat indult el az állomásról fél órával ezelőtt - tette hozzá a helyi VDSZSZ vezető. Rásegítő járatokat indít vasárnap délután a Borsod Volán Zrt. is a vasutassztrájk miatt.
A szakszervezet szerint a sztrájktörők nem riadnak vissza a vonatveszélyeztetéstől sem, kis híján kocsivizsgálat és fékpróba nélkül indult el egy vonat Borsod megyei Ózdról - mondta Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője.
A miskolci pályaudvaron délelőtt minimális volt az utazók száma, igazán türelmetlen emberek nem voltak. A munkabeszüntetés a nemzetközi szerelvényeket is érint.