Megkezdődött a vasutassztrájk: kiszámíthatatlan a vonatközlekedés
Megkezdődött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által meghirdetett határozatlan idejű vasutassztrájk vasárnap nulla órakor. A Keleti pályaudvaron szinte teljesen zavartalan a forgalom, máshol akadozik, vagy teljesen megbénult.
Szinte teljesen zavartalan a forgalom a Keleti pályaudvaron vasárnap reggel, azt követően, hogy megkezdődött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) munkabeszüntetése, amely a kelet-magyarországi térséget érinti.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke. Bejelentették © MTI - Soós Lajos |
A Keleti pályaudvar információs központja közlése szerint a hajnali és a kora reggeli órákban a Keleti pályaudvarról minden vonat elindult a sztrájk által érintett Kelet-Magyarország irányába. Azt azonban nem tudják garantálni, hogy a szerelvények meg is érkeznek a végállomásaikra.
Az utasok többsége nem a sztrájkról, hanem a vasárnaptól életbe lépő új menetrendről érdeklődött. Sokuk azt sem tudta, hogy vasutassztrájk van Kelet-Magyarországon, és aki tisztában volt vele, az is kijött inkább a pályaudvarra, mert - mint mondták - a korábbi sztrájkok idején is el tudtak jutni a célállomásaikra. "Sztrájk" felirat, illetve a munkabeszüntetésre utaló jel nem látható a Keleti pályaudvaron. A munkabeszüntetés miatt nagyobb várakozó csoportok nem voltak a Keletiben, csak néhány tájékozódó a kijelzőtáblánál. A jegypénztárak és a pályaudvar árusai is nyitva tartanak.
Szeged áll a vasúti forgalom
A szegedi Nagyállomás nem indít és nem fogad vonatot; a sztrájk támogatottsága a jelenleg műszakban levőknél száz százalék és várhatóan egész nap az is marad - közölte Veréb Olga, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) helyi vezetője. Hozzátette: történnek kísérletek, hogy Szeged-Kiskundorozsmáról induljanak a járatok, buszok viszik át az utasokat, de azt nem tudni, hogy a vonatok elindulnak-e majd és mekkora késéssel. Néhány utas egyébként már reggel érdeklődött az állomáson, és nyugodtan vették tudomásul, hogy ismét busszal szállítják át őket a vonat következő állomására.
Mező István, a Tisza Volán közszolgálati divíziójának igazgatója elmondta: vasárnap reggel tíz mentesítő autóbuszt állítottak ügyeletbe, így szükség esetén bármikor indulni tudnak. A megszokotthoz képest több utasra délelőtt a Szeged-Budapest, az Újszeged-Mezőhegyes, illetve a Szeged-Békéscsaba vonalon számítanak. Az autóbuszokon a vasúti bérleteket és igazolványokat a sofőrök elfogadják.
Normálisnak tűnt a vasúti közlekedés vasárnap reggel a szolnoki vasútállomáson, az információs tábla négy vonat indulásáról tájékoztatott, az információs pult és több pénztár is nyitva volt.
© Stiller Ákos |
Annak ellenére, hogy a MÁV-START honlapján az olvasható, hogy színes, MÁV-START Információ feliratú mellényt viselő dolgozók tájékoztatják majd az utasokat az utasterekben az aktuális vasúti közlekedési helyzetről, ilyen dolgozót nem lehetett látni Szolnokon. Az információs ablaknál viszont tájékoztatást lehetett kapni.
A csarnokban megjelent egy vasúti dolgozó is, aki megpróbálta az utasokat nyugtatni. A vasúti közlekedés bizonytalanságára utalva hozzátette: könnyen lehet, hogy a Szolnokról induló személyvonat Újszászról már nem megy tovább.
Sok vasúti dolgozó érkezett reggel fél hétre szolgálatátvételre a vasútigazgatás központi épületének földszintjére, az ügyeletes tiszt azonban minden nyilatkozattól elzárkózott. A sztrájkot szervező szakszervezet részéről sem lehetett találni olyan személyt, aki nyilatkozott volna.
A hangosbemondó arról adott tájékoztatást arról, hogy a gyorsvonatok az új menetrend szerint közlekednek, a személyszállító vonatok esetében viszont járat-elmaradásokra, és - rövidülésekre lehet számítani.
Miskolcon kiszámíthatatlan a közlekedés
Vasárnap kora reggel mindössze 2-3 ember téblábolt a miskolci pályaudvar várótermében, illetve peronján, ők bejáró dolgozóként éppen haza igyekeztek. Nem voltak türelmetlenek, már korábban értesültek a sztrájkról.
Cseh Béla Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezető ügyvivője elmondta: a műszaki kocsiszolgálat munkavállalói száz százalékban csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, az utazószolgálat és az üzemvitelben lévő szolgálattevők - a forgalmi dolgozók - jelentős része szintén nem vette fel a munkát, ezért a vonatközlekedés kiszámíthatatlan. Mindössze egy-két BZ motorvonat hagyta el a Tiszai pályaudvart - az egyik például Ózdra ment -, de ezen járatok indulása is megbízhatatlan - tette hozzá.
A területi ügyvivő úgy fogalmazott: a kellemetlenségért előre is elnézést kérnek, de véleménye szerint a kialakult helyzet egyedül a kormányzat hibája. Szerinte a MÁV-START vezetésével már régen megállapodtak volna, ha nem lenne politikai bosszú a vasutasok iránt az egészségbiztosítási privatizáció elleni fellépés miatt.
A vonatok tíz százaléka indult el a debreceni vasútállomásról vasárnap kora reggel, több tucat ember várakozott az állomáson, sokan nem tudtak a sztrájkról, és a helyszínen sem kaptak információt az utazási lehetőségekről - tapasztalta az MTI tudósítója a helyszínen.
A folyosók mellett, a büfékben és a várótermekben is sokan várakoztak, az utastájékoztató tábla mindössze egy vonat, a Budapestre tartó Intercity indulását jelezte. Sokan zúgolódtak és kétségbeesetten telefonáltak, a sztrájk többeket váratlanul ért.
Barna István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezetője és ügyvivője az MTI megkeresésére elmondta: a körülbelül 50-55 járatból 5-6 indult el a reggeli órákban, mintegy 10 százalék volt a sztrájktörők aránya. Elmondása szerint az Intercity vonat indulása félrevezetés, hiszen az csupán egy Intercity-kocsikból álló személyvonat.
A sztrájk hatásáról szólva közölte: a kocsivizsgálók 100 százaléka beállt a sztrájkolók közé, így csak korlátozott utaskapacitású motorvonatok közlekednek Nyíregyháza, Püspökladány és Mátészalka viszonylatában azok közül, amelyek egyáltalán elindulnak. A térségben a kalauzok 98 százaléka, a mozdonyjavítók mintegy 90 százaléka nem vette fel a munkát, így az Intercity, a távolsági és a nemzetközi vonatok egyáltalán nem közlekednek - mondta.
Barna István a júniusi munkabeszüntetésnél sikeresebbnek minősítette a mostani sztrájkot. Szavai szerint a dolgozók becsapva érzik magukat, az elmaradt bérfejlesztések és a MÁV Cargo eladásának körülményei miatt - utalt a privatizációs bevételekből juttatandó egyszeri kifizetéseket érintő VDSZSZ követelésekre.
Barna István hozzátette: a sztrájkolók aránya várhatóan állandó lesz, a sztrájk akár több napig is tarthat, követeléseik nem teljesülése esetén pedig januárban újra beszüntethetik a munkát.