2008. december. 04. 11:15 MTI Utolsó frissítés: 2008. december. 04. 11:09 Itthon

A főváros nem adná el a MÁV-nak a HÉV-et

Nem támogatja a főváros vezetése azt, hogy a HÉV-et átadják a MÁV-Startnak, azt azonban elképzelhetőnek tartja, hogy a BKV egy gazdasági társaságba szervezze HÉV-et, s a cégben résztulajdonossá válhatna az állam - tudta meg az MTI a várost vezető politikusoktól szerdán. Ellenzi a HÉV átadását az ellenzék és a civil közlekedési egyesület is.

Az elővárosi közlekedést mindenképpen a MÁV, a BKV és a Volán összehangolásával kell megoldani, s a HÉV-nek a MÁV Start részére történő átadása helyett inkább azt szorgalmazzák, hogy a BKV hozzon létre egy társaságot a helyi érdekű vasút üzemeltetésére, s ebben a cégben tulajdonosként szerepet vállalhatna az állam is - mondta szerdán Lakos Imre, a fővárosi önkormányzat közlekedési tanácsnoka.

Lakos - más vezető fővárosi politikusokhoz hasonlóan, akik viszont névvel nem nyilatkoztak - úgy látja, hogy a HÉV kivonása a BKV eszközvagyonából, komoly problémát jelentene a 4-es metró EU-támogatásánál is, csakúgy, mint a BKV banki helyzete kapcsán. A 4-es metró EU-támogatási szerződése, ami mintegy 300 milliárd forintot érint, a BKV jelenlegi eszköz- és vagyonhátterére épül, illetve a bankok is a cég teljes vagyonának függvényében adnak hitelt. A HÉV átadását fedezetkivonásként értékelnék a bankok és a 4-es metró EU-támogatói. Más kérdés az, ha régió hiányában az állam beszáll a BKV finanszírozásába akár egy BKV-tulajdonú elővárosi közlekedési társaság finanszírozásán keresztül.

A HÉV átadása az államnak nem támogatható - jegyezték meg a nevüket nem vállalló politikusok. Az évi hatmilliárd forint körüli veszteséggel üzemelő HÉV-vonalak közül egyébként a szentendreinek van a legkisebb, néhány száz millió forintos negatívuma. Egyetértenek a várost vezető politikusok Tarlós István Fidesz-frakcióvezető azon véleményével is, miszerint nem lenne jó az, ha a BKV-nál rosszabbul működő MÁV venné át a HÉV-et

Tarlós István megerősítette, hogy a 4-es metró projektet azért vonták be a BKV-ba, mert részben a cég vagyonára adják a hiteleket. A HÉV átadását a MÁV-nak egy igen kockázatos és kapkodó, gyakorlatilag 2010-ig szóló megoldásnak nevezte. Megjegyezte, hogy a BKV-nál rosszabban működő cég aligha képes 4-5 perces követéssel HÉV-közlekedést fenntartani.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint mérhetetlenül előkészítetlen és átgondolatlan az, amit a HÉV-vel és az agglomerációs buszokkal terveznek. A VEKE-szóvivővel készült interjúnk itt olvasható. 

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.