2008. szeptember. 26. 13:21 MTI Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 26. 14:39 Itthon

4-es metró: hétfőtől leáll a munka

Felvette péntek reggel a munkát a Bamco konzorcium, amely azonban bejelentette, hogy hétfőtől leáll valamennyi helyszínén a munkálatokkal - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság.

A nap folyamán tartott tárgyalásokon sem sikerült a döntőbizottságot is megjárt ügyet békés úton rendezni, "ezért a DBR fontolgatja, hogy választott bírósághoz fordul"; véleménye szerint "akár szerződésszegésnek is minősülhet", hogy a Bamco nem jogi úton kívánja rendezni a vitát, hanem "önkényesen le akarja állítani a szerződésben vállalt munkáit" - írta közleményében a társaság.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság egyúttal hangoztatta, még mindig van lehetőség a vita békés rendezésére. A DBR ahogy eddig, a jövőben is kifizet minden jogos, a kivitelezőnek fel nem róható többletmunkát, de a jogosulatlan követeléseket még ultimátumok hatására sem fogja teljesíteni - ismételte meg előző napi közlését a metró projekt igazgatóság. Mint írták, további három többletmunka-követelés jogosságát ismerte el a társaság, ám ezek összege továbbra is vitatott. Ajánlatukat megtették, de a konzorciumtól a pénteki határidőig nem érkezett válasz - tették hozzá.

Csütörtökön jelentette be a DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője, Pető Szabolcs, hogy nem fizeti ki a jogosulatlan követeléseket, még fenyegetőzések hatására sem. A Bamco többletként összesen 150 millió eurót követel az építtetőtől, miközben az egész beruházás 170 millió euró.

A Világgazdaság csütörtökön számolt be arról, hogy a 4-es metró egyik meghatározó kivitelezője, a Bamco a nap folyamán dönt arról, másnap időlegesen leáll-e a munkálatokkal.

Ez a cég fúrja az alagutakat és építi az Etele, valamint a Szent Gellért téri állomást. A konzorcium csütörtökig adott határidőt a DBR Metró Projekt Igazgatóságnak arra, hogy fizesse ki a többmilliárdos tartozását.

A cégnek tőle független okokból a szerződésben vállaltakon felüli munkákat is el kellett végeznie, így jelentős többletköltsége keletkezett, amelyet a vitás kérdések megoldására létrehozott független döntőbizottság is megítélt. A tartozást - írta a naplap - a DBR vitatja, ezért nem utalta át mindeddig a cégnek a megítélt összegeket.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője, Pető Szabolcs az MTI-nek elmondta: a Bamco levélben kereste meg az igazgatóságot, miszerint átmenetileg felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amíg a beruházóhoz benyújtott többletköltség-követelései nem teljesülnek.

A Bamco eddig mintegy 150 többletköltség-követelést nyújtott be, míg az összes többi, csaknem 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét. A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, melyekből mintegy 25 bizonyult jogos igénynek, összesen 6,4 millió euró értékben, ennek a kifizetése folyamatban van, a többi vagy feldolgozás alatt áll, vagy teljesen irreális igényt fogalmaz meg - közölte a szóvivő.

Pető Szabolcs hangsúlyozta: cége csak olyan követelésekkel foglalkozhat, amelyek mögött valós teljesítés van, illetve jogszerű és megfelelő dokumentáció van mögötte.

Klados Gusztáv, a DBR operatív projektmenedzsere csütörtökön elmondta: amennyiben a Bamco nem folytatja a Szent Gellért téri állomás építését, az kihathat az egész metróberuházásra, viszont a két fúrópajzs leállítása nem okoz ilyen problémát, vagyis a határidőket nem módosítja egyelőre.

A Főpolgármesteri Hivatal pénteki közleményében tudatta: a metróépítésben résztvevő egyetlen kivitelező cég sem formálhat jogosulatlanul igényt a szerződésen túli többletkiadásokra. A város vezetői elengedhetetlenül fontosnak tartják, hogy az adófizetők pénzéből épülő metró a lehető leggazdaságosabban és legbiztonságosabban épüljön meg - tették hozzá.

Hirdetés