2008. augusztus. 27. 11:59 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 27. 21:31 Itthon

Életveszélyes ajándékokat adnak a nyugdíjasoknak

A termékbemutatóval és vásárlási lehetőséggel egybekötött, időseket megkörnyékező utazásokon gyakran az értékesítő elfelejt nyugtát adni, s életveszélyes ajándékokat ad a vásárlóknak - áll a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jelentésében.

Bevett módszerré vált, hogy egyes kereskedők postaládába bedobott szórólapon csábítanak olyan kedvezményes utazásra, amelyen cserébe a jelentkezőknek egy több órás árubemutatón kell részt venniük, s amelyről a szórólap nem, vagy nem megfelelően tájékoztat - áll a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jelentésében. A hatóság - ellenőrzései nyomán - óvatosságra int. 

Az alacsony áron kínált kirándulás, s a vele egybekötött programok címzettjei elsősorban az idős emberek. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzésének kifejezett célja az volt, hogy kiszűrje azon vállalkozásokat, amelyek nem a jogszabályoknak megfelelő általános szerződési feltételeket alkalmaznak, illetve olyan a fogyasztókat megtévesztő, jogszabályba ütköző kereskedelmi gyakorlatot követnek, s olyan árut értékesítenek, amely a minőségi, biztonsági követelményeknek nem felel meg.

A panaszbejelentésekre alapozott ellenőrzések nyomán a hatóság úgy látja,  a résztvevő nyugdíjasok kiszolgáltatott helyzetével végeredményben kevéssé élnek vissza a szervezők, sőt az idősek többsége már visszajár a kirándulásokra, így a forgatókönyvvel is tisztában van. A vizsgálat kimondottan pozitív tapasztalata, hogy a bemutatót végzők sosem voltak agresszívak, s a vásárlók mindig önkéntesen döntöttek a vétel mellett. Az NFH azt is gyanítja, hogy munkatársai kitűnhettek a nyugdíjasok közül.

Másfelől azonban az árubemutatókon a termékek ismertetésénél nem hangzik el a fogyasztók jogainak érvényesítéséhez szükséges információ, sőt magára a jogra is csak elenyésző alkalommal utalnak. A vásárlástól való elállás jogára vonatkozó pontos tájékoztatás szükséges lenne nemcsak a szerződés megkötésekor, hanem az áru kézhezvételével is, hiszen éppen a nagyobb értékű áruk esetében a bemutató helyszínén csak a termék megrendelésére nyílik lehetőség. 

Az ellenőrzés során észlelték az általános szerződési feltételek (ÁSZF) azon kitételét, miszerint a fogyasztó annak aláírásával elfogadja, hogy a szerződésben megadott adatait az eladó felhasználhatja a jövőben marketing tevékenysége során. E kikötésre vonatkozóan szükséges az adatvédelmi biztos álláspontjának ismerete.

Az ellenőrzés során összesen 22 kereskedő, 33 termékbemutatójának és 26 utazással egybekötött termékbemutatóját vizsgálta az NFH, amelyből 51 (86%) esetben tártak fel hiányosságot a felügyelők. Számlát, nyugtát az esetek 46 százalékában mulasztottak el adni. Mivel üzleten kívül kötött  szerződésekről van szó, a vásárlót 8 munkanapon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Az erről szóló tájékoztatással kapcsolatos hiányosságot a felügyelők összesen 28 esetben (47 %) állapítottak meg.

Jellemző, hogy a termékbemutató végeztével minden résztvevőnek, a terméket megvásárlóknak pedig külön is ajándékot ígérnek és adnak át. Ezek elsősorban olcsó használati tárgyak, például edények, illetve alapvető élelmiszerek, például liszt, cukor, rizs. Az ajándékok általában nem jó minőségű termékek, holott a jogszabályi követelményeknek meg kellene felelniük. A mintavétel alapján az eddig elvégzett vizsgálatok 4 esetben a termék olyan hiányosságát állapították meg, amely miatt az nem forgalmazható (például: tűzveszélyes hajszárító).

Az ellenőrzés során az NFH 43 esetben — 12 890 000 forint összegben — fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki. 

Hirdetés