Csúszik a 2-es és a 4-es metró új járműveinek szállítása
Demszky Gábor kérésére, további egyeztetések után, két hét múlva foglalkozik ismét a Főpolgármesteri Kabinet a 2-es és a 4-es metróvonalra vásárolt járművek szállításával, a várható fél év körüli csúszással, illetve az ezzel összefüggő kötbérezési problémákkal - közölte a Városháza kommunikációs igazgatója. A BKV és az Alstom között már folynak a tárgyalások.
Nyáry Krisztián elmondta, hogy a kabinet kedden áttekintette az ez ügyben készült vezetői összefoglalót. E szerint a 2-es metrónál más megoldás lehet a jó, mint a 4-esnél. Így elképzelhető, hogy az egyik esetében módosítják a szállítási szerződést, a másiknál pedig nem - tette hozzá.
Az igazgató tájékoztatása szerint a kabinet ülésén elhangzott: az egyértelműnek tűnik, hogy az Alstom cég késik a szerelvények szállításával. Tény az is, hogy jelentős megrendeléseket kapott a cég szerte a világból, s ezek jóval nagyobb volumenűek Budapest megrendelésénél. Így például 500 körüli metrószerelvényt kell szállítaniuk Kínába az olimpia kezdetéig. Logikailag elképzelhető, hogy emiatt hátrább sorolták a budapesti megrendelést - fűzte hozzá.
A kabinet elé került beszámoló rögzíti, hogy a 2006 májusában kötött szerződés szerint az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet ez év májusától kezdték volna leszállítani egy éven át. A 4-es metró járművei ez novemberétől jövő év szeptemberéig érkeztek volna. Az Altsom még tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. Az Alstom vitatva a kötbér jogosságát egyidejűleg kezdeményezte projektjének csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért közel 15 millió eurós többletköltségigényt jelentett be.
A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemens-szel a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró. A BKV szerint a tárgyalások olyan stádiumba érkeztek, hogy döntést kellene hozni a szerződések módosításáról, s ezt javasolták a városvezetésnek is. A BKV által benyújtott döntési alternatívák részletesen taglalják azokat az előnyöket és hátrányokat, amelyek abból következnének, ha nem módosítanák, illetve ha módosítanák a szerződéseket. A kabinet előterjesztése kitér arra is, hogy a metrószerelvények árának a felét két részletben, a másodikat idén már kifizették a gyártó konzorciumnak.
A BKV kedden azt közölte, hogy már elkezdődtek a tárgyalások közte és az Alstom, a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek szállítója között. Mint írják, az Alstomnak 2007. február 28-ig kellett volna az előzetes típusengedélyt beszereznie, de ezt csak fél év csúszással tette meg, így a cég késében van. A Siemens létesítési engedélyének 2007 szeptembere óta a megrendelő rendelkezésére kellene állnia, de ez a mai napig nincs a birtokában - tették hozzá. A BKV ragaszkodik a kötbérhez, de hajlandó tárgyalásokat folytatni - áll a közleményben.
Az Index internetes portál kedden azt írta: a 2-es és a 4-es metróvonalra rendelt szerelvények érkezése 4-7 hónapot késik, abban azonban nincs egyetértés, hogy kinek a hibájából: az Alstom és a Siemens a BKV-tól, a közlekedési társaság pedig az Alstomtól követel több százmilliós vagy éppen több milliárdos kötbért.