Reformlépések az egészségügyben: hogy jár a beteg?
Az egészségügyi reform első regulái után a betegek még nem értik, miért lesz majd jobb nekik. A helyzetet csak bonyolítja, hogy az orvosok és ápolónők saját érdeksérelmeiket gyakran a betegek megkárosításaként igyekeznek feltüntetni.
"Ha a drágább gyógyszert kéri orvosunktól, kifizetjük Ön helyett a vizitdíjat, és még sorsoláson is részt vehet. Fődíj: kéthetes beutaló a Kútvölgyi úti kórház bármely, Ön által választott osztályára!" A pesti humor eme legújabb, immár interneten terjedő gyöngyszeme is jelzi, az egészségügyben is végét járja az államszocializmus, a minden ingyen jár korszaka. A hónapokon át a támadások kereszttüzében állt vizitdíj két héttel ezelőtti bevezetése mégsem okozott drámai fennakadást a betegellátásban, jóllehet a szervezettségtől függően jelentős különbségek voltak az intézmények között. Elsősorban nem a 300 forint beszedése, hanem az új szabályokat firtató kérdések és az arra adott magyarázatok bizonyultak időigényesnek. Kell-e fizetnie a betegnek, ha leletért jön vissza, vagy ha infúziókúrát kap? Hogyan igazolható, hogy valaki hajléktalan? Mi van, ha a beteg nem fizet? Hogyan lehet visszatéríteni a befizetett vizitdíjat, ha a beteg nem kerül sorra? Ha a kórházból reggel hazaengedik a beteget, a távozás napjára is kell-e fizetnie napidíjat? A terhesgondozás térítésmentes, de kell-e fizetni azért a nőgyógyászati vizsgálatért, amelyen először állapítják meg a terhességet? Ilyen és ehhez hasonló kérdések tucatjai gyűltek össze azokban a kórházi és rendelőintézeti beszámolókban, amelyeket az egészségügyi minisztérium most napi rendszerességgel kér, hogy a szükséges tájékoztatást megadja, illetve néhány hét múltával, ahol elengedhetetlen, szabályt módosítson.
Kórházi váróterem © Dudás Szabolcs |
Csak a vizitdíj a biztos © hvg.hu |
A súlyponti helyek elosztása után, január első hetében kezdődött a derékhad - mintegy nyolcvan kórház - számára a csata a túlélésért. Az ágyak elosztása a miniszteri ajánlást alapul véve a regionális egészségügyi tanácsok (ret) feladata-lehetősége lett volna, ám többségük érdemi megfontolás nélkül már január közepén visszadobta a tárca vezetőjének a labdát. Az önkormányzati választásokon többségbe került ellenzék uralta ret-ek helyett így a szakma és a kormánypárti lobbisták igyekeztek javaslatot tenni, alkalmasint pedig nyomást gyakorolni a tárcára, amely eredetileg a kívánatos megtakarításhoz és ésszerűsítéshez képest meglehetősen visszafogottan, mindössze öt intézmény bezárására és 12 kórház lényegében krónikussá alakítására tett javaslatot. Bár minden, az egészségügy-menedzselésben jártas szakember elméleti tételként vallja, hogy a kapacitások fűnyíróelven való, minden intézményben némileg csökkentése sem a költségmegtakarítást, sem pedig a felesleges szakmai párhuzamosságok felszámolását nem szolgálja, a konkrét döntések mégis másként néznek ki. Mindenki az utolsó leheletéig ragaszkodik a saját kórházához, s ehhez keres lobbierőt. Jellemzően a munkahelyüket féltő egészségügyi dolgozók képezik a kórház "megszüntetése" ellen tüntetők derékhadát, ám néhány intézménynek sikerült országos szimbólummá fényesítenie lokális problémáját.
Az csak a jövő héten derül ki, hogy végül mely kórházak és mekkora kapacitással kerülnek a legalábbis időleges túlélést biztosító "sikerlistára". A szakmában terjedő értesülések szerint több kisváros - Mór, Pásztó, Kisbér, Siklós, Bonyhád, Komló, Hévíz - elérte, hogy kórháza az eredetileg tervezettel ellentétben a krónikus ágyak mellé néhány aktívat is kapjon. Mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény a minden miniszteri listán bezárásra jelölt Schöpf-Merei kórházé, amely a fővárosi közgyűlés kormánypárti többségét, a Magyar Kommunista Munkáspárt elnökét, a VIII. és IX. kerület fideszes képviselőit állította ügye mellé. Jóllehet a szülészet-nőgyógyászati szakma szakfőorvosi tanulmánya szerint korszerűtlen, megfelelő intenzív ellátási hátteret nélkülöző intézményre a karnyújtásnyira lévő klinikák és nagy kórházak mellett nincs szükség, ezzel szemben a politikusok a nemzet kihalását vizionálták a Schöpf-Merei felszámolása miatt, sőt egyikük kijelentette, hogy "nincs szakmai, sem anyagi indoka" a megszüntetésének.
© hvg.hu |
Bár mindössze egy hónap lesz rá, hogy az új kórházstruktúra alapján megkössék a finanszírozási szerződéseket, senki nem tudja, mi fog változni. Az egészségügyi miniszter többször célozgatott ugyan arra, hogy a kevesebb ágyhoz magasabb, emelt összegű finanszírozás fog tartozni, de gazdasági számításokhoz alkalmas fogódzót mindeddig senki nem adott. A kapacitástorzsalkodásban részt nem vevők inkább arra szeretnének már koncentrálni, hogyan fogják tudni járóbetegként ellátni az eddig (feleslegesen) kórházba fektetett pácienseket. Az egyelőre többismeretlenes számtani feladvány csak akkor lesz megoldható, ha döntés születik az eddig megszabott finanszírozási és teljesítménykorlátok megemeléséről is. Bizonyosan számos intézményben ki lehetett volna fogni az ellenkezés vitorlájából a szelet, ha a dolgozók azt látják, megfelelő szinten foglalkoznak további sorsukkal. Úgy tudni, a humánerőforrás-gondokat megoldani hivatott minisztériumi iroda - a szükségletekhez képest jócskán megkésve - márciusban alakul meg, hogy segítse az egészségügyi dolgozók munka- és adott esetben lakóhely-változtatását is. Talán jót tenne a mobilitásnak, és növelné a minőségi csere valószínűségét, ha minél több kórházban pályáztatnák meg a főorvosi állásokat.
A betegeket közvetlenül érintő változásoknak még koránt sincs vége: orvosnak és betegnek egyaránt az idén kell szoknia és tanulnia az új gyógyszerrendelési szabályokat. Hasonlóképpen annak is tudatosulnia kell, hogy jövő év januárjától az egészségügyi ellátásra nem jogosultak - a sürgős eseteket kivéve - csak külön fizetség ellenében vehetik igénybe a gyógyító szolgáltatásokat. Akinek tisztázatlan a jogosultsága, áprilistól várhatja az OEP értesítését erről, s dönthet, hogy jövő évtől majd alkalmanként egyenlíti-e ki az orvosi számlát, vagy inkább egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet a minimálbér után.
Szinte biztosra vehető, hogy megszűnik a betegek korlátozás nélküli intézmény- és orvosválasztási joga. Arról még nincsen kormánydöntés, mekkora marad a "mozgásszabadság", de mindenképpen az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat feladata lesz az új intézménystruktúrához igazodó beutalási rend kidolgozása. Arról ugyanis a beutalót adó háziorvosnak naprakész információt kell kapnia, hogy az adott szakmában hol van üres kórházi ágy, hová küldheti a beteget. Ha a páciens nem a területileg illetékes kórházat, rendelőt választja, vagy azt akarja meghatározni, melyik orvos kezébe adja magát, a kezelés 30 százalékát - de legfeljebb 100 ezer forintot - magának kell állnia. Ennek behajtásától a kórház nem tud majd eltekinteni, mivel az OEP az ilyen területen kívüli betegekért csak a számla 70 százalékát téríti majd meg.
GÁTI JÚLIA