Maxizó sofőrök, bliccelő ország
Közelről csupán trükköznek a távolsági buszok némely sofőrjei, az összeképet nézve viszont olyan milliárdos csalássorozatot űznek, amelyben mi, utasok is vígan részt veszünk. De miért hagyjuk ezt? Bliccelés és maxizás. Helyzetkép egy örökzöld témáról.
Buszpályaudvar a Népligetnél A vezetés is tudja © Benkő Imre |
Aki személyesen először találkozik a belföldi helyközi buszjáratokon dívó trükközésekkel, talán azért lepődik meg, mert a sofőr jegyvásárláskor érthetetlenül suttogva kérdéseket tesz fel. „Olcsóbb jegyet” kínál, s ha valami olcsóbb, miért is ne fogadnánk el. Csak a visszajárót összeszámolva, a jegyet szemügyre véve derül ki, hogy mitől olcsóbb a viteldíj: a sofőr saját cégét meglopva kilencven százalékos kedvezményes jegyet nyomtat ki, amit azután féláron ad el.
A gyakorlott buszozók számára persze ismertek ezek a – busztársaságokat milliárdokkal megkárosító – módszerek, amelyben tulajdonképpen mindkét fél lop, csak éppen másként nevezi. ("Maxizásnak", illetve bliccelésnek.) Felszálláskor az utas a sofőr kezébe nyom egy kis jattot, esetleg hozzá is teszi, hogy igényt tart a jegyre. Előfordul, hogy cserébe kap egyet azok közül a korábban kinyomtatott jegyek közül, amiket a pénztárgépük mellett tartogatnak a sofőrök. De – mint említettük – gyakran a vezető ajánlja fel a kedvezményes opciót. „A sofőrök, akár a kofák, úgy kínálgatják az olcsóbb jegyeket, s annyira gátlástalanok, hogy grimaszokat vágnak, amikor nem veszek részt a csalásban” – meséli kellemetlen élményeit egy utazó.
Hogy naponta mennyit tesz zsebre így egy sofőr, azt persze pontosan nem lehet megmondani, de a szakemberek szerint akár meg is duplázhatja nettó 80-150 ezer forintos fizetését. Egyedül a Volánbusz Zrt.-nél évi több százmillióra taksálják az így keletkezett – vagyis a simlis buszsofőrök és utasok által okozott – kárt. Természetesen jócskán megugranak a bevételek, amikor a vállalatok belső ellenőrei időről időre razziáznak az egyes buszvonalakon. A becsült kárt a nem ellenőrzött és az ellenőrzött időszak bevételei közti különbség adja ki. A közlekedési vállalatok vezetői következetesen hangsúlyozzák, hogy a sofőrök nagyobbik hányada becsületes. Ha így van is, tapasztalataik szerint a többség nem veti ki magából a csalással gazdagodó kisebbséget.
A zsebre rakott összeg mindenesetre elég nagy ahhoz, hogy a csalásokban részt vevő buszvezetők jóformán bármit megtegyenek, ha valaki zavarni kezdi köreiket. Az egyes vonalakon zajló belső ellenőrzésekről természetesen azonnal értesítik kollégáikat. Sőt – egy forrásunk szerint – arra sem sajnálják az energiát, hogy valakit ráállítsanak az ellenőrök gépkocsijára, aki – követve őket – leadja a koordinátákat a műszakban lévő kollégáknak.
Időnként rémisztő példák is vannak arra, mennyire ragaszkodnak pluszbevételükhöz a sofőrök. Ismert annak a volánbuszos belső ellenőrnek az esete, akit – miután sorra buktatta le a sikkasztó kollégákat – a buszsofőrök felbérelt verőemberrel próbáltak megleckéztetni. A megvesztegethetetlen férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy fél szemére megvakult. De a hírműsorokba került az az eset is, amikor reggeli műszakkezdés előtt csaknem harminc távolsági busz kerekét találták kiszúrva. Bár a tettes nem lett meg, s a motivációt nem sikerült bizonyítani, egyik forrásunk emlékeztet rá: éppen azokban a hetekben folyt Gödöllő térségében a Volánbusz ellenőreinek folyamatos razziája, s feltételezi, így vághattak vissza a sofőrök a folyamatos „zaklatásért”.
A közlekedési vállalatok is pontosan tudják, mi folyik a vezetőfülkékben, a csalások leleplezéséhez azonban korlátozott eszközök állnak rendelkezésükre. Mindenesetre sikeres újításnak számít, hogy a Volánbusz-pályaudvarokon már nem lehet a buszvezetőtől jegyet vásárolni: vagy automatához, vagy a pénztárhoz kell fáradni előbb. Az előírást – mutatják a tapasztalatok – a sofőrök betartják, a lebukás veszélye ugyanis éppen a pályaudvarokon a legnagyobb. Más kérdés, hogy az indulási helyen az előre megváltott jegyhez még váltig ragaszkodó gépjárművezető az ajtók záródását követen az első megállónál nekifoghat az ügyeskedésnek.
Az előbbihez képest mérsékeltebb sikerrel járt a feljelentővonal elindítása. A Volánbuszokra kimatricázott zöldszámon elvileg a visszaéléseket tapasztaló utasok bejelentéseit várják, ők azonban jobbára nem partnerek a feljelentésben. Ez az ő játékuk is.
A Volánbusznál – mint Pekli Ferenc vezérigazgatótól megtudtuk – szigorítottak a dolgozókkal kötött kollektív szerződésen: a csaláson rajtakapott buszvezető nem kap fegyelmit meg mozgóbérelvonást, hanem elsőre elbocsátják. A visszaéléseket így is elég nehéz bizonyítani, a vállalat szerint ráadásul ehhez a jogszabályi keretek nem is megfelelőek. Az adatvédelmi biztos kifogásai, no meg a szakszervezet tiltakozása miatt bukott meg például három éve az az elképzelés, hogy kamerákat szereljenek a járművekbe, amelyeken követhetnék a kassza előtt zajló eseményeket. Igaz, a busztársaság elsősorban a sofőrök biztonságára hivatkozva akarta bedrótozni a járműveket.
Az adatvédelmi biztos szerint személyes adat kezelésének számít a kép rögzítése, ezzel pedig a társaságok sértenék az emberek információs önrendelkezésére vonatkozó alkotmányos jogát. Mindeközben közterületeken, pénzintézetekben remekül működik a bekamerázás, a telefonos ügyfélszolgálatok munkatársainak – csakúgy, mint a betelefonáló ügyfeleknek – pedig minden szavát rögzítik. A Volánbusz Zrt. vezetője szerint így nehéz is bizonyítékokkal alátámasztani egy-egy dolgozó elbocsátását, holott ők nagyon szívesen bizonyítanák a csalásokat.
A busztársaságok ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint a többi közlekedési vállalat: ellenőreik hatósági jogkörrel nem rendelkeznek, nem igazoltathatják a polgárokat. A lefülelt utasokat legfeljebb leszállíthatják a járatokról a következő megállóban, miközben reménykednek, hogy a megbüntetettek által bediktált adatok valósak. Megoldást talán az jelentene, ha rendőri erősítéssel végeznék a jegyellenőrzést. Az egyenruhások felvonulását azonban feltehetően a becsületesen fizető utasok is fenyegetőnek éreznék.
A közlekedési vállalatok tehát más megoldások után néznek. Több társaság is külsős biztonsági cégekkel végezteti a sofőrök ellenőrzését, s őket abban teszik érdekeltté, hogy ne kezdjenek összejátszani a csalókkal. A különféle buszjáratok között úgy igyekeznek rotálni az ellenőröket, hogy a sofőrök ne ismerjék fel őket. Sőt, arra is akad példa, hogy beépülnek az igen szervezetten működő sofőrmaffiába.
Az állami tulajdonú közlekedési vállalatoknak arra is módjuk nyílik, hogy a buszvonalak harminc százalékának üzemeltetését alvállalkozóknak adják ki. Tizenkilenc vonalat üzemeltet például a Weekendbus Zrt., amelynek ügyvezető igazgatója, Nedeczky Tibor lapunknak elmondta: a volán-társaságokkal kötött alvállalakozói szerződés alapján cége 100 ezer forintos kötbért köteles fizetni, ha buszjáratain bliccelő utast találnak. Az ebből fakadó károkat cége továbbháríthatja a sofőrökre, vagyis a nagyvállalatok kollektív szerződéseinél szigorúbb feltételekkel alkalmazzák munkatársaikat is. A buszvezetőket 100 ezer forintos kaució ellenében alkalmazzák, amit a sofőr elveszít, ha maxizással lebukik. A módszer azonban eredményes, magyarázza Nedeczky, hiszen alvállalkozóként a korábbiaknál 20-30 százalékkal magasabb bevétel származik egy-egy vonalból.
A piac kifehérítésének módszerei tehát finomodnak, ámbár a szakemberek úgy látják, a társadalom szemléletváltása nélkül a sofőr-utas összejátszás továbbra is folytatódik. Egészen addig, amíg saját csalásunkat is a tréfás bliccelés szóval becézzük, minden marad a régiben. "Az utasokat próbáljuk sulykolni, hogy egymással szemben is tisztességtelen a csalás; az nyilván őket is irritálja, ha mások kiflit lopnak a közértben" - fogalmaz egyik forrásunk, aki szerint végeredményben a készpénzes fizetés megszűnése, az elektronikus fizetés bevezetése, elterjedése oldaná meg a problémát.