2005. november. 03. 14:45
MTI
Utolsó frissítés: 2005. november. 03. 16:19
Itthon
A hírlopás ellen emelik fel hangjukat a hazai lapkiadók
Hat kiadó összefogásával kampány indul a különböző médiumokban megjelenő cikkeknek, információknak a kiadó engedélye nélküli felhasználása ellen - jelentették be a kiadók vezetői csütörtökön Budapesten.
A kampány első szakaszában a médiumok cikkeit sajtófigyelők közvetítésével vagy közvetlenül felhasználó nagyvállalatok és intézmények figyelmét kívánják felhívni a jogi engedély nélküli felhasználás veszélyeire. Az akció az Axel Springer, a Napi Gazdaság, és a Ringier kiadók, valamint a Nemzet Lap- és Könyvkiadó, a Népszabadság Rt., a Zöld Újság Rt. összefogásával, illetve a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) támogatásával valósul meg.
Süle László, a Napi Gazdaság Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: csak a papír alapú sajtótermékek esetében a hírek másodlagos felhasználása becsléseik szerint évi 500 millió forintos forgalmat jelent. Lengyel L. László, a Népszabadság Rt. elnök-vezérigazgatója hozzátette: a potenciális piac mérete a 2-3 milliárd forintot is elérheti.
A "Csak tiszta forrásból" című kampány során a kiadók levelet juttatnak el 1000 nagyvállalat és intézmény számára. A levélben a sajtófigyelés helyzetére, az illegális felhasználás jogi következményeire hívják fel a figyelmet. Ormós Zoltán ügyvéd hangsúlyozta: az illegális felhasználást a törvény bünteti, az elkövetőnek kártérítést kell fizetnie.
A kiadók két hónap türelmi időt adnak a felhasználóknak arra, hogy tisztázzák a sajtófigyelés eredményeként, illetve a saját működésük során használt cikkek jogi helyzetét, és megkössék a kiadókkal a szükséges szerződéseket. A határidő lejárta után jogi eljárást kezdeményeznek a illegális felhasználók ellen. Süle László elmondta: a jogsértések nagy részét a sajtófigyelők követik el, akiknek - az adatok szerint - 80-90 százaléka kiadói engedély nélkül működik. Jelentős ugyanakkor a vállalkozások által másolt, sokszorosított, az internetre illetve az intranetre feltett cikkek használata által elkövetett jogsértés is.
A Napi Gazdaság Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte: az intézményi előfizetések száma évek óta drasztikusan csökken. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a sajtófigyelők szolgáltatására szükség van, de megfelelő jogdíjazás ellenében, ami Nyugat-Európában már gyakorlattá vált.
Papp Béla, a Ringier Kiadó Kft. igazgatója ismertetése szerint évente 10 milliárd forintot költenek "hírgyártásra", így kötelességük a szerzők és saját érdekük védelme. Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a jogsértő tevékenységek okozta károk miatt a hírek előállítására fordítható összeg csökken. A kiadók fővárosi és vidéki napilapjaikban a kampány hirdetéseit helyezik el, így a listaárakat tekintve a kampány több száz millió forintba kerül.
Süle László, a Napi Gazdaság Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: csak a papír alapú sajtótermékek esetében a hírek másodlagos felhasználása becsléseik szerint évi 500 millió forintos forgalmat jelent. Lengyel L. László, a Népszabadság Rt. elnök-vezérigazgatója hozzátette: a potenciális piac mérete a 2-3 milliárd forintot is elérheti.
A "Csak tiszta forrásból" című kampány során a kiadók levelet juttatnak el 1000 nagyvállalat és intézmény számára. A levélben a sajtófigyelés helyzetére, az illegális felhasználás jogi következményeire hívják fel a figyelmet. Ormós Zoltán ügyvéd hangsúlyozta: az illegális felhasználást a törvény bünteti, az elkövetőnek kártérítést kell fizetnie.
A kiadók két hónap türelmi időt adnak a felhasználóknak arra, hogy tisztázzák a sajtófigyelés eredményeként, illetve a saját működésük során használt cikkek jogi helyzetét, és megkössék a kiadókkal a szükséges szerződéseket. A határidő lejárta után jogi eljárást kezdeményeznek a illegális felhasználók ellen. Süle László elmondta: a jogsértések nagy részét a sajtófigyelők követik el, akiknek - az adatok szerint - 80-90 százaléka kiadói engedély nélkül működik. Jelentős ugyanakkor a vállalkozások által másolt, sokszorosított, az internetre illetve az intranetre feltett cikkek használata által elkövetett jogsértés is.
A Napi Gazdaság Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte: az intézményi előfizetések száma évek óta drasztikusan csökken. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a sajtófigyelők szolgáltatására szükség van, de megfelelő jogdíjazás ellenében, ami Nyugat-Európában már gyakorlattá vált.
Papp Béla, a Ringier Kiadó Kft. igazgatója ismertetése szerint évente 10 milliárd forintot költenek "hírgyártásra", így kötelességük a szerzők és saját érdekük védelme. Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a jogsértő tevékenységek okozta károk miatt a hírek előállítására fordítható összeg csökken. A kiadók fővárosi és vidéki napilapjaikban a kampány hirdetéseit helyezik el, így a listaárakat tekintve a kampány több száz millió forintba kerül.
Média
2005. március. 30. 08:39
Hírlopás miatt perelhet az MTI
Média
OS
2005. június. 07. 16:13
A jogosulatlan hírhasználók ellen lép fel az MTI
Világ
MTI
2005. június. 03. 14:55
Kamu hírgyárnak esett áldozatul az MTI
Itthon
hvg.hu
2005. július. 02. 17:15
Újraindult az MTI hírszolgáltatása
Itthon
hvg.hu
2005. július. 02. 16:32
Nem ad híreket az MTI
Média
MTI
2005. március. 29. 17:33
A MÚOSZ kiáll a hírkalózkodás ellen
Média
MTI
2004. november. 26. 14:05
Civileknek indít hírszolgáltatást az MTI
Média
MTI
2005. július. 21. 19:49