2005. november. 03. 14:45 MTI Utolsó frissítés: 2005. november. 03. 16:19 Itthon

A hírlopás ellen emelik fel hangjukat a hazai lapkiadók

Hat kiadó összefogásával kampány indul a különböző médiumokban megjelenő cikkeknek, információknak a kiadó engedélye nélküli felhasználása ellen - jelentették be a kiadók vezetői csütörtökön Budapesten.

A kampány első szakaszában a médiumok cikkeit sajtófigyelők közvetítésével vagy közvetlenül felhasználó nagyvállalatok és intézmények figyelmét kívánják felhívni a jogi engedély nélküli felhasználás veszélyeire.  Az akció az Axel Springer, a Napi Gazdaság, és a Ringier kiadók, valamint a Nemzet Lap- és Könyvkiadó, a Népszabadság Rt., a Zöld Újság Rt. összefogásával, illetve a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) támogatásával valósul meg.

Süle László, a Napi Gazdaság Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: csak a papír alapú sajtótermékek esetében a hírek másodlagos felhasználása becsléseik szerint évi 500 millió forintos forgalmat jelent. Lengyel L. László, a Népszabadság Rt. elnök-vezérigazgatója hozzátette: a potenciális piac mérete a 2-3 milliárd forintot is elérheti.

A "Csak tiszta forrásból" című kampány során a kiadók levelet juttatnak el 1000 nagyvállalat és intézmény számára. A levélben a sajtófigyelés helyzetére, az illegális felhasználás jogi következményeire hívják fel a figyelmet. Ormós Zoltán ügyvéd hangsúlyozta: az illegális felhasználást a törvény bünteti, az elkövetőnek kártérítést kell fizetnie.

A kiadók két hónap türelmi időt adnak a felhasználóknak arra, hogy tisztázzák a sajtófigyelés eredményeként, illetve a saját működésük során használt cikkek jogi helyzetét, és megkössék a kiadókkal a szükséges szerződéseket. A határidő lejárta után jogi eljárást kezdeményeznek a illegális felhasználók ellen. Süle László elmondta: a jogsértések nagy részét a sajtófigyelők követik el, akiknek - az adatok szerint - 80-90 százaléka kiadói engedély nélkül működik. Jelentős ugyanakkor a vállalkozások által másolt, sokszorosított, az internetre illetve az intranetre feltett cikkek használata által elkövetett jogsértés is.

A Napi Gazdaság Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte: az intézményi előfizetések száma évek óta drasztikusan csökken. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a sajtófigyelők szolgáltatására szükség van, de megfelelő jogdíjazás ellenében, ami Nyugat-Európában már gyakorlattá vált.

Papp Béla, a Ringier Kiadó Kft. igazgatója ismertetése szerint évente 10 milliárd forintot költenek "hírgyártásra", így kötelességük a szerzők és saját érdekük védelme. Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a jogsértő tevékenységek okozta károk miatt a hírek előállítására fordítható összeg csökken. A kiadók fővárosi és vidéki napilapjaikban a kampány hirdetéseit helyezik el, így a listaárakat tekintve a kampány több száz millió forintba kerül.
Hirdetés
hvg360 Balla István - Nemes Nikolett 2025. január. 12. 19:30

„Nem szólhat minden videó az orális nyalókendőről” – interjú a Nődokikkal, a TikTok orvos sztárjaival

Elsősorban orvosnak tartják magukat, de szabadidejükben tulajdonképpen megújították a tudományos ismeretterjesztést, amikor pár perces TikTok-videókban magyaráznak el bonyolult nőgyógyászati témákat. A „Nődokikat”, azaz Baradács Istvánt, Czébely-Lénárt Andrást és Csirzó Ádámot kérdeztük a videókról, a tabukról és az orális nyalókendőről.