Még két és fél év a schengeni határokig
Újabb szakaszba léptek a schengeni határvonal 2007 októberére befejeződő munkálatai.
Magyarország már az 1990-es évek elején megkezdte a felkészülést a schengeni övezethez való csatlakozásra, ennek finanszírozási hátterét uniós csatlakozásunkig a PHARE-pénzek jelentették. A folyamat mostani szakaszában, 2004 és 2006 között 164 millió euró jut Magyarországnak a Schengen Alapból, amihez hazánk az általános forgalmi adó összegével, 41 millió euróval járul hozzá társfinanszírozóként.
A nettó összegből 93 millió eurót a külső határátkelők rekonstrukciójára és infrastrukturális fejlesztésére, határvédelemre, 31 millió eurót a határellenőrzéshez szükséges informatikára, 30 millió eurót a határ 30 kilométeres körzetében, illetve az ország területén belül végrehajtandó úgynevezett mélységi ellenőrzésekhez szükséges mobil kommunikációs és informatikai eszközökre, 4 millió eurót a határon átnyúló bűnözés elleni küzdelemre, míg 6 millió eurót szakértői, mérnöki, tervezői díjakra fordítanak - ismertette Iglói Gabriella, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare-koordinációs főosztályának vezetője egy szerdai budapesti sajtóbeszélgetésen.
Brüsszel is késlekedik
A schengeni értékelő munkacsoport 2006. elejétől ellenőrzi, hogy hol tart a projekt a schengeni kritériumoknak való megfelelésben. A rendszerhez való csatlakozás céldátumául kitűzött időpont 2007. október, ám a határidő teljesítése nem csak Magyarországon múlik: egyfelől az az Unió törekvése, hogy az újonnan csatlakozott országok csoportosan lépjenek be a schengeni határövezeti rendszerbe, másrészt viszont az Európai Bizottság késlekedik a második generációs információs rendszer technika paramétereinek, a vízumellenőrzés informatikájának és a biometrikus ellenőrzés technikájának meghatározásával. A végső döntést arról, hogy melyik ország mikortól tekinthető schengeni határon belülinek, az Európai Tanács határozatban fogja kimondani.
Magyarország 25 közúti határátkelőjéből tizenegynek a rekonstrukcióját végzik el ebben a szakaszban, a többivel már elkészültek. Ezután kerül majd sor a határátkelőknél a térfigyelő rendszerek modern technikával történő felszerelésére, és a kábítószer- és fegyverkereskedelem elleni küzdelemhez szükséges IT hardver- és szoftvereszközök beszerzésére, telepítésére.
A dunai kikötőket is "schengenesítik"
A közúti határok mellett a folyamiaknak is komoly szerepük van: a Duna a 7. számú európai közlekedési folyosó, nemzetközi víziút. Így a dunai kikötőket is „schengenesíteni” kell: 2006. december 31-ig 12 millió euró támogatás jut a mohácsi kikötő közlekedési infrastruktúrájának színvonalas kiépítésére. A projektre nemzetközi tendert írt ki a szaktárca - mondta el Kenéz Győző, az illetékes Gazdasági- és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője.
A mélységi ellenőrzést végző mobil csoportokban együttműködnek majd a különböző hatóságok szakemberei: határőrök, rendészek, pénzügyőrök és munkaügyi ellenőrök biztosítják számítógéppel és speciális műszerekkel felszerelt egységekkel az ország és az Unió közbiztonságát, közrendjét, pénzügyi- és gazdasági védelmét.