A jövő tudósai
„Ahhoz, hogy a tehetségből valóban tudás, és siker legyen, megfelelően kell gondozni” – vallják az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület alapítói, akik a kiemelkedően intelligens, kreatív gyerekek számára nyújtanak segítséget. A kormány a napokban új ösztöndíjprogramot dolgozott ki, mellyel a kiemelkedő képességű, tehetséges gyerekek támogatását célozza meg.
Útravaló ösztöndíjprogram |
A már meglévő ösztöndíjrendszert részben átalakítva és kibővítve, a kormány új programot dolgozott ki. „Az Útravaló program azokat az iskolásokat kívánja támogatni, akik sokkal többre képesek, mint ahová családi, anyagi helyzetük okán juthatnak” - mondta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az ösztöndíjprogram szerdai aláírásán. „Olyan diákokat is támogatni akarunk – immár a szociális rászorultság figyelembe vétele nélkül -, akik teljesítményük alapján a jövő magyar tudósai lehetnek.
Az "Út a középiskolába" program nyolcezer 7. és 8. osztályos általános iskolást és az őket segítő mentorokat érinti, az "Út az érettségihez" szintén nyolcezer középiskolai tanulót és pedagógusaikat támogat. Az "Út a szakmához" elnevezésű program hiányszakmákat tanuló szakiskolai diákokon és mentoraikon kíván segíteni, az "Út a tudományhoz" pedig négyezer kiemelkedő teljesítményű diák továbbfejlődésére és tanáraik elismerésére kínál lehetőséget. Az érintettek pályázatok útján részesülhetnek az új ösztöndíjakban.
„Nagyon dicséretes kezdeményezés, hogy a kormány támogatni kívánja a hátrányos helyzetű, ám tehetséges gyermekeket. Örülök, hogy van ez a program, de úgy érzem, máris van egy hiányossága” - mondta a hvg.hu-nak Herskovits Mária, az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület vezető pszichológusa. A hátrányos helyzetű tehetséges gyermekek nagy része ugyanis az általános iskolában kallódik el. A támogatási rendszer logikája szerint az általános iskola 7-8. osztályáig „bizonyítani kell a tehetséget, más különben nem kerülhetnek a gyerekek a program látókörébe. Belátható, hogy a támogatási rendszer alapvető célját, vagyis hogy minél több legyen a tehetséges, sikeres gyerek, mindaddig nem képes maradéktalanul elérni, amíg az alsóbb osztályba járó tehetséges gyerekek képességei megfelelő felmérés és gondozás hiányában rejtve maradnak. Ezért fontos a tehetséggondozást minél korábban megkezdeni, és nagyobb hangsúlyt fektetni a kisdiákokkal való foglalkozásra, amint teszi ezt a jelenleg állami támogatás híján működő Aranyelme – hangsúlyozta a szakember.
A tehetséges gyerekek és szüleik korábban a Tehetséggondozó Központban kérhettek pszichológiai tanácsadást, tehetségfelmérést, sőt tehetségfejlesztő programokban is részt vehettek. Az intézményt tíz éven át a Fővárosi Pedagógiai Intézet működtette, ám a központ tavaly a Fővárosi Közgyűlés határozata alapján megszűnt. Az intézmény alapítói és munkatársai ezt követően egy jogilag és szakmailag független, közhasznú civil szervezetet alapítottak, hogy a munkát tovább folytathassák.
Az Aranyelme Egyesület tavaly októberben - szombat délelőttönként - a XI. kerületi Keveháza utcai általános iskolában indította el a foglalkozásokat. A tehetséggondozó szakkörökbe azokat a gyerekeket várják, akiknek - bár az iskolai tantárgyakból jól teljesítenek – az érdeklődése elsősorban nem tantárgyi irányú. A hathetes foglalkozások után újabb és újabb alkalmakra lehet jelentkezni, ha bevált, egész évben odajárhat a gyerek. A pszichológusokból és pedagógusokból álló egyesület célja, hogy „egyetlen gyerek tehetsége se vesszen el az oktatási rendszer hiányosságai miatt, a gyerek speciális problémái, illetve a szülők hátrányos szociális helyzete miatt” – magyarázza Herskovits Mária.
Magyarországon jelenleg a tehetséges gyermekek egy része, az úgynevezett iskolai tehetségek - jó tanulók, jól alkalmazkodóak, versenyzők - tudnak érvényesülni, éppen azért, mert a mai iskolarendszer szinte csak őket támogatja. A tehetséges gyerekek másik része is jó képességekkel van megáldva, ám nem felel meg az iskolai tehetség kritériumainak, ezért nem kap tehetségének megfelelő gondozást" - állítja Herskovits. Többnyire nem ismerik fel a szabálytalanul jelentkező kreativitást, és sok esetben sem a szülők, sem tanáraik nem tudnak mit kezdeni a nyugtalan, örökmozgó, vagy csendben álmodozó, nem jól, vagy nagyon egyenetlenül teljesítő gyerekkel. Az első iskolai években lehetne ezeknek a gyerekenek segíteni.
A tehetséggondozás nem a kiugró képességek továbbfejlesztésével azonos. Sokuk számára nehéz a beilleszkedés, az alkalmazkodás, mert társaik nehezen tudják őket elfogadni. Nem csupán képességfejlesztésről van szó - a gyerek elfogadást tapasztal, amit hétfőtől péntekig nem kap meg. „Van olyan gyerek, akit reggelente nógatni kell, hogy iskolába menjen, ám szombat reggel azzal ébred, ma végre a tehetséggondozó foglalkozásra megyek” – magyarázta a hvg.hu-nak az egyik tanár.
A Játékos logika nevű foglakozás az egyik választási lehetőség, ahová olyan gyerek járnak, akiknek a vizuális-, nyelvi- és matematikai logikai képességeik kiemelkedőek. Különféle játékos feladványokkal, rejtvények megoldásával fejlesztjük ezeket a képességeket – mondta a hvg.hu-nak Győrffy Magdolna, az ELTE Radnóti gyakorlóiskola pedagógusa. Akad olyan foglalkozás is, ahol különböző kézműves technikákkal elsősorban a gyermek térérzéke, szín- és formaérzéke, finommotorikája fejlődhet.
A történelem iránt érdeklődők látogatásunkkor az aztékok és a maják kultúrájával, mindennapjaival ismerkedtek. „A foglalkozás célja a kulturális nyitottság megteremtése, a kézügyesség fejlesztése. Minden alkalommal készítünk egy-egy jellegzetes tárgyat az aznapi témával kapcsolatban” – magyarázta Szabó Krisztina régész, restaurátor, a foglalkozás vezetője. Ehhez hasonló témakört jár körbe a Picasso kalandjai nevet viselő szakkör is. A rajzolni, festeni szerető gyerekek itt alkothatnak, kezdve a barlangrajzoktól az impresszionista stíluson át egészen a kubizmusig.
Izgalmas foglalkozásnak bizonyult az is, ahol a film, az animáció történetéből lehetett csipegetni, makett- és modellkészítési technikák alkalmazásával. A gyerekek némafilm megalkotásához a történet és a szereplők kitalálásától kezdve önállóan készíthetik el saját forgatókönyvüket, a szereplőket és a díszleteket. A film a forgatókönyv alapján felvett jelenetek rögzítésével áll össze – magyarázta Kucs Mária, a foglalkozást vezető szakember.
A gyerek számára úgy biztosítunk szabad fejlődési lehetőséget, hogy közben nem szakadnak ki hagyományos közegükből: a családból és az iskolából. A gyerek kielégítheti tudásvágyát, ugyanakkor szabadjára engedheti alkotókedvét. Itt könnyen megtalálhatja a számára legmegfelelőbb csoportot, és a hasonló képességű társai között nem különc, hanem elfogadott gyerek lehet - összegezte a foglalkozások célját Herskovits Mária.
A tehetséggondozó egyesület jelenleg nem kap állami támogatást, néhány vállalat – köztük a hazai piacvezető internetszolgáltató – támogatásával végzik tevékenységüket. Biztató ugyanakkor, hogy kialakulóban van egy megállapodás az egyesület és a XI. kerületi önkormányzat között, aminek a segítségével még idén valamennyi második osztályos újbudai kisdiákra kiterjeszthetik a tehetségszűrést. Az egyesület szándéka az, hogy az általuk kidolgozott modellt a jövőben szélesebb körben is alkalmazzák annak érdekében, hogy minél korábban felszínre kerüljenek a tehetséges gyerekek rejtett értékei.