ÁSZ: vegyes finanszírozás lenne szükséges a felsőoktatásban
A felsőoktatás finanszírozásában a vegyes - állami és piaci - modell lenne a kívánatos - közölte Báger Gusztáv, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
Az államnak a jövőben is alapvető szerepet kell játszania a felsőfokú képzés finanszírozásában, mivel alapvető emberi jog érvényesüléséről van szó, amelyért az államnak anyagi garanciát is vállalnia kell - állapította meg a főigazgató a felsőoktatás átalakulásáról, a finanszírozás korszerűsítéséről szóló tanulmányában.
Báger Gusztáv hangsúlyozta: a felsőoktatásban nem lehet kizárólag piaci modellt elképzelni. A főigazgató tanulmányában a költségvetési támogatás korrigálását szorgalmazza az intézmény-finanszírozás és az alapkutatások versenyfinanszírozási támogatásánál.
Fontosnak tartaná a bérhelyzet és az infrastrukturális feltételek javítását, az intézmények versenyképességének növelését. A nemzeti kultúra szempontjából fontos lenne a bölcsészeti és társadalomtudományi kutatások számára új alap létrehozása.
Kiemelte: a felsőfokú képzésnek a mainál jobban kell a munkaerő-kereslethez igazodnia, ami feltételezi, hogy szakmapolitikai koncepció készüljön a túlképzés, illetve a hiány megakadályozására.
Az intézmények finanszírozását a felsőoktatási törvényben kell szabályozni - szögezte le, a normatív finanszírozást törvényileg garantált alapokra kell helyezni. Álláspontja szerint a források növekedését minden területen konkrét teljesítmény-követelményekhez kellene kötni. Hangsúlyozta: a finanszírozást nem lehet rövid távú szempontok alapján megújítani.
Megjegyezte: az elmúlt évtizedben a hallgatói létszám a háromszorosára nőtt, az oktatói struktúra változatlan maradt, aminek az eredménye a nagymértékű minőségcsökkenés. Kitért arra, hogy a hatékonyság, a gazdaságosság szemlélete ma sokszor hiányzik a felsőoktatási intézményekben.
Báger Gusztáv úgy látta, hogy a létesítmény-fenntartási költségeket céltámogatás formájában kell biztosítani, meg kell határozni a hallgatók és az oktatók, valamint a vezető és beosztott oktatók arányát, heti óraszámát. Kétévente oktatói önértékelésnek kellene készülnie.
A főigazgató szerint a vagyonkezelés tárgyát jelentő létesítményeket - részletes állapot-leltárral - portfolió vagyonkezelésbe kell adni, lehetővé téve ezen intézmények közötti cseréjét rendkívüli körülmények esetén. A PPP-programoknak fontos szerepük lehet a felsőoktatás infrastrukturális hátterének bővítésében, e forma alkalmazását azonban szigorú feltételekhez kötné.